Business Traveller: Dubaj to potężna i znana na całym świecie marka. Jaka jest Wasza strategia na jej dalszy rozwój?
Issam Kazim: Kontynuujemy strategię, którą przyjęliśmy od samego początku, a która opiera się na bliskiej współpracy z zatwierdzonymi przez nas partnerami. Dubaj powstał na fundamencie partnerstwa prywatno-publicznego, które rozwinęło się jeszcze przed powstaniem ZEA i w gruncie rzeczy dzięki któremu emirat ten tak pięknie rozkwitł. Dlatego jesteśmy tak dumni, że wszystko co robimy, każdy nasz krok jest przemyślany z uwzględnieniem potrzeb segmentu prywatnego (w tym naszych partnerów międzynarodowych). Dzięki temu jesteśmy pewni, że każda decyzja jest podejmowana kolektywnie. Doskonałym tego przykładem może być okres pandemii Covid-19 i wynikłego z niej lockdownu. Po poluzowaniu obostrzeń Dubaj szybko otworzył się na turystów, co w dużej mierze było zasługą naszej współpracy z sektorem prywatnym, zrozumienia dla jego problemów i zapewnienia potrzebnego mu wsparcia ze strony sektora publicznego. Po osłabnięciu pandemii wspólnymi siłami udało nam się ponownie otworzyć Dubaj dla turystów z całego świata.
Business Traveller: Współczesny Dubaj nie przestaje zachwycać kolejnymi innowacjami w różnych dziedzinach. Czym zachwyci nas w ciągu najbliższych miesięcy, lat?
Issam Kazim: Niemal od zawsze byliśmy prawdziwie gościnnym domem dla licznych narodowości, które zdecydowały się osiedlić w Dubaju. Obecnie mieszkają tu obywatele reprezentujący 200 różnych narodowości i stanowiących 80 procent naszej populacji. W wielu przypadkach osoby te przeniosły się tu za pracą, zabierając ze sobą dzieci i umieszczając je w dubajskich szkołach. Jednocześnie wnoszą oni bardzo wiele do kulturalnej, biznesowej i rozrywkowej oferty Dubaju.
Równie ciekawie prezentuje się nasza scena gastronomiczna. Dość powiedzieć, że w czerwcu Michelin zaprezentował pierwszy w swojej historii przewodnik po regionach, którego bohaterem został właśnie Dubaj. W książce znalazło się aż 69 restauracji, z czego 11 zostało wyróżnionych gwiazdkami, a jedna otrzymała zieloną gwiazdkę za zastosowanie ekologicznych rozwiązań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Dubaj to miejsce, w którym można spróbować różnorodnych smaków i autentycznych kuchni wielu narodowości.
Mówiąc o tym, co przyniesie przyszłość – od czasu lockdownu świat uświadomił sobie, że duch Dubaju tkwi w ciągłości, robieniu rzeczy we właściwy sposób. Od zawsze jesteśmy silnie skoncentrowani na zapewnieniu naszym gościom maksimum bezpieczeństwa, dzięki czemu staliśmy się wyjątkowo atrakcyjną destynacją turystyczną. To między innymi dlatego teraz tak wiele firm przenosi swoje biura krajowe, regionalne, a nawet globalne centrale do Dubaju.
Wprowadziliśmy także nową politykę wizową, która ułatwia obcokrajowcom przyjazd i pobyt w Dubaju. Jedną z takich opcji jest wiza dla osób pracujących zdalnie (remote-working visa), do której wprowadzenia przyczyniła się pandemia. Zauważyliśmy bowiem, że wiele osób, które utknęły w Dubaju podczas lockdownu, po ponownym otwarciu granic wolało zostać w naszym emiracie, ciesząc się jego słońcem, piaskiem i morzem. Z każdym rokiem wiza ta cieszy się coraz większą popularnością. W ostatnich miesiącach wprowadziliśmy również wizy dla freelancerów i emerytów, a obecnie pracujemy nad wizami wielokrotnego wjazdu dla osób, które chciałyby przyjeżdżać do Dubaju regularnie.
