Warto pamiętać, że w niektórych miastach pociągi Italo zatrzymują się na innych dworcach niż pociągi narodowego przewoźnika Trenitalia. Na przykład w Mediolanie jest to stacja Garibaldi, a w Rzymie dworzec Tiburtina. Takie rozwiązanie nie zawsze musi być niedogodne, bo wysiadając z pociągu poza ścisłym centrum miasta, możemy ominąć korki i szybciej dotrzeć do hotelu.
Italo oferuje trzy klasy podróżne: Club (pierwsza), Prima (biznes), oraz Smart (standardowa/ekonomiczna). W klasach premium można za dopłatą zamówić posiłek z serwisem pokładowym.
www.italotreno.it
2. Thalys
Sieć szybkobieżnych pociągów firmy Thalys jest wyjątkowo użyteczna dla biznesmenów podróżujących po północnej części Europy. Inteligentne pociągi, przypominające francuskie TGV, radzą sobie z różnymi systemami trakcji i sygnalizacji czterech krajów, które obsługują. Główne miasta obsługiwane przez Thalys to Paryż (Paris Nord), Amsterdam, oraz Kolonia. Stacje pośrednie to m.in. Bruksela, Antwerpia, Rotterdam, oraz lotnisko Schiphol.
Podróż z Paryża do Brukseli zajmuje 82 minuty, z Paryża do Amsterdamu cztery godziny i 16 minut, a z Brukseli do Amsterdamu tylko godzinę i 49 minut. Wagony podzielone są na dwie klasy – Comfort 1 (klasa pierwsza z darmowymi posiłkami), oraz Comfort 2 (standardowa).
raileurope.co.uk
3. TGV Lyria
Pociągi TGV tego francusko-szwajcarskiego operatora kursują między dworcem Paris Gare de Lyon a różnymi miastami Szwajcarii, m.in. Bazyleą, Zurychem, Lozanną i Genewą. Połączenia do Zurychu i Genewy realizowane są przez cały dzień. To dobra alternatywa dla samolotu, ponieważ podróż TGV z Paryża do Genewy trwa jedynie trzy godziny, a do Zurychu nieco ponad cztery. Pociągi są podzielone na dwie klasy – w klasie pierwszej posiłki są darmowe.
tgv-lyria.com; loco2.com
4. Elipsos
Elipsos to wyjątkowe pociągi-hotele, łączące Paryż (stacja Austerlitz) z Madrytem (Chamartin) i Barceloną. Warto je wypróbować, ponieważ na początku listopada zostaną zastąpione nowymi szybkobieżnymi składami.
Firma Elipsos to spółka joint venture francuskiego narodowego przewoźnika SNCF i jego hiszpańskiego odpowiednika Renfe. Rezerwując bilet w najwyższej klasie, dostajemy produkt zbliżony do hotelowych standardów. Nie zapomniano także o wagonie restauracyjnym, w którym serwowane są śniadania i kolacje.
Pociągi wyjeżdżają z Paryża wieczorem, aby następnego dnia rano dotrzeć do stacji docelowej w Madrycie lub Barcelonie. Podróż do stolicy Hiszpanii trwa 15,5 godziny, a do Barcelony dotrzemy w czasie o cztery godziny krótszym.
Tabor Elipsos to w większości hiszpańskie składy Talgo, z wagonami przystosowanymi do szybkiej zmiany rozstawu kół na granicy z Francją.
Polecam bilet w klasie Club Class ze śniadaniem wliczonym w cenę. Jeszcze lepszy wybór to Grand Class – tu oprócz darmowego śniadania i kolacji, możemy liczyć także na własny przedział z prysznicem i toaletą.
elipsos.com; loco2.com