Najnowszy raport, opublikowany 13 października 2025 r. we współpracy IATA z firmą doradczą Oliver Wyman, zwraca uwagę, że trudności w dostępności komponentów skłaniają przewoźników do wydłużenia eksploatacji starszych maszyn.
Zdaniem ekspertów, obecne floty są bardziej zaawansowane i efektywne w zużyciu paliwa niż kiedykolwiek wcześniej, jednak bieżące wyzwania sprawiają, że linie muszą podejmować trudne decyzje dotyczące zarządzania swoimi samolotami. Główne przyczyny obecnej sytuacji to specyfika gospodarcza branży, zaburzenia geopolityczne, niedobory surowców oraz trudności w pozyskaniu wykwalifikowanych pracowników.
Z raportu wynika, że utrzymywanie starszych, mniej wydajnych samolotów kosztuje linie lotnicze nawet 4,2 miliarda dolarów rocznie, a rosnące wydatki na obsługę techniczną – kolejne 3,1 miliarda. Dodatkowym obciążeniem są koszty leasingu silników (2,6 miliarda dolarów) oraz konieczność gromadzenia większych zapasów części zamiennych (1,4 miliarda dolarów).
Problemy z łańcuchem dostaw nie tylko podnoszą koszty działalności, ale także utrudniają przewoźnikom odpowiedź na dynamiczny wzrost zapotrzebowania na przewozy pasażerskie. W 2024 r. popyt wzrósł o 10,4%, podczas gdy możliwości przewozowe rozszerzyły się jedynie o 8,7%, co doprowadziło do rekordowego poziomu wypełnienia samolotów – 83,5%. IATA przewiduje, że wysokie zainteresowanie lotami utrzyma się również w 2025 roku.
Dyrektor generalny IATA, Willie Walsh, podkreśla, że sytuacja jest bezprecedensowa: „Mamy obecnie do czynienia z rekordowymi kolejkami oczekiwania na samoloty, silniki i części oraz nieprzewidywalnymi harmonogramami dostaw”. Według IATA nie ma szybkiego rozwiązania problemu, ale wskazywane są działania, które mogą przynieść ulgę.
Do najważniejszych postulatów należy dzielenie się najlepszymi praktykami na rynku usług serwisowych, ograniczanie zależności od producentów oryginalnych części, zwiększanie przejrzystości łańcucha dostaw, zastosowanie predykcyjnej analizy danych oraz rozwijanie zdolności naprawczych i wdrażanie nowoczesnych technologii produkcyjnych.




