Dziesięć największych sieci hotelowych na świecie posiada w swoim portfolio aż 114 marek, z których 31 powstało w ostatniej dekadzie. Niektóre z nich to marki lifestyle’owe, skierowane do nowoczesnych podróżnych, czyli osób młodych, obytych w świecie i lubiących nowinki technologiczne. Tylko w pierwszej połowie tego roku swoje debiuty miały sieci Canopy, Even, Vib oraz Jaz in the City. Czym odróżniają się one od reszty?
Hotele lifestyle’owe
Posiadają nieco bardziej butikowy charakter w porównaniu do swoich tradycyjnych odpowiedników. Hotele lifestyle’owe mają przyciągać gości dzięki mniej formalnej atmosferze, atrakcyjnym cenom i dogodnym lokalizacjom. Często także nawiązują do kultury i tradycji miejsc, w których się znajdują, na przykład poprzez odpowiedni wystrój lub ofertę lokalnych potraw w hotelowej restauracji. W przeszłości sieci szczyciły się faktem, że praktycznie w każdym miejscu na świecie w ich obiektach panowały jednolite standardy. Dziś takie podejście nie każdemu przypada do gustu.
– Mojemu pokoleniu nie zależy na pięciogwiazdkowych sieciowych hotelach i nie jesteśmy przywiązani do jednej marki. Wielu z nas woli bardziej niepozorne miejsca. Co prawda w podróżach nadal chodzi o pokazanie się, ale my wolimy chwalić się naszym wyszukanym smakiem i wiedzą niż grubym portfelem – mówi pisarka Anna Hart.
– Dawniej uważano, że receptą na sukces jest spójność marki, ale czasy się zmieniły. Wiele sieci przykłada ogromną wagę do badań dotyczących zmieniających się gustów gości, dopasowując do nich swoją ofertę – mówi Parag Vohra, dyrektor ds. hoteli w firmie Sojern, gromadzącej informacje związane z podróżami i nawykami podróżnych.
Coraz więcej marek
Czy istnieje jakieś ograniczenie co do liczby marek, jakimi może dysponować sieć? – Można się pogubić w tych nazwach. Mam wrażenie, że grupy hotelowe tworzą ich tak zawrotną liczbę, aby uszczknąć dla siebie kawałek tortu w każdym segmencie rynku – mówi Fred Fin, dzierżący tytuł najczęściej podróżującego człowieka na świecie według „Księgi rekordów Guinnessa”.
Grupa Marriott International posiada 19 marek, od luksusowych Ritz-Carlton i Renaissance po budżetowe Courtyard i Fairfield Inn. Ma też cztery marki lifestyle’owe.
– Sieci nie chcą stracić żadnego klienta, dlatego starają się, by ich hotele były wszędzie tam, dokąd podróżują ich goście – mówi Markus Lehnert, wiceprezes firmy International Hotel Development należącej do Grupy Marriott.
A w jakich miejscach zatrzymuje się 75-letni Finn?
– Wolę tradycyjne obiekty, zapewniające pełen zakres usług, w których personel wie o moim istnieniu. Lubię hotele Marriott, bo można je znaleźć praktycznie wszędzie, i jestem klientem tej sieci od wielu lat. Mile wspominam także pobyt w hotelu Conrad w Dubaju – dodaje. Jednak nie zawsze jego wybór pada na duże sieci.
– Często zatrzymuję się w 150-pokojowym hotelu butikowym w Kijowie, który posiada doskonałą obsługę. Wystarczy, że wystawię wieczorem moje buty przed drzwi pokoju, by nad ranem odebrać je wyczyszczone. Poza tym wszyscy się tu uśmiechają, a personel jest niezwykle uprzejmy i pomocny – przekonuje.
Czy mógłby więc zatrzymać się w hotelu lifestyle’owym? – Lubię próbować nowych rzeczy, więc czemu nie? – odpowiada.
Nie tylko dla młodych
W ubiegłym roku Grupa Marriott International uruchomiła na lotnisku Malpensa w Mediolanie pierwszy hotel marki Moxy, którego oferta wydaje się być skierowana przede wszystkim do młodszych podróżników, choć Markus Lehnert temu zaprzecza.
