Niemal każdy przylatujący na praskie lotnisko Ruzyne może natknąć się na reklamowane tutaj różne modele Skody Superb, modelu drugiej generacji. Już niedługo te starsze wypchnