Tu-154 to trzysilnikowy samolot odrzutowy, który może zabrać na pokład do 180 pasażerów. Ten model nadal jest wykorzystywany zarówno w lotnictwie cywilnym, jak i wojskowym. Jego największa popularność przypadała jednak na lata 80., kiedy był podstawową maszyną we flocie Aerofłotu – wówczas największej linii lotniczej świata.
W 1972 roku odbył się pierwszy pasażerski lot Tu-154. Szybko stał się symbolem sowieckiego lotnictwa pasażerskiego. Najpopularniejszy był Tu-154M – ulepszona wersja produkowana od lat 80.
Co ciekawe, Tupolewów używano również jako samolotów do treningu kosmonautów, wojskowych misji obserwacyjnych oraz w bardzo ograniczonej liczbie jako maszyny cargo.
Popularną „Tutkę” jak z czasem nazwano Tupolewa, ceniono szczególnie za odporność na trudne warunki. Wytrzymałość samolotów była wykorzystywana m.in. do lotów na syberyjskie lotniska, słynące z pasów startowych, na których nie wylądowałby żaden inny samolot pasażerski.
Chociaż z czasem samoloty stały się awaryjne i nieekonomiczne, ich naprawa był prosta i możliwa niemal w każdych okolicznościach. Prędkość przelotowa wynosząca niemal 1000 km/h uplasowała Tu-154 jako jeden z najszybszych samolotów pasażerskich świata. Mniej imponujący był zasięg. Tu-154M mógł przelecieć bez międzylądowania jedynie 6000 km.
Polski przewoźnik użytkował w drugiej połowie lat 80. kilkanaście maszyn tego typu, jednak po upadku PRL Tupolewy szybko zastąpiono amerykańskimi Boeingami 737. Tu-154 był najlepiej znany, jako samolot do przewozu najważniejszych osób w państwie, aż do 10 kwietnia 2010.
Obecnie w aktywnej służbie pozostaje jeszcze ponad 100 Tu-154, które latają głównie w mniejszych liniach lotniczych w Rosji i krajach byłego ZSRR. Także północnokoreańskie Air Koryo korzysta z Tupolewów.
Odnotowano 68 katastrof tego modelu samolotu, które pochłonęły życie ponad 3 tysiące osób.