– Granica między życiem prywatnym i służbowym zmniejsza się – wyjaśnia. – Wielu z nas pracuje do późnego wieczora, ale w międzyczasie sprawdza także Facebooka i zajmuje się innymi sprawami. Dlatego nasza grupa docelowa to nie tylko dwudziestolatkowie, ale także wszystkie inne osoby, które wiodą taki styl życia – dodaje.
Moxy jest również przykładem nowoczesnego podejścia do zarządzania hotelem. – Tutejszy personel jest dużo mniej liczny niż w tradycyjnych hotelach. Nie ma tu działów, a pracownicy są wielofunkcyjni – mówi Lehnert. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można było zainwestować w wystrój i wyposażenie, co przyczyniło się do zwiększenia komfortu pobytu.
Czy hotele lifestyle’owe odniosą sukces? Hart jest pewna, że tak. – Moim zdaniem najbardziej dynamicznie rozwijać się będą obiekty potrafiące zaspokoić potrzeby nowoczesnych podróżników. Do takich osób przemawia bogaty i ciekawy wystrój oraz indywidualność powiązana ze szczyptą luksusu – komentuje.
To jednak nie oznacza schyłku tradycyjnych hoteli. Amir Segall, wiceprezes firmy Hotel Tonight, której aplikacja rezerwacyjna ma ponad 13 mln użytkowników, zdaje się potwierdzać to przypuszczenie. – Młodsze pokolenie jest bardziej spontaniczne i chętnie próbuje wszelkich nowości, ale tradycyjne hotele nadal będą głównym wyborem wśród nieco bardziej konserwatywnych turystów – przekonuje. Tak więc większy wybór hoteli powinien tylko cieszyć, bo przecież, jak mówi stare powiedzenie: „Od przybytku głowa nie boli”.
NOWE MARKI
● MOXY Ten trzygwiazdkowy obiekt uruchomiony we wrześniu ubiegłego roku to pierwszy hotel marki Moxy, która wedle jej twórców ma być awangardowa i gwarantować dobrą zabawę. Na ścianach wiszą tu ciekawe grafiki cyfrowe, a w otwartym saloniku umieszczono ścianę ze zdjęciami z serwisu Instagram. Znajdziemy tu również elementy wyposażenia marki Scandi, żyrandole Toma Dixona, stoły Vitra, taborety Fat Boy oraz stosy książek o sztuce.
Do 2020 na świecie ma pojawić się 150 nowych obiektów tej marki – pierwsze w Niemczech, szkockim Aberdeen oraz Londynie. Za trzy lata w Europie będzie aż 30 hoteli Moxy, a w USA co najmniej osiem. moxy-hotels.marriott.com
● CANOPY BY HILTON Canopy by Hilton to 12. marka słynnej grupy hotelowej. Hotele te mają odzwierciedlać charakter miejsc, w których się znajdują, poprzez wystrój, jedzenie, sztukę i lokalne know-how. Z filmu promocyjnego marki dowiemy się także, że: „Podróż, nawet ta służbowa, powinna być przyjemnością. Nasi goście mogą meldować się w pokoju za pomocą komórki, czekają na nich także pyszne wieczorne degustacje i obfite śniadania”.
Canopy będzie budować nowe hotele od podstaw, ale także adaptować na swoje potrzeby budynki już istniejące. Jak do tej pory podpisano listy intencyjne na budowę jednego obiektu w Londynie i 10 w USA.
canopybyhilton.com
● HYATT CENTRIC Sieć Hyatt stworzyła markę Centric z myślą o współczesnych odkrywcach, niezależnie od ich wieku. Dwa obiekty otwarto w tym roku w Chicago (The Loop) i Miami (South Beach). Pierwszy mieści się w zabytkowym budynku i oferuje 257 pokoi, natomiast drugi – w szklanym wieżowcu, dysponującym 105 pokojami.
