Niebo nad Berlinem

Autor tekstu: , Data publikacji:

Firma Air Berlin powstała przed ponad 30 laty. W tym czasie flota linii wzrosła z dwóch do stu trzydziestu maszyn. Dzisiaj Air Berlin jest drugą co do wielkości niemiecką linią lotniczą i liczącym się graczem na rynku niskokosztowych przewozów lotniczych.

Przedsiębiorstwo Air Berlin GmbH & Co. Luftverkehrs KG powstało z firmy Air Berlin Inc., założonej w 1978 roku przez pilota PanAm-u, Kima Lundgrena oraz menedżera Johna D. MacDonalda. Firma została zarejestrowana w USA, w stanie Oregon. Powodem były zimnowojenne przepisy, obowiązujące do 1990 roku, które stanowiły, że do i z Berlina Zachodniego mogą latać wyłącznie linie lotnicze, pochodzące z USA, Francji i Wlk. Brytanii, a więc mocarstw, które od zakończenia II wojny światowej, sprawowały nadzór nad zachodnimi dzielnicami Berlina. Mało tego, piloci, nawigatorzy oraz inżynierowie również musieli pochodzić z tych krajów. Pierwszy lot nowych linii odbył się w kwietniu 1979 roku, na trasie Berlin – Palma de Mallorca.

W 1990 roku polityczny status Berlina Zachodniego uległ zmianie, wtedy właśnie zmieniona została nazwa firmy. Kolejne lata to intensywny rozwój Air Berlin, który zaowocował tak powiększaniem floty, jak i liczby obsługiwanych kierunków. W styczniu 2004 roku firma stała się udziałowcem w liniach lotniczych Niki Laudy, dwa lata później zadebiutowała na giełdzie we Frankfurcie. Z ogromnym sukcesem, co pozwoliło na kolejne inwestycje – zakupy nowych samolotów, tak Boeingów, jak i Airbusów, a także przejęcie lokalnych linii o nazwie dba oraz pozyskanie 49 procent akcji szwajcarskiej firmy Belair, która obsługuje głównie miejscowości wypoczynkowe nad Morzem Śródziemnym i w Afryce Północnej.

Po przejęciu linii lotniczych LTU z Düsseldorfu w sierpniu 2007 r., koncern Air Berlin Group po raz pierwszy zaoferował swoim pasażerom przeloty długodystansowe, m.in. do Dominikany, USA, Kanady i na Malediwy. Nowe połączenia z lotniskami wylotowymi dla lotów długodystansowych oraz dodatkowe połączenia wewnątrzniemieckie realizowane są od zimy 2007/2008 we współpracy z LGW. Od zimy 2008/2009 linie Air Berlin współpracują też z liniami S7 Airlines i Hainan Airlines w relacjach Moskwa i Pekin. Od jesieni 2009r. Air Berlin współpracuje z liniami Pegasus Airlines.

Jak widać, Air Berlin bardzo intensywnie działa na rynku, co przynosi owoce. Dziś flota przewoźnika obejmuje już półtorej setki maszyn, obsługujących ponad 154 celów w Niemczech, Europie i na całym świecie. Oczywiście, samo poszerzanie portfolio poprzez zakup akcji nie gwarantuje sukcesu rynkowego. Zagwarantowali go pasażerowie, którzy zdecydowali się na podróże z Air Berlin. W ubiegłym roku linie przewiozły ponad 28 mln osób.

Można zapytać, i jest to logiczne pytanie, skąd ten sukces? Przede wszystkim z konsekwencji, z jaką Air Belrin stara się funkcjonować na rynku tzw. low costów. A ta konsekwencja obejmuje m.in. bardzo szeroką sieć połączeń. Air Berlin lata do metropolii europejskich i najpopularniejszych miejsc urlopowych nad Morzem Śródziemnym, na Wyspach Kanaryjskich oraz w Afryce Północnej. Od 2007 r. sieć połączeń Air Berlin Group obejmuje loty do Ameryki Północnej i Środkowej, Azji i Afryki Południowej.

Nie bez znaczenia jest także program bonifikat pasażerskich o nazwie topbonus. Zapewnia on możliwość gromadzenia premiowanych mil podczas każdego lotu liniami Air Berlin i NIKI oraz liniami partnerskimi. Karta topbonus Service Card zapewnia dodatkowy serwis, na przykład większą ilość bezpłatnego bagażu, bezpłatną rezerwację miejsc i wiele innych korzyści.

Na wszystkich liniach długodystansowych firma oferuje pasażerom klasy Business takie przywileje jak większą ilość bezpłatnego bagażu, komfortowe skórzane fotele z większymi odstępami i regulowanym kątem nachylenia oparcia, wielodaniowe menu. Do tego dochodzi serwis rodzinny: zniżka dla dzieci, bezpłatna rezerwacja miejsc dla rodzin z dziećmi poniżej 2 lat, niespodzianki dla małych pasażerów i transport fotelików samochodowych oraz wózków, bez dopłat.

Przez wielu znawców rynku oraz media firma Air Berlin jest uznawana za jednego z najlepszych przewoźników low costowych, co znajduje odzwierciedlenie w branżowych nagrodach – w ubiegłym roku linie zyskały prestiżową nagrodę Skytrax, co było wynikiem głosowania pasażerów. Air Berlin zatrudnia ponad 8 tysięcy pracowników, średni wiek samolotów wynosi niespełna 5 lat (firma zamówiła słynne Dreamlinery, które mają rozpocząć swoje loty w przyszłym roku). Dodajmy, że przewoźnik może poszczycić się wysokim poziomem bezpieczeństwa, w historii Air Berlin nie zdarzył się nigdy poważny wypadek lotniczy.