Dubaj rozwija się także dynamicznie w sferze infrastruktury. Jeszcze w 2012 roku, kiedy ogłosiliśmy naszą strategię na lata 2013-14, mieliśmy 68 tysięcy pokoi hotelowych, ale naszym ostatecznym celem było zdobycie pozycji czołowej destynacji na świecie, co oznaczało konieczność zwiększenia liczby miejsc w hotelach. Dziś mamy 142 tysiące pokoi, a wkrótce powstaną kolejne. Wiele z nich to hotele 3- i 4-gwiazdkowe, ponieważ wiemy, że większość ludzi preferuje właśnie te kategorie obiektów. Jednak nawet w przypadku hoteli trzygwiazdkowych, wraz z naszymi prywatnymi partnerami dbamy o to, aby nasi goście mogli doświadczać luksusu w umiarkowanych cenach.
Dubaj czyni również ogromne postępy w dziedzinach, które w przyszłości będą bardzo ważne. Z tego względu mocno inwestujemy między innymi w nowe technologie, metaverse, kryptowaluty i wiele innych dziedzin, o których mówi się obecnie na całym świecie. Opracowaliśmy specjalną strategię, która ma na celu przyciągnięcie najświatlejszych umysłów z wyżej wymienionych dziedzin i stworzenie specjalnej platformy służącej do przeprowadzania różnorodnych testów i eksperymentów.
Siłą Dubaju jest m.in. architektura. Słynie on przecież z niesamowitych konstrukcji i budynków, które cechuje nie tylko piękny design, ale także przełomowe rozwiązania technologiczne.
W tej dziedzinie jedną z rzeczy, na której obecnie mocno się skupiamy, jest zrównoważony rozwój i dążenie do szeroko rozumianej ekologii. Dubaj zaczyna przyjmować normę LEED, więc coraz więcej budynków spełnia wszystkie zielone standardy uznawane na całym świecie. Jednym z fundamentów tych pro-ekologicznych działań są projekty „Dubai 2030 Strategy” i „Dubai 2040 Urban Master Plan”. Obecnie omawiamy zarys strategii „2071 Vision” na 100-lecie ZEA. Przyjęliśmy również strategię, która zakłada, że do 2050 roku będziemy mogli poszczycić się zerową emisją CO2 netto.
Z kolei siedem miesięcy temu Dubaj wystartował z inicjatywą „Dubai Can”, która ma na celu promowanie korzystania z metalowych pojemników na wodę wielokrotnego użytku zamiast jednorazowych. Naszym celem było ograniczenie zużycia plastikowych butelek o milion w ciągu roku. Ku naszemu zaskoczeniu w ciągu zaledwie pół roku udało nam się zmniejszyć zużycie butelek o 3,5 miliona. Dzięki współpracy sektora prywatnego i publicznego mamy teraz w całym mieście liczne fontanny, w których można napełniać butelki wodą pitną. W wielu hotelach znajdują się dedykowane dystrybutory z wodą, a niektóre obiekty zainwestowały nawet we własne rozlewnie wody. Jak widać, podejmujemy działania na wielu płaszczyznach, aby zachęcić naszych mieszkańców i gości do zmiany stylu życia.
Mocno skupiamy się również na sztuce i kulturze. Wierzymy, że w nieodległej przyszłości branża kreatywna mocno przyczyni się do rozwoju gospodarki Dubaju, dlatego staramy się przyciągnąć tu wybitne umysły z całego regionu, które widzą w Dubaju platformę do promocji swojej działalności. Tak więc nie tylko pielęgnujemy talenty, które wyrosły z Dubaju, ale przyciągamy również utalentowanych twórców z całego regionu.
Business Traveller: Dlaczego Pana zdaniem warto wracać do Dubaju?
Issam Kazim: To pytanie należałoby zadać niemal 25 procentom osób odwiedzających Dubaj każdego roku, ponieważ szczycimy się jednym z najwyższych wskaźników powracających turystów. Na przykład w 2019 roku odwiedziło nas 16,73 mln turystów, z czego 25 procent stanowili goście powracający. W przeszłości Dubaj był postrzegany jako mało znacząca kropka na mapie, jedno- lub dwudniowy cel lub przystanek podczas dłuższej podróży. Jednak z czasem wiele osób zaczęło zdawać sobie sprawę z tego, że Dubaj ma tak wiele do zaoferowania, że krótki pobyt to za mało, by skorzystać z jego licznych atrakcji.
