W badaniu rynku przeprowadzonym na zlecenie Eniro Polska przez Millward Brown SMG/KRC wzięło udział 542 mieszkańców Polski w wieku od 18 do 65 lat. Jak wynika z sondażu własne urządzenia mobilne takie jak smartfon czy tablet posiada obecnie około 12,5 mln Polaków. Stałe rozprzestrzenianie się mobilnych technologii nie jest równoznaczne z odejściem do lamusa standardowych pecetów – to właśnie zwykły komputer jest wciąż najczęściej używanym urządzeniem (96,1proc. ankietowanych) do przeglądania stron internetowych. Producenci komputerów muszą liczyć się jednak ze stale rosnącą ze strony urządzeń mobilnych konkurencją.
Smartfonów używamy przede wszystkim do pozyskiwania wiadomości z portali informacyjnych oraz odbierania poczty elektronicznej. Kolejną czynnością dokonywaną za ich pośrednictwem jest przeglądanie zawartości portali społecznościowych. Robiąc zakupy w internecie, oglądając filmy czy grając w gry chętniej korzystamy z tabletów.
Poszukując za pośrednictwem mobilnych wyszukiwarek różnego typu usług najistotniejsza jest dla odbiorcy możliwość łatwego i szybkiego wyszukania podstawowych danych takich jak dane teleadresowe szukanego przedsiębiorstwa czy informacja o najszybszej możliwej trasie dojazdu. W przypadku braku możliwości łatwego pozyskania takich danych większość pytanych (65proc.) oświadczyła, że skorzystałaby z usług innej firmy. Profesjonalną aplikację o nazwie Panorama Firm służącą do wyszukiwania firm i usług udostępniła firma Eniro będąca właścicielem serwisu. Aplikacja jest dostępna bezpłatnie w App Store oraz Android Market.
Największą popularnością wśród użytkowników mobilnych technologii cieszą się urządzenia z systemem operacyjnym Android wyposażone w ekran dotykowy. Spośród badanych, aż 69proc. respondentów opowiedziało się za smartfonem w takiej specyfikacji. Drugie miejsce z wynikiem 9proc. zajęły ex aequo systemy operacyjne Symbian i Windows Phone. Urządzenia marki Apple (iPhone, iPad) zajęły trzecie miejsce uzyskując zaledwie 5proc. głosów.
Na podstawie danych uzyskanych z przeprowadzonego badania wynika również, że Polacy mają dużą wiedzę o możliwościach pobierania z dedykowanych dla systemów operacyjnych marketów takich jak Android Market czy App Store aplikacji mobilnych. Najchętniej pobierane są aplikacje darmowe. Jedynie 29proc. ankietowanych odpowiedziało, że zdarzyło im się choć raz pobrać aplikację, za którą musieli zapłacić. Zapytani o użytą metodę płatności wskazali wiadomości SMS oceniając je jako najszybszy i najbezpieczniejszy sposób tego typu transakcji.
Jako główne powody korzystania z urządzeń i technologii mobilnych mieszkańcy Polski wskazali chęć otrzymywania zniżek w sklepach oraz przynależności do programów lojalnościowych.