Czy jest perspektywiczny i czy warto zacząć sprzedaż i wysyłać paczki do Czech. Jeżeli jeszcze nie wiesz czy to zacząć to robić, przeczytaj i dowiedz się, że Czechy jako jeden z naszych najbliższych sąsiadów, to obok Słowacji, Węgier czy Rumunii są naturalnym celem ekspansji dla polskich sklepów internetowych.
Potenacjał e-commerce w Czechach
Czechy choć stosunkowo to niewielki kraj z ponad 10 milionami obywateli, to siła nabywcza jest dużo większa niż m.in. Polski. W rankingu „Purchasing Power, Europe 2018” (GfK) Czechy zajmują Europie 23. miejsce. Ich siła nabywcza to niemal 12,5 tysiąca euro na mieszkańca (dla porównania – u mieszkańców Polski to 7,3 tysiąca euro). Czesi posiadają po prostu bogatsze portfele.
Od kilku lat Czechy pozostają wśród najdynamiczniej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Według danych za 2019 roku Czechy były pod tym względem europejskim liderem z 16% wzrostem. 90% Czechów ma dostęp do internetu, a blisko 60% czeskich internautów robi zakupy on-line, a odsetek ten z roku na rok dynamicznie rośnie. Wartość czeskiego e-commerce szacuje się obecnie na około 5,5 miliarda euro. Daje to ponad 11% udział w sprzedaży detalicznej. Według prognoz do 2024 roku e-rynek w Czechach urośnie niemal dwukrotnie i osiągnie wartość ponad 9 miliardów euro przy 16% udziale w sprzedaży ogółem.
Paczki do Czech – najlepiej z Olza Logistic
Przy wyborze operatora logistycznego, któremu powierzysz dostarczanie paczek do klientów w Czechach, należ wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników, w tym: jakość wykonywanych usług, wiedza i doświadczenie na rynku, dopracowany łańcuch logistyczny, elastyczność w relacjach i ceny adekwatne do tejże jakości.
Liderem w obsłudze przesyłek Polska Czechy jest od lat Olza Logistic. To doświadczony operator obsługujący już obecnie sporo ponad 2000 sklepów internetowych i partnerów handlowych. Od 9 lat poszerzona oferta o kompleksowe usługi logistyki transgranicznej. W tym pełna logistyka zwrotów oraz COD. Realizowane doręczneia są wielokanałowo do punktów odbioru paczek i w systemie door-to-door. A 99% przesyłek doręczanych jest w deklarowanym terminie.
Zautomatyzowany łańcuch logistyczny pozwala OlzaLogistic doręczać przesyłki do Czech tak jak w serwisie krajowym. I tu pojawia się możliwość oszczędności nawet do 80% – porównując do zwykłego międzynarodowego serwisu drogowego w tym przedstawicieli największych firm kurierskich.
Czechy – duża szansa dla polskich sklepów internetowych
Różne szacunki podają, że na rynki Czech, Słowacji, Rumunii czy Węgier wysyła swoje towary tylko niespełna 10% polskich e-sklepów. A rynki te pozostają wciąż nienasycone, z widocznym, największym potencjałem do wzrostu w Europie. Fachowcy oceniają, że ich potencjał to nawet 40 milionów osób, które w najbliższym czasie zaczną kupować za pośrednictwem e-commerce. To olbrzymia szansa dla polskich firm, dysponujących świetnym zapleczem technologicznym i logistycznym oraz większym doświadczeniem niż ich docelowi konkurenci.