Dubaj to nie tylko nowoczesne miasto. Zwiedzając jego różnorodne dzielnice szybko uświadomimy sobie, że na bliższe poznanie każdej z nich potrzebujemy kilku dni. Dubaj szczyci się bogatą ofertą kulturalną: mamy tu zarówno muzea prezentujące wspaniałe dzieła z przeszłości, jak również takie, których ekspozycje ukazują to, co przyniesie przyszłość. Wspomniała pani o architektonicznym wymiarze Dubaju i jego uroku ultranowoczesnej aglomeracji. Warto tu dodać, że Dubaj posiada niezwykle rozbudowaną infrastrukturę wypoczynkową z licznymi ośrodkami spa i wellness.
Nie sposób nie wspomnieć także o jednej z kluczowej branż naszej gospodarki, czyli handlu detalicznym. W starszej części miasta warto odwiedzić słynny targ Gold Souk, targi przypraw i wiele innych bazarów i sklepów, gdzie można nabyć przepiękne jedwabne tkaniny, targując się ze sprzedawcami. Jeśli posiadamy talent do negocjacji, w niektórych przypadkach możemy uzyskać upust o nawet 70 procent.
Wszystko to, o czym wspomniałem, składa się na unikalne doznania, jakie ma do zaoferowania Dubaj.
Business Traveller: Jakie jest pana zdaniem najbardziej zachwycające miejsce w Dubaju?
Issam Kazim: Myślę, że wiele zależy od pory roku i towarzystwa, z którym wybieramy się do Dubaju. Przykładowo, w zimie warto wybrać się na pustynię, która o tej porze roku przeistacza się w naprawdę niesamowite miejsce. Na pustyni znajdują się specjalne kempingi, z których wiele gwarantuje gościom szereg autentycznych doznań. W niektórych z nich późnym wieczorem gasną wszystkie światła, dzięki czemu turyści mogą podziwiać rozgwieżdżone niebo w pełnej krasie. Namioty mają bardzo tradycyjną konstrukcję, ale posiadają także nowoczesne udogodnienia. W ten sposób goście mają zapewnione niezbędne wygody, nie tracąc przy tym autentycznych wrażeń. Wizyta na takim kempingu to także świetne doświadczenie dla dzieci. Trafiają one pod opiekę zespołu doświadczonych astronomów, którzy opowiadają im o gwiazdach, układzie słonecznym i wielu innych ciekawostkach.
Dubaj oferuje także prawdziwą kulinarną ucztę dla miłośników wszystkich rodzajów kuchni. Dobrym sposobem na poznanie różnorodnych przysmaków Dubaju jest wykupienie całodniowej wycieczki, podczas której przewodnik zabiera nas do nietuzinkowych lokali gastronomicznych. Można wtedy spróbować na przykład etiopskich przystawek, palestyńskich dań głównych i indyjskich deserów, podziwiając przy tym piękno tutejszej architektury.
Business Traveller: Jakie udogodnienia czekają w Dubaju na podróżujących biznesmenów?
Issam Kazim: Jeśli spojrzeć na to pod kątem wydarzeń, to możemy poszczycić się jednym z najbardziej napiętych kalendarzy wydarzeń biznesowych na świecie, obejmujących różne dziedziny i obszary biznesu. Nasze biuro kongresowe posiada ogromne doświadczenie i zdobywa liczne kontrakty na organizację największych imprez o globalnym zasięgu. Ponadto w Dubaju swoje siedziby ma wiele międzynarodowych firm, ponieważ jest to świetne miejsce do nawiązywania kontaktów biznesowych. Nie bez znaczenia jest także nasza dogodna lokalizacja, ponieważ 1/3 ludności świata znajduje się w promieniu 4 godzin lotu od Dubaju, a w promieniu 8 godzin lotu mieszka niemal 2/3 światowej populacji. Ponadto Dubaj leży w dogodnej strefie czasowej, która umożliwia prowadzenie interesów zarówno z firmami z Ameryki, jak i Azji. Innym powodem, dla którego tak wiele osób wybiera Dubaj jest to, że można tu zatrudniać ludzi z całego świata, ponieważ nasza polityka wizowa jest stosunkowo liberalna.