Lifestyle, czyli hotele nowej generacji. Nasz raport

Autor tekstu: , Data publikacji:

Radisson Red, Hyatt Centric czy Moxy? Nasza brytyjska korespondentka Jenny Southan przygląda się nowemu typowi hoteli – tzw. hotelom lifestyle’owym, które mają ułatwiać gościom połączenie pracy z wypoczynkiem.

Dziesięć największych sieci hotelowych na świecie posiada w swoim portfolio aż 114 marek, z których 31 powstało w ostatniej dekadzie. Niektóre z nich to marki lifestyle’owe, skierowane do nowoczesnych podróżnych, czyli osób młodych, obytych w świecie i lubiących nowinki technologiczne. Tylko w pierwszej połowie tego roku swoje debiuty miały sieci Canopy, Even, Vib oraz Jaz in the City. Czym odróżniają się one od reszty?

Hotele lifestyle’owe

Posiadają nieco bardziej butikowy charakter w porównaniu do swoich tradycyjnych odpowiedników. Hotele lifestyle’owe mają przyciągać gości dzięki mniej formalnej atmosferze, atrakcyjnym cenom i dogodnym lokalizacjom. Często także nawiązują do kultury i tradycji miejsc, w których się znajdują, na przykład poprzez odpowiedni wystrój lub ofertę lokalnych potraw w hotelowej restauracji. W przeszłości sieci szczyciły się faktem, że praktycznie w każdym miejscu na świecie w ich obiektach panowały jednolite standardy. Dziś takie podejście nie każdemu przypada do gustu.

Marka Canopy w Portland

Marka Canopy w Portland

– Mojemu pokoleniu nie zależy na pięciogwiazdkowych sieciowych hotelach i nie jesteśmy przywiązani do jednej marki. Wielu z nas woli bardziej niepozorne miejsca. Co prawda w podróżach nadal chodzi o pokazanie się, ale my wolimy chwalić się naszym wyszukanym smakiem i wiedzą niż grubym portfelem – mówi pisarka Anna Hart.

– Dawniej uważano, że receptą na sukces jest spójność marki, ale czasy się zmieniły. Wiele sieci przykłada ogromną wagę do badań dotyczących zmieniających się gustów gości, dopasowując do nich swoją ofertę – mówi Parag Vohra, dyrektor ds. hoteli w firmie Sojern, gromadzącej informacje związane z podróżami i nawykami podróżnych.

Coraz więcej marek

Czy istnieje jakieś ograniczenie co do liczby marek, jakimi może dysponować sieć? – Można się pogubić w tych nazwach. Mam wrażenie, że grupy hotelowe tworzą ich tak zawrotną liczbę, aby uszczknąć dla siebie kawałek tortu w każdym segmencie rynku – mówi Fred Fin, dzierżący tytuł najczęściej podróżującego człowieka na świecie według „Księgi rekordów Guinnessa”.

Grupa Marriott International posiada 19 marek, od luksusowych Ritz-Carlton i Renaissance po budżetowe Courtyard i Fairfield Inn. Ma też cztery marki lifestyle’owe.
– Sieci nie chcą stracić żadnego klienta, dlatego starają się, by ich hotele były wszędzie tam, dokąd podróżują ich goście – mówi Markus Lehnert, wiceprezes firmy International Hotel Development należącej do Grupy Marriott.

A w jakich miejscach zatrzymuje się 75-letni Finn?
– Wolę tradycyjne obiekty, zapewniające pełen zakres usług, w których personel wie o moim istnieniu. Lubię hotele Marriott, bo można je znaleźć praktycznie wszędzie, i jestem klientem tej sieci od wielu lat. Mile wspominam także pobyt w hotelu Conrad w Dubaju – dodaje. Jednak nie zawsze jego wybór pada na duże sieci.

Wejście do hotelu Moxy

Wejście do hotelu Moxy

– Często zatrzymuję się w 150-pokojowym hotelu butikowym w Kijowie, który posiada doskonałą obsługę. Wystarczy, że wystawię wieczorem moje buty przed drzwi pokoju, by nad ranem odebrać je wyczyszczone. Poza tym wszyscy się tu uśmiechają, a personel jest niezwykle uprzejmy i pomocny – przekonuje.

Czy mógłby więc zatrzymać się w hotelu lifestyle’owym? – Lubię próbować nowych rzeczy, więc czemu nie? – odpowiada.

