Port Lotniczy Szczecin Goleniów im. NSZZ SOLIDARNOŚĆ

, Data publikacji:

Szybki rozwój, kilka nowych inwestycji, koniunktura dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Wojciech Chełchowski odwiedza szczecińskie lotnisko.

Historia lotnictwa cywilnego na tym terenie sięga ponad 40 lat. Wcześniej były tam instalacje wojskowe. Spółka Port Lotniczy Szczecin Goleniów, która zarządza obecnie lotniskiem, powstała w 1998 roku a operacyjnie przejęła działania portu od PPL dwa lata później, 1 lipca 2000 z kapitałem zakładowym sięgającym wówczas około 40 milionów złotych. Obecnie to już kwota blisko 140 milionów.

Inwestycje i plany

Przez lata dokonano wielu inwestycji, od przebudowy i remontu drogi startowej, modernizacji płyty postojowej, przez wybudowanie zupełnie nowych terminali pasażerskich, po strażnicę dla lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. Cały, rozległy teren lotniska, został także solidnie ogrodzony.

Najświeższe osiągnięcie to, uruchomiona zaledwie 31 maja, nowoczesna bagażownia z systemem transportu bagaży. Firmie udało się pozyskać bardzo znaczne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i kupić bardzo nowoczesną maszynę (EDS firmy L3) kontrolującą i wykrywającą w bagażach niedozwolone przedmioty. Wydajność urządzenia to 1800 sztuk bagażu na godzinę.

Wkrótce przybędą tam dwa nowoczesne wozy dla straży pożarnej oraz kompleksowy sprzęt zimowego utrzymania lotniska. Dzięki unijnemu dofinansowaniu remontu i powiększenia doczeka się płyta postojowa, wykonany będzie również remont dróg kołowania i powstaną trzy dodatkowe, by w przyszłości nie dać się zaskoczyć wzrostem ruchu. Dlatego także remont czeka całą drogę startową – zapewni to spokój na kolejne 20 lat.

Przed terminalem są dwa parkingi – P1 to parking godzinowy, mieszczący 200 samochodów. Pierwsza godzina postoju kosztuje tu 7 złotych. Pobliski P2 dla 150 pojazdów, oferuje postoje wielodniowe – pierwszy tydzień pozostawienie auta kosztuje 72 złote.

Przy postoju taksówek stoi ciekawa tablica informująca o odległościach, dzielących lotnisko od różnych miast. I tak do Szczecina jest 48 kilometrów, do Świnoujścia 75, do Kołobrzegu 100, do Koszalina 120, a do Berlina zaledwie 220 kilometrów.

Do samego terminala prowadzą dwa podwójne rozsuwane wejścia. To oznaczone jako „Odloty” mieści się po lewej stronie. Vis a vis wejścia jest 10 stanowisk odprawy pasażerskiej (jedno dla osób deklarujących towary do odprawy celnej), a tuż obok własne stanowisko ma tania linia lotnicza Ryanair. Przy stanowiskach mieszczą się kręcone schody prowadzące na piętro oraz winda. Za wejściem, po lewej stronie, jest kantor oraz spora lotniskowa restauracja Voyage. W pobliżu znajduje się także niewielki sklepik wolnocłowy Aelia.

Drugie wejście do terminala oznaczone jest hasłem „Przyloty”. Te krajowe i te międzynarodowe mają osobne bramki. Z prawej strony znajdują się stanowiska wypożyczalni samochodów, a po kilku schodkach wchodzi się do przestrzennej restauracji Business Shark – to kilkanaście stołów i wygodnych sof oraz foteli.

Tam także mieści się lotniskowa kaplica. Wyjątkowe miejsce. Niewielkie, jasne pomieszczenie z kilkunastoma krzesełkami. Na lewo od drzwi wejściowych jest wykonany w całości ze szkła ołtarz w kształcie łodzi. Zresztą wszystkie religijne atrybuty w kaplicy są szklane. Na trzech ścianach wiszą trzy symbole religijne: chrześcijański, żydowski i muzułmański (oczywiście umieszczony tak, by wskazywać Mekkę).

Taras z widokiem

Na piętrze stoi kilka przenośnych stanowisk biur podróży (używane są gdy odprawia się loty czarterowe). Jest tam siedziba biura wycieczkowego i kilka pomieszczeń dyrekcji portu oraz Cargo. Tam też jest wyjście na taras widokowy. Poprzedza je kontrola z przejściem przez wykrywacz metali i prześwietlaniem zawartości kieszeni. Taras, jak wynika z powieszonego na drzwiach ogłoszenia, otwierany jest na 20 minut przed przylotem do Szczecina samolotów z Londynu, Dublina i Oslo. Jednorazowe wyjście kosztuje 2 złote.