– Choć każdy obiekt marki Centric będzie dostosowany do danego rynku, to znajdą się tu także pewne elementy wspólne, takie jak choćby The Corner, czyli specjalna przestrzeń, w której nasi goście będą mogli pracować, zawierać nowe znajomości i korzystać z hotelowej kolekcji lokalnych książek i czasopism – mówi przedstawiciel Grupy. Jeszcze tego lata uruchomionych zostanie 12 hoteli Centric, m.in. w Paryżu, Nowym Jorku, Atlancie i Houston. hyattcentric.com
● EVEN HOTELS Dziewiąta marka InterContinental Hotels Group do tej pory posiada dwa obiekty w USA i chce uruchomić trzy kolejne. Hotele te celują w gości biznesowych i turystów, którzy prowadzą zdrowy i aktywny tryb życia i którym zależy na gruntownej odnowie biologicznej – w atrakcyjnych cenach. IHG chce zaspokoić potrzeby tych osób, oferując im przestronne pokoje, w których można wygodnie ćwiczyć, a także zajęcia grupowe, darmową wodę źródlaną, siłownie i zdrową żywność.evenhotels.com
● HOTEL JEN Czterogwiazdkowy Hotel Jen, będący własnością Grupy Shangri-La, nawiązuje do wirtualnej postaci – Jena, zawodowego hotelarza, który kocha życie, podróże i odkrywanie nowych, ciekawych miejsc.
Pierwsze 10 obiektów tej marki otwarto w regionie Azji i Pacyfiku między wrześniem 2014 i marcem 2015. Jen ma także zastąpić przestarzałą markę Traders, a pierwszą transformacją tego typu objęto hotel Orchardgateway w Singapurze. Wśród
standardowych udogodnień znajdziemy tu m.in. mnóstwo miejsc do ładowania urządzeń mobilnych, a także bezpłatną kawę i przekąski. hoteljen.com
● CORDIS HOTELS AND RESORTS Grupa Langham Hospitality Group ogłosiła powstanie tej luksusowej marki w lutym 2015 r. Pierwszym hotelem Cordis będzie zmodernizowany Langham Place Mongkok w Hongkongu. Kolejne obiekty będą mieścić się zarówno w zaadaptowanych, jak i nowych budynkach. Marka będzie obecna przede wszystkim w miastach Azji i Ameryki Północnej. W następnych trzech latach pojawi się tam osiem hoteli Cordis.
– Każdy nasz hotel ma indywidualny styl, architekturę i wzornictwo, nawiązujące do swojej lokalizacji. Będziemy także dostosowywać naszą ofertę do potrzeb gości – mówi Robert Warman, dyrektor zarządzający marki Cordis. cordishotels.com
● RADISSON RED Do 2020 r. sieć Carlson Rezidor planuje uruchomienie aż 60 hoteli marki Radisson Red. Pierwsze dwa otworzą swoje podwoje w przyszłym roku w Kapsztadzie i chińskim Shenyang Hunan. Ceny będą raczej przystępne. Za dopłatą będziemy mogli spersonalizować swój pobyt, wzbogacając go o takie udogodnienia, jak np. wybór napojów do minibaru, całodobową dostawę kanapek czy też możliwość wyświetlania zdjęć na telewizorze. Recepcja będzie urządzona w stylu galerii, a w niektórych pokojach znajdą się łóżka piętrowe. Goście będą mogli także meldować się i korzystać z usług konsjerża za pomocą aplikacji mobilnej. radissonred.com
● VIB Marka Vib, należąca do sieci Best Western, to koncepcja miejskiego hotelu butikowego z naciskiem na styl i technologię. We wnętrzach znajdziemy m.in. oświetlenie LED i multimedialne ściany, a w pokojach telewizory z funkcją Smart TV. Goście będą mogli skorzystać z całodobowej usługi cateringowej zwanej Grab and Go oraz wirtualnych konsjerżów, konsol do gier i darmowego Wi-Fi. Pierwsze trzy hotele Vib powstaną w Miami, Chicago i Seulu. bestwestern.com
● JAZ IN THE CITY Pierwszy obiekt tej nowej marki, stworzonej przez Steigenberger Hotel Group, zadebiutuje we wrześniu tego roku w Amsterdamie. Do dyspozycji gości oddanych zostanie 11 apartamentów i 247 pokoi (wszystkie o powierzchni 26 mkw. i z funkcją Smart TV). W hotelach Jaz in the City będą również odbywać się rozmaite wystawy sztuki i koncerty. jaz-hotel.com