W związku z obowiązywaniem wzajemnej umowy o tajemnicy handlowej pomiędzy Boeingiem, a LOT – em zarówno kwota jak i forma wypłaty odszkodowania póki co pozostają nieznane. Najprawdopodobniej więcej danych dotyczących tej transakcji poznamy po opublikowaniu przez LOT sprawozdania finansowego za 2013 rok. Zdaniem polskiego przewoźnika straty finansowe związane z kilkumiesięcznym przestojem Boeingów787 spowodowały stratę rzędu 100mln zł i prawdopodobnie na taką kwotę opiewa umowa odszkodowania – informuje portal rp.pl.
W wywiadzie dla Rzeczpospolitej minister Skarbu Państwa Włodzimierz Karpiński powiedział, że choć ze względu na tajemnicę handlową nie może mówić o szczegółach to przyznaje, że strona polska jest usatysfakcjonowana. Najprawdopodobniej kwota kompensaty zostanie zaliczona przez Boeinga na poczet rat leasingowych za samoloty. Dotychczas z roszczeniem odszkodowawczym do amerykańskiego producenta poza PLL LOT zwróciły się m. in. Japan Airlines, Ethiopian Airways oraz Qatar Airways. Rekordowej rekompensaty w kwocie miliarda dolarów zażądały władze Air India. Finalnie jednak zadowoliły się one kwotą 500mln.
Z powodu różnych usterek maszyny stały nieużywane od stycznia do czerwca tego roku. Przypomnijmy, że pierwotnie przyczyną przestoju były awarie akumulatorów. W kwietniu, gdy Boeing 787 dostał ponowne pozwolenie na użytkowanie wystąpiły awarie z czujnikiem poziomu oleju silnikowego, oraz filtrem oleju. W wyniku występujących usterek PLL LOT musiał wyleasingować dodatkowe trzy maszyny, które „w zastępstwie” Dreamlinerów realizowały połączenia między kontynentalne.