Po przekroczeniu strefy ogólnodostępnej, przez jedną z dwóch ścieżek kontroli, wchodzi się na dość przestronną salę odlotów. Centralne miejsce zajmuje bar, obok na wygodnych sofach można spędzić ostatnie minuty przed wejściem na pokład samolotu. Po sprawdzeniu kart pokładowych i dokumentów tożsamości, pasażerowie nie wsiadają do autobusu ale z bagażem ręcznym pokonują kilkudziesięciometrowy odcinek na piechotę.

W strefie odlotów znajduje się także niewielki salonik Executive Lounge. Oferujący przekąski i napoje, dostępny jest dla pasażerów lotów zagranicznych tradycyjnych przewoźników. Można także wykupić tam pobyt przed odlotem swojego samolotu. Kosztuje to 70 złotych.

Czartery i nietypowe cargo

Od blisko 5 lat port nosi imię NSZZ Solidarność. Pierwsze statystyki wykazywały obsługę pasażerską na poziomie 40 tysięcy osób. Po wejściu Polski do Unii zaczął się boom. Ostatnie dwa lata to już 300-tysięczny wskaźnik. A możliwości są już w tej chwili zdecydowanie większe, sięgają blisko 700 tysięcy pasażerów w ciągu roku.

Wśród połączeń oferowanych z goleniowskiego portu są regularne loty krajowe do Warszawy obsługiwane przez PLL LOT trzy razy dziennie, do Oslo taniej linii Norwegian dwa razy w tygodniu, do Dublina (2 razy na tydzień) oraz Londynu (czterokrotnie w tygodniu) dzięki liniom Ryanair, a także, uruchomione przez tego właśnie przewoźnika pod koniec maja, połączenie z Liverpoolem, z którego skorzystać można będzie dwa razy w tygodniu.

Znaczną cześć ruchu w Goleniowie stanowią połączenia czarterowe. Okresowo turyści mogą dotrzeć do  takich miejsc, jak Monastir w Tunezji, a także Hurghady i Sharm El Sheikh w Egipcie, na grecką Kretę i Zakynthos, do Słonecznego Brzegu w Bułgarii a także do Antalyi w Turcji.

Zarząd portu dużą wagę przywiązuje też do obsługi połączeń cargo. To dziedzina, która pozwala znacząco podnieść rentowność lotniska – tym bardziej, gdy wykonywane jest to na wysokim poziomie. A w Szczecinie ten poziom jest zdecydowanie doskonały. Od dwóch lat port współpracuje z przewoźnikiem Chapman Freeborn i specjalizuje się w nietypowym cargo. Odbyło się już tutaj wiele wyjątkowo skomplikowanych logistycznie operacji, chociażby transport, ważącej 28 ton, drukarni do Arabii Saudyjskiej, kontenerów ze stacjami transformatorowymi do Wietnamu (przesyłka ważyła 45 ton) czy pomp do rafinacji ropy naftowej do Kuwejtu.

Będzie coraz bliżej

Odległość, dzieląca port w Goleniowie od centrum Szczecina, wydaje się bardzo duża. Faktycznie, to grubo ponad 40 kilometrów. Jednak trzeba przyznać, że dotarcie tam wcale nie jest kłopotliwe. Zmotoryzowani podróżni mają drogę szybkiego ruchu i dobre warunki dojazdu niemal do samego centrum, więc trwa to około 45 minut. Można także skorzystać z linii autobusowej, która startuje na 2 godziny i 20 minut przed odlotem każdego samolotu sprzed biura Polskich Linii Lotniczych LOT przy Alei Wyzwolenia. Autobus wraca z lotniska do miasta 20 minut po lądowaniu każdej maszyny. Podróż do centrum Szczecina taksówką kosztuje w granicach 120-150 złotych. Z lotniska operują także prywatne linie autobusowe łączące Goleniów z pobliskimi miastami.

Szykuje się jednak prawdziwa komunikacyjna rewolucja. Będzie nią, planowana do uruchomienia już wkrótce, kolejka na trasie Lotnisko – Szczecin, której przystanek zostanie ulokowany niespełna 50 metrów od terminala. Sprawi to, że komfortowa i bezpieczna podróż do miasta zajmować będzie niewiele ponad pół godziny.

 

INFORMATOR:

Port Lotniczy Szczecin-Goleniów im. NSZZ Solidarność

Glewice, 72-100 Goleniów  info@airport.com.pl

Informacja lotniskowa 

+48 91 481 74 00

+48 91 418 28 64

Bagaż zagubiony

+48 91 481 75 03

PLL LOT

+48 801 703 703

Ryanair

+48 703 303 033

Norwegian

+48 703 40 30 40

Parking

+48 91 481 74 00

Postój taksówek

+48 91 481 76 90

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji

Zapisz się na nasz Newsletter

Bądź na bieżąco!
Nasze wiadomości w Twojej poczcie.