Nie tylko dla młodych

W ubiegłym roku Grupa Marriott International uruchomiła na lotnisku Malpensa w Mediolanie pierwszy hotel marki Moxy, którego oferta wydaje się być skierowana przede wszystkim do młodszych podróżników, choć Markus Lehnert temu zaprzecza.

– Granica między życiem prywatnym i służbowym zmniejsza się – wyjaśnia. – Wielu z nas pracuje do późnego wieczora, ale w międzyczasie sprawdza także Facebooka i zajmuje się innymi sprawami. Dlatego nasza grupa docelowa to nie tylko dwudziestolatkowie, ale także wszystkie inne osoby, które wiodą taki styl życia – dodaje.

Moxy jest również przykładem nowoczesnego podejścia do zarządzania hotelem. – Tutejszy personel jest dużo mniej liczny niż w tradycyjnych hotelach. Nie ma tu działów, a pracownicy są wielofunkcyjni – mówi Lehnert. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze można było zainwestować w wystrój i wyposażenie, co przyczyniło się do zwiększenia komfortu pobytu.

Czy hotele lifestyle’owe odniosą sukces? Hart jest pewna, że tak. – Moim zdaniem najbardziej dynamicznie rozwijać się będą obiekty potrafiące zaspokoić potrzeby nowoczesnych podróżników. Do takich osób przemawia bogaty i ciekawy wystrój oraz indywidualność powiązana ze szczyptą luksusu – komentuje.

To jednak nie oznacza schyłku tradycyjnych hoteli. Amir Segall, wiceprezes firmy Hotel Tonight, której aplikacja rezerwacyjna ma ponad 13 mln użytkowników, zdaje się potwierdzać to przypuszczenie. – Młodsze pokolenie jest bardziej spontaniczne i chętnie próbuje wszelkich nowości, ale tradycyjne hotele nadal będą głównym wyborem wśród nieco bardziej konserwatywnych turystów – przekonuje. Tak więc większy wybór hoteli powinien tylko cieszyć, bo przecież, jak mówi stare powiedzenie: „Od przybytku głowa nie boli”.

NOWE MARKI

MOXY Ten trzygwiazdkowy obiekt uruchomiony we wrześniu ubiegłego roku to pierwszy hotel marki Moxy, która wedle jej twórców ma być awangardowa i gwarantować dobrą zabawę. Na ścianach wiszą tu ciekawe grafiki cyfrowe, a w otwartym saloniku umieszczono ścianę ze zdjęciami z serwisu Instagram. Znajdziemy tu również elementy wyposażenia marki Scandi, żyrandole Toma Dixona, stoły Vitra, taborety Fat Boy oraz stosy książek o sztuce.

Do 2020 na świecie ma pojawić się 150 nowych obiektów tej marki – pierwsze w Niemczech, szkockim Aberdeen oraz Londynie. Za trzy lata w Europie będzie aż 30 hoteli Moxy, a w USA co najmniej osiem. moxy-hotels.marriott.com

CANOPY BY HILTON Canopy by Hilton to 12. marka słynnej grupy hotelowej. Hotele te mają odzwierciedlać charakter miejsc, w których się znajdują, poprzez wystrój, jedzenie, sztukę i lokalne know-how. Z filmu promocyjnego marki dowiemy się także, że: „Podróż, nawet ta służbowa, powinna być przyjemnością. Nasi goście mogą meldować się w pokoju za pomocą komórki, czekają na nich także pyszne wieczorne degustacje i obfite śniadania”.

canopy sluchawki

Canopy będzie budować nowe hotele od podstaw, ale także adaptować na swoje potrzeby budynki już istniejące. Jak do tej pory podpisano listy intencyjne na budowę jednego obiektu w Londynie i 10 w USA.
canopybyhilton.com

HYATT CENTRIC Sieć Hyatt stworzyła markę Centric z myślą o współczesnych odkrywcach, niezależnie od ich wieku. Dwa obiekty otwarto w tym roku w Chicago (The Loop) i Miami (South Beach). Pierwszy mieści się w zabytkowym budynku i oferuje 257 pokoi, natomiast drugi – w szklanym wieżowcu, dysponującym 105 pokojami.

