Budowa lotniska składającego się z 6 pasów startowych ma pochłonąć 7mld euro, a swoimi rozmiarami ma zdegradować brytyjski port lotniczy Heathrow tym samym plasując się na pozycji lidera w dziedzinie największego lotniska zlokalizowanego na starym kontynencie. Realizacją projektu ma zająć się kilka tureckich firm budowlanych wyłonionych przez rząd tego kraju w wyniku przetargu.
Choć maksymalna przepustowość lotniska ma wynosić 150mln podróżnych rocznie to w początkowym okresie działalności ruch ten ma oscylować w granicach 90mln pasażerów. Odprawa 150mln podróżnych będzie możliwa dopiero po zakończeniu drugiego etapu budowy lotniska czyli po 2020r..
Zdaniem władz kraju port lotniczy ma zrealizować zapotrzebowanie Turcji na realizację podniebnych podróży przez najbliższe 30 do 50 lat. Ponadto ma ono pełnić funkcję lotniska przesiadkowego dla podróżujących z zachodu na wschód, oraz dla pasażerów latających na trasach Europa – Afryka w obydwu kierunkach. Budowa lotniska jest kolejnym po tunelu pod Cieśniną Bosfor przedsięwzięciem premiera Turcji Recepa Tayyipa Erdogana realizowanym w ramach projektu „Marmaray” zakładającego unowocześnienie Turcji.
Lotnisko powstaje w odpowiedzi na zapotrzebowania transportu powietrznego realizowanego przez Turcję, lecz również w celach usprawnienia turystyki. Już teraz obydwa istniejące w Turcji porty lotnicze są eksploatowane do granic możliwości. Budowa lotniska jest także związana z dynamicznie rozwijającą się turecką gospodarką. Według tureckich ekonomistów w ciągu najbliższych siedmiu lat PKB tego kraju ma wzrosnąć o 5,2 proc.
Tureckie linie lotnicze Turkish Airlines są drugimi liniami na świecie pod względem wielkości i ilości obsługiwanych połączeń. Jedynie Delta Air Lines oferuje więcej tras lotniczych. W chwili obecnej turecki przewoźnik dysponuje ponad 200 maszynami, lecz jak poinformował dyrektor generalny Turkish Airlines do 2020r. liczba ta ma się podwoić.
Ponadto w ramach realizowanego projektu „Marmaray” ma powstać trzeci most nad Cieśniną Bosfor łączący obydwa kontynenty, nowy meczet, równoległy do Cieśniny kanał wodny, a także centrum handlowe.