Istnieje kilka rodzajów stawek hotelowych. Każda z nich może mieć inne warunki gwarancji oraz anulacji. Generalna zasada jest podobna do taryf lotniczych – im niższa cena tym bardziej restrykcyjne warunki anulacji. W przypadku podróży służbowych, gdy plany mogą ulec zmianie w ostatniej chwili częściej jest wybierana stawka pozwalająca na późną anulację bez ponoszenia kosztów.
Zdecydowana większość rezerwacji musi zostać zagwarantowana. Dlatego niezbędne jest podanie przy dokonywaniu rezerwacji numeru karty kredytowej. Niektóre hotele mogą akceptować czeki jako gwarancję, ale od tej formy już się odchodzi. Karta kredytowa służąca do gwarancji nie musi być użyta do dokonania płatności za pobyt. Możemy zapłacić inną kartą, gotówką lub przelewem.
Z reguły bezpłatnie można odwołać rezerwację hotelu do godziny 18 w dniu przyjazdu. Po tym terminie hotel dokona obciążenia karty kredytowej podanej do gwarancji za pierwszą dobę pobytu. Hotele, podobnie jak linie lotnicze prowadzą bardzo dokładną politykę zarządzania dostępnością miejsc i stawek.
Nie mogą ryzykować utraty wpływów z powodu blokowania miejsc do ostatniej chwili. Niektóre stawki wymagają anulacji na 48 lub nawet 72 godziny przez przyjazdem. Najwyższe stawki nie wymagają gwarancji, a rezerwacja jest trzymana również do godziny 18 – dlatego wieczorny przyjazd do hotelu również należy gwarantować kartą.
W szczególnych okresach (targi, olimpiada, konferencje) hotele mogą żądać przedpłaty w formie bezzwrotnego depozytu za cały czas pobytu. Wtedy anulacja rezerwacji może oznaczać obciążenie karty za wszystkie zarezerwowane noclegi.
Stawki dla korporacji coraz rzadziej zawierają śniadanie. W standardzie oferowany jest sam nocleg. Jeśli chce Pani zarezerwować dodatkowe usługi (śniadanie, parking) proszę podać te informacje w momencie dokonywania rezerwacji. Rachunek zostanie powiększony o te dodatkowe pozycje.