– Choć każdy obiekt marki Centric będzie dostosowany do danego rynku, to znajdą się tu także pewne elementy wspólne, takie jak choćby The Corner, czyli specjalna przestrzeń, w której nasi goście będą mogli pracować, zawierać nowe znajomości i korzystać z hotelowej kolekcji lokalnych książek i czasopism – mówi przedstawiciel Grupy. Jeszcze tego lata uruchomionych zostanie 12 hoteli Centric, m.in. w Paryżu, Nowym Jorku, Atlancie i Houston. hyattcentric.com

EVEN HOTELS Dziewiąta marka InterContinental Hotels Group do tej pory posiada dwa obiekty w USA i chce uruchomić trzy kolejne. Hotele te celują w gości biznesowych i turystów, którzy prowadzą zdrowy i aktywny tryb życia i którym zależy na gruntownej odnowie biologicznej – w atrakcyjnych cenach. IHG chce zaspokoić potrzeby tych osób, oferując im przestronne pokoje, w których można wygodnie ćwiczyć, a także zajęcia grupowe, darmową wodę źródlaną, siłownie i zdrową żywność.evenhotels.com

HOTEL JEN Czterogwiazdkowy Hotel Jen, będący własnością Grupy Shangri-La, nawiązuje do wirtualnej postaci – Jena, zawodowego hotelarza, który kocha życie, podróże i odkrywanie nowych, ciekawych miejsc.

Pierwsze 10 obiektów tej marki otwarto w regionie Azji i Pacyfiku między wrześniem 2014 i marcem 2015. Jen ma także zastąpić przestarzałą markę Traders, a pierwszą transformacją tego typu objęto hotel Orchardgateway w Singapurze. Wśród
standardowych udogodnień znajdziemy tu m.in. mnóstwo miejsc do ładowania urządzeń mobilnych, a także bezpłatną kawę i przekąski. hoteljen.com

CORDIS HOTELS AND RESORTS Grupa Langham Hospitality Group ogłosiła powstanie tej luksusowej marki w lutym 2015 r. Pierwszym hotelem Cordis będzie zmodernizowany Langham Place Mongkok w Hongkongu. Kolejne obiekty będą mieścić się zarówno w zaadaptowanych, jak i nowych budynkach. Marka będzie obecna przede wszystkim w miastach Azji i Ameryki Północnej. W następnych trzech latach pojawi się tam osiem hoteli Cordis.

– Każdy nasz hotel ma indywidualny styl, architekturę i wzornictwo, nawiązujące do swojej lokalizacji. Będziemy także dostosowywać naszą ofertę do potrzeb gości – mówi Robert Warman, dyrektor zarządzający marki Cordis. cordishotels.com

RADISSON RED Do 2020 r. sieć Carlson Rezidor planuje uruchomienie aż 60 hoteli marki Radisson Red. Pierwsze dwa otworzą swoje podwoje w przyszłym roku w Kapsztadzie i chińskim Shenyang Hunan. Ceny będą raczej przystępne. Za dopłatą będziemy mogli spersonalizować swój pobyt, wzbogacając go o takie udogodnienia, jak np. wybór napojów do minibaru, całodobową dostawę kanapek czy też możliwość wyświetlania zdjęć na telewizorze. Recepcja będzie urządzona w stylu galerii, a w niektórych pokojach znajdą się łóżka piętrowe. Goście będą mogli także meldować się i korzystać z usług konsjerża za pomocą aplikacji mobilnej. radissonred.com

radisson red

VIB Marka Vib, należąca do sieci Best Western, to koncepcja miejskiego hotelu butikowego z naciskiem na styl i technologię. We wnętrzach znajdziemy m.in. oświetlenie LED i multimedialne ściany, a w pokojach telewizory z funkcją Smart TV. Goście będą mogli skorzystać z całodobowej usługi cateringowej zwanej Grab and Go oraz wirtualnych konsjerżów, konsol do gier i darmowego Wi-Fi. Pierwsze trzy hotele Vib powstaną w Miami, Chicago i Seulu. bestwestern.com

JAZ IN THE CITY Pierwszy obiekt tej nowej marki, stworzonej przez Steigenberger Hotel Group, zadebiutuje we wrześniu tego roku w Amsterdamie. Do dyspozycji gości oddanych zostanie 11 apartamentów i 247 pokoi (wszystkie o powierzchni 26 mkw. i z funkcją Smart TV). W hotelach Jaz in the City będą również odbywać się rozmaite wystawy sztuki i koncerty. jaz-hotel.com