Prezentowana w setną rocznicę powstania marki, Giulietta nazwą nawiązuje do legendy modeli Alfa Romeo. W latach 50. Giulietta działała na wyobraźnię entuzjastów motoryzacji na całym świecie. Marzyli o niej, zachwycali się wysokim komfortem jazdy i doskonałymi możliwościami technicznymi.
Teraz Centro Stile Alfa Romeo stworzyło nową Giuliettę – pięciodrzwiowego hatchbacka z typowym wyglądem Alfa Romeo, która zapewnia świetne prowadzenie na najbardziej wymagających trasach i komfort codziennych podróży.
Nowa platforma
Giulietta wprowadza całkowicie nową platformę (Compact) zaprojektowaną, by zadowolić klientów szczególnie wymagających w kwestiach przyczepności, zwinności, dynamiki i bezpieczeństwa. Wszystko dzięki dopracowanym rozwiązaniom, użytym przy konstrukcji zawieszenia, układowi kierowniczemu nowej generacji „dual pinion” (z podwójnym zębnikiem), lekkiej i sztywnej konstrukcji m.in. z aluminium i stali o wysokiej wytrzymałości oraz awangardowym technologiom produkcji.
Co istotne, dzięki Alfa DNA istnieje możliwość dostosowania komfortu i satysfakcji z jazdy do potrzeb konkretnego klienta. Jest to system, który dostosowuje zachowanie pojazdu do różnych warunków i stylów prowadzenia. Nowa platforma Alfy Romeo Giulietta została zaprojektowana, by wykorzystać w pełni różne systemy pojazdu, wyróżniając trzy tryby (Dynamic, Normal i All Weather). Instalowane seryjnie urządzenie obejmuje kontrolę nad parametrami silnika, skrzyni biegów, sterowania i systemu Q2 EDS, jak również nad zachowaniem systemu Dynamicznej Kontroli Pojazdu (VDC).
Styl i sportowa natura
Będąc połączeniem stylu i sportowej natury, Giulietta ustala na nowo standardy technologiczne i wartości emocjonalne marki.
Przód pokazuje całkowicie nową interpretację klasycznej pokrywy silnika, połączoną z przednim zderzakiem z wycięciami na wloty powietrza. Wygląd samochodu łączy dynamiczną „osobowość” z elegancką formą. Przednie reflektory dla zmaksymalizowania bezpieczeństwa wyposażono w lampy do jazdy dziennej z technologią LED.
Nawet profil samochodu błyszczy wyglądem, dając wrażenie zwinnego i silnego pojazdu. To przede wszystkim dzięki szybom, które przypominają wyglądem coupé i podkreślają dynamizm oraz płynność formy (m.in. dzięki ukrytym klamkom tylnych drzwi). Boczne krawędzie zdają się wydłużać samochód, a proste linie kończące się z tyłu, podkreślają opływowy kształt bryły.
Tył, podobnie jak przód i boki, jest wyraźnie wystylizowany by oddać charakter „umięśnionego” auta, dobrze trzymającego się drogi. Tylne reflektory również korzystają z technologii LED, nie tylko z uwagi na styl, ale także dla bezpieczeństwa.
Należy też wspomnieć o wymiarach samochodu, które czynią kształt dynamicznym i kompaktowym, gwarantując jednocześnie idealny komfort i pojemny bagażnik (350 litrów): 4,35 metrów długości, 1,46 wysokości i 1,80 szerokości, z rozstawem osi wynoszącym 2,63 metra.
Przywiązanie do szczegółów i użycie wysokiej jakości materiałów do wykończenia wnętrza to najbardziej rozwinięta forma wyrażenia włoskiego stylu. Najważniejszym aspektem wnętrza jest lekkość. Linie są przejrzyste, a deska rozdzielcza rozłożona poziomo. Siedzenia są wygodne, a dzięki zastosowaniu zaawansowanej ergonomii każdy przycisk jest umieszczony w odpowiednim miejscu: te najważniejsze znajdują się koło siebie w środku deski rozdzielczej i mają wygląd rodem z 8C Competizione.
System nawigacji z wysuwanym ekranem pozwala na wyświetlenie trasy lub parametrów ustawionych przez urządzenie Alfa DNA bez odrywania wzroku od drogi.
