Wraz z poprawą jakości życia, trend posiadania prywatnych samolotów w Polsce od kilku lat dynamicznie wzrasta. Taki rynek sprawia, że powstaje coraz więcej profesjonalnych firm zajmujących się obsługą, utrzymaniem, czy doradztwem przy zakupie samolotów. Właściciele prywatnych statków powietrznych mogą więc odetchnąć z ulgą i zdać się na profesjonalne instytucje i przedsiębiorstwa, które zaopiekują się posiadaną maszyną w imieniu właściciela.
Posiadacze prywatnych samolotów na pewno wiedzą, jak wiele spraw należy załatwić, aby samolot dobrze nam służył. Kupno statku powietrznego to jedynie wierzchołek góry lodowej, jaką są opłaty związane z eksploatacją, podatkami i utrzymaniem maszyny.
Regularne przeglądy i serwis samolotu to absolutna podstawa
W jaki sposób serwisować i naprawiać zdiagnozowane usterki w samolocie? O ile nie jesteśmy biegłymi mechanikami samolotowymi, a także nie znamy takowych, najłatwiej skorzystać z wykwalifikowanych firm zajmujących się utrzymywaniem, hangarowaniem i obsługą techniczną maszyn powietrznych.
Na co zwracać uwagę wybierając firmę zajmującą się obsługą techniczną samolotów?
Przed podpisaniem umowy z taką firmą, należy zwrócić uwagę na posiadane pozwolenia i certyfikaty, a także postarać się zweryfikować doświadczenie mechaników. Obecnie podstawowym certyfikatem, który powinna posiadać firma zajmująca się obsługą techniczną, jest certyfikat nadawany zgodnie z przepisami Part-145 Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Lotniczego. Co więcej, firmy zwykle specjalizują się w obsłudze dosyć wąskiej grupy statków powietrznych. Należy więc sprawdzić, czy nasz samolot mieści się w kompetencjach firmy. Przykładowo firma Jet Story zajmuje się poważnymi pracami hangarowymi samolotów: Bombardier, Embraer, Cessna i Gulfstream.
Warto również zwrócić uwagę na zasoby firmy. To od nich zależy skuteczność i jakość przeprowadzanych usług, a także stanowi jej pewną wizytówkę. Zwykle więksi gracze posiadają na wyposażeniu minimum dwa ocieplane hangary o powierzchni umożliwiającej przeprowadzanie prac na kilku(nastu) samolotach jednocześnie. W hangarach oczywiście nie może zabraknąć wyposażonego zaplecza narzędziowo-technicznego.
O jakości realizacji świadczy również podejście do klienta. Dobrą markę można poznać już na samym początku współpracy. Przesłanie darmowej wyceny napraw po przeprowadzeniu diagnostyki maszyny, czy ścisłe przestrzeganie ustalonych terminów to cechy, które świadczą o firmie. Przecież każdy klient pragnie być obsłużony możliwie jak najlepiej.