Rovos Rail to idea, która powstała ponad 20 lat temu w głowie Rohana Vosa. Ten południowoafrykański przedsiębiorca w 1989 roku postanowił kupić zabytkowe wagony i parową lokomotywę. Początkowo miał to być wakacyjny środek transportu dla rodziny, jednak skromna inicjatywa szybko przerodziła się w markę znaną miłośnikom kolei na całym świecie. Dwa pełne składy (każdy po 20 wagonów) oraz zabytkowe parowozy w połączeniu z prywatną stacją kolejową w kolonialnym stylu na przedmieściach Pretorii stały się fundamentem rozwoju przewozów.
Ideą firmy jest połączenie współczesnego komfortu i szyku edwardiańskiej la belle époque. Dziś podróż Rovos Rail rozpoczyna się na dworcu w Cape Town czy Pretorii, gdzie Rovos Rail ma własne salony. Gości wita jeden z członków rodziny, gra kwartet smyczkowy, kelnerzy podają szampana.
Rovos Rail. Zabytkiem przez sawannę
Najciekawszym elementem pociągu jest lokomotywa Class 6 Tiffany z 1883 roku, która jest bodaj najstarszą „czynną” lokomotywą na świecie. Zużywa 300 litrów wody i 75 kilogramów węgla na kilometr. Łatwo więc policzyć, że trasa 100 km wymaga zapasów 30 tysięcy litrów wody oraz 7,5 tony węgla! Wszystkie trzy parowozy, które Rohan Vos uratował przed złomowaniem – nazwał imionami swoich córek. Oczywiście, wymagały nie lada nakładów!
Zobacz najlepsze połączenia kolejowe świata!
Wagony Rovos Rail to perfekcyjnie odrestaurowane zabytki. Połowa z nich pochodzi z lat 20. ubiegłego wieku. Każdy wagon ma niezwykle interesującą przeszłość. Podróżni mają do wyboru Pullman Suites o powierzchni 7 m2, Deluxe (11 m2) i rozległe na pół wagonu Royal Suites mierzące 16 m2. Pierwsze są wyposażone w rozkładaną sofę w wersjach double lub twin. Większe, Deluxe, mają niezależne łóżka z podgrzewanym materacem oraz fotele i stolik. W najbardziej komfortowych apartamentach można cieszyć się przestronną łazienką oraz wanną, która w tych okolicznościach uchodzi za absolutną ekstrawagancję.
Oczywiście każdy apartament jest wyposażony w szafy, suszarkę, prysznic, umywalkę, toaletę, biurko, półkę bagażową, lodówkę barową, sejf oraz klimatyzację. Na dwóch pasażerów przypada średnio jedna osoba z obsługi.