W różnych miejscach w okolicach siedzenia dla pasażera znajdują się praktyczne otwarte schowki: przed dźwignią skrzyni biegów, na środkowej konsoli i w wewnętrznej części drzwi. Zamknięte schowki – w zależności od wersji pojazdu – znajdują się na górze deski rozdzielczej, pod deską naprzeciwko siedzenia pasażera (chłodzony za pomocą dwustrefowej klimatyzacji) oraz z przodu i z tyłu oparć.
Silnik jak dzieło sztuki
Alfa Romeo Giulietta zapewnia najwyższy poziom wydajności i technologii poprzez grupę silników będących dziełami sztuki w kwestii technologii, wydajności i poszanowania środowiska.
Klienci najczęściej wybierają jeden z czterech silników Turbo – wszystkie są oczywiście dostosowane do standardu Euro 5 i wyposażone w system Start&Stop by zredukować poziomy zużycia i emisji.
Są to dwie wersje na benzynę (120 KM 1,4 TB i 170 KM 1,4 TB Multiair) i dwa diesle (105 KM 1,6 JTDM i 170 KM 2,0 JTDM, oba to silniki drugiej generacji MultiJet). Wybór kompletuje wydajny 235 KM 1750 TBi z bezpośrednim wtryskiem i systemem przepłukiwania cylindrów (scavening) w połączeniu z ekskluzywnym wykończeniem Quadrifoglio Verde.
Ta ostatnia wersja, wyposażona w silnik 235 KM 1750 TBi idealnie obrazuje sposób, w jaki Alfa Romeo oferuje w tej klasie tyle, ile to możliwe. To nie tylko środek transportu, ale pojazd, z którym użytkownik może poczuć prawdziwą więź. Zapewnia on duże przyspieszenie dzięki wysokim wartościom momentu obrotowego nawet przy niskich obrotach, dużą elastyczność typową dla nowoczesnych silników benzynowych, i dźwięk, który zachęca, a nie odstrasza.
Silnik 1750 Turbo szczyci się zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, takim jak: bezpośredni wtrysk paliwa, wariatory fazy na obu wałkach rozrządu o działaniu ciągłym, nowatorski system przepłukiwania cylindrów (scavenging), który współpracuje z turbokompresorem, niwelując tzw. turbo-dziurę. W efekcie osiągi są porównywalne (albo i lepsze) do wielu 3-litrowych silników, mimo zużycia paliwa typowego dla kompaktowych jednostek czterocylindrowych. Warto zauważyć, że moc 134 KM z jednego litra pojemności skokowej to najlepszy na świecie wynik dla 4-cylindrowej jednostki w tego typu samochodzie, jak również dla silnika Alfa Romeo. Moment obrotowy wynoszący 194 Nm/litr to również najlepszy wynik w tej kategorii. Maksymalny moment 340 Nm przy 1900 obr/min to również świetne osiągnięcie.
Alfa DNA
Alfa Romeo Giulietta została zaprojektowana by uzyskać najlepszy wynik w rankingu bezpieczeństwa Euro NCAP, oferując pełną ochronę dla kierowcy i pasażerów. W dodatku nowa platforma została stworzona, aby zagwarantować całkowitą współpracę pomiędzy systemami odpowiedzialnymi za kontrolę dynamiczną pojazdu.
Za tym wszystkim tym stoi „mózg” pojazdu, urządzenie Alfa DNA, które zarządza wszystkimi urządzeniami elektronicznymi kontrolującymi pojazd: VDC (kontrola dynamiki pojazdu), aktywna dwuzębnikowa przekładnia kierownicza „dual pinion”, system Q2 EDS, czas reakcji i krzywa momentu obrotowego silnika, system hamowania z funkcją pre-fill. Wszystkie te systemy gwarantują bezpieczne prowadzenie, przyczepność i wydajność pojazdu.
Dzięki wyjątkowym rozwiązaniom technicznym zastosowanym przy konstrukcji zawieszenia i użytym materiałom (prócz stali o wysokiej wytrzymałości i aluminium, także magnez i Xenoy), platforma Compact jest w stanie zaspokoić potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów, umieszczając tym samym model Giulietta na szczycie swej kategorii, także pod względem codziennej praktyczności pojazdu.