Graficzna rezerwacja miejsc to istotne udogodnienie, dzięki któremu każdy pasażer może wybrać preferowane przez siebie miejsce czy sprawdzić frekwencję w pociągu. Funkcja ta była dostępna jedynie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych, które mają stałą liczbę miejsc siedzących. Wprowadzenie jej do składów wagonowych jest o wiele większym wyzwaniem, ponieważ pociągi tego typu w okolicy świąt czy w sezonie letnim są wydłużane dodatkowymi wagonami wraz ze wzrostem frekwencji. Ponadto PKP Intercity eksploatuje różne typy wagonów. Biorąc pod uwagę pilotażowy charakter nowej funkcjonalności, PKP Intercity pozostaje otwarte na wszelkie sugestie i uwagi podróżnych w tym zakresie, by jeszcze lepiej dostosować rozwiązanie do potrzeb pasażerów. Rozszerzanie pilotażu zaplanowano na okres wakacyjny, a wszystkie pociągi mają zostać objęte systemem graficznej rezerwacji miejsc do końca bieżącego roku.
W pierwszej fazie pilotażu funkcja graficznej rezerwacji miejsc będzie dostępna dla poniższych pociągów kategorii Express Intercity (EIC):
EIC 17000/1 (248) – 71000/1 (249) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
EIC 17002/3 (246) – 71002/3 (247) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
EIC 17004/5 (48) – 71004/5 (49) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
EIC 17006/7 (44) – 71006/7 (45) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
EIC 17008/9 (40) – 71008/9 (41) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
EIC 1800/1 – 8100/1 Chrobry;
EIC 1350/1 – 3150/1 Tatry;
EIC 1410/1 – 4110/1 Ondraszek;
EIC 1550/1 – 5150/1 Jantar (uruchamiany w okresie wakacji);
EIC 1600/1 – 6100/1 Panorama;
EIC 1850/1 – 8150/1 Posejdon (uruchamiany w okresie wakacji);
EIC 4550/1 – 5450/1 Klimczok
Graficzna rezerwacja miejsc będzie wyglądała podobnie, jak w przypadku elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych. Sprawdzić będzie można kierunek jazdy oraz wybrać miejsce specjalne np. dla osób poruszających się na wózkach czy z rowerem. Z graficznej rezerwacji miejsc pasażerowie mogą skorzystać podczas zakupu biletów na stronie internetowej przewoźnika. Niebawem również użytkownicy nowej aplikacji mobilnej PKP Intercity będą mogli skorzystać z tej funkcjonalności.
Zdajemy sobie sprawę, że to jedno z najbardziej wyczekiwanych przez podróżnych udogodnień. Wybór preferowanego miejsca w pociągu to kolejny składnik komfortowej podróży, która zaczyna się w momencie zakupu biletu. Dziś mamy już nowoczesną aplikację, budujemy nowe systemy sprzedaży, a do tego udostępniamy możliwość wyboru miejsca w coraz większej liczbie pociągów – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity realizując strategię rozwoju inwestuje nie tylko w tabor i infrastrukturę. Jednocześnie rozwijane są rozwiązania technologiczne – te skierowane „na zewnątrz” czyli do pasażerów i te skierowane „do wewnątrz” czyli do pracowników. Dzięki temu zarówno podróżni, jak i pracownicy spółki mogą korzystać z różnorodnych udogodnień technologicznych. W grudniu zeszłego roku narodowy przewoźnik podpisał trzy umowy ze spółką PKP Informatyka. Dzięki nim już w bieżącym roku podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w nowym systemie sprzedaży internetowej, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku. To największa inwestycja informatyczna w ponad 20-letniej historii PKP Intercity. Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Transformacja technologiczna pozwoli na jednolity rozwój spółki i przekształcenie jej w efektywnego i preferowanego przez podróżnych przewoźnika.