Nowoczesna i wydajna kolej docierająca na lotniska, przynosi korzyści zarówno pasażerom jak i samym portom lotniczym. Nikogo więc nie dziwi fakt, iż największe europejskie huby lotnicze posiadają najlepsze połączenia kolejowe. Pasażerowie korzystający z usług amsterdamskiego lotniska Schiphol, paryskiego CDG, czy portu we Frankfurcie, które posiadają własne stacje kolejowe, mogą czuć się prawdziwymi szczęściarzami w porównaniu do podróżnych wylatujących choćby z Wielkiej Brytanii. Szybkie holenderskie, francuskie i niemieckie pociągi docierają na wyżej wymienione lotniska z miast odległych o nawet kilkaset kilometrów. W niektórych przypadkach szybka kolej przekracza nawet granice państw, aby maksymalnie ułatwić życie podróżnym.
Taki stan rzeczy nie cieszy zapewne zarządu lotniska w Brukseli. Port ten oferuje niewiele połączeń długodystansowych, ponieważ belgijscy podróżni wolą skorzystać z szybkich kolei, którymi w mgnieniu oka dostaną się na ogromne lotniska Schiphol lub CDG, gdzie w połączeniach lotniczych można przebierać jak w ulęgałkach.
Jak dojechać z lotniska do centrum miasta? Zobacz! >>
Czasami podróż pociągiem może być już wliczona w cenę biletu lotniczego i warto spytać o taką opcję w biurze podróży. Zaletą takiego rozwiązania jest to, iż jeśli z powodu opóźnienia pociągu pasażer nie zdąży na samolot, przewoźnik gwarantuje mu miejsce w następnym samolocie bez ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów.
ZOBACZ Najlepsze połączenia kolejowe świata!
Podróżni korzystający z połączenia kolejowego Air France na trasie Bruksela Midi-Strasburg-Paryż CDG, mogą za cenę zwykłego biletu podróżować w wagonie pierwszej klasy. Lufthansa również oferuje własne połączenie AIRail z Kolonii i Stuttgartu na lotnisko we Frankfurcie, a podróżni którzy je wybiorą, mogą również liczyć na przyspieszone procedury przed odlotem.
Oto dziesięć najlepszych lotniskowych połączeń kolejowych w Europie.
1. Bruksela Midi–Amsterdam Schiphol, Thalys
Szybkobieżne pociągi linii Thalys kursują co godzinę między centrum Brukseli a lotniskiem Schiphol. Lotnisko przesiadkowe linii KLM oferuje szeroki wybór lotów, realizowanych przez przewoźników należących do sojuszu Skyteam, a także przez wiele innych linii. Cała 200-kilometrowa podróż trwa 92 minuty. W wagonach pierwszej klasy pasażerowie otrzymują darmowe posiłki i napoje, a w klasie standardowej znajduje się kawiarnia. Bilet w jedną stronę kosztuje 79 euro w klasie standard oraz 109 euro w klasie pierwszej. raileurope.co.uk
2. Strasburg–Paryż CDG,TGV
Połączenie między stolicą Alzacji, a portem przesiadkowym linii Air France, jest realizowane cztery razy dziennie, a pokonanie tej 480-kilometrowej trasy zajmuje pociągowi TGV jedynie dwie i pół godziny. Pasażerowie linii Air France mogą zarezerwować bilet kolejowy razem z biletem lotniczym, dzięki czemu zyskują prawo do podróży w wagonie pierwszej klasy. W przypadku niektórych połączeń lotniczych, mogą także liczyć na upust w cenie biletu kolejowego. Warto pamiętać, iż stacja kolejowa na lotnisku CDG znajduje się w obrębie terminalu T2, gdzie mieszczą się stanowiska linii Air France i sojuszu SkyTeam. Jeśli korzystamy z usług innej linii (na przykład należącej do sojuszu Star Alliance), musimy jeszcze przedostać się do terminalu T1. Cena biletu w drugiej klasie pociągu to 73 euro; w klasie pierwszej 130 euro. tgv.com; airfrance.com
3.Kolonia–Frankfurt, ICE
Aby dotrzeć z tego miasta targowego na główne lotnisko przesiadkowe Lufthansy we Frankfurcie, warto skorzystać z cogodzinnego połączenia realizowanego przez Deutsche Bahn. Pasażerowie mogą odprawić się już na stacji kolejowej, a 177-kilometrowa podróż trwa 56 minut. Nic dziwnego, iż Lufthansa zrezygnowała z połączenia lotniczego na tej trasie. Pasażerowie tej linii mogą liczyć na upust, jeśli połączą swój bilet kolejowy z lotniczym. Ceny biletów w jedną stronę dla innych pasażerów zaczynają się od 48 euro w klasie standard i 78 euro w klasie pierwszej. bahn.com; lufthansa.com
4. Bruksela Midi–Paryż CDG, TGV
Trasę tę obsługuje aż pięć składów dziennie, a najszybszemu z nich pokonanie 300 kilometrów dzielących Brukselę od paryskiego lotniska CDG zajmuje 75 minut. Pasażerowie linii Air France mogą odprawić się przed lotem już na stacji Midi, gdzie znajduje się także salonik Cybelys, z którego mogą skorzystać pasażerowie klas premium oraz członkowie programu lojalnościowego Air France. Bilety w jedną stronę kosztują 62 euro (w klasie standard) i 71 euro (w pierwszej klasie). Tak jak w przypadku połączenia ze Strasburga, pasażerowie Air France mogą podróżować w pierwszej klasie, a osoby nie korzystające z usług przewoźników należących do Skyteam muszą zmienić terminal z T2 na T1. Bilety można rezerwować także przez stronę TGV lub Rail Europe. raileurope.co.uk; tgv.com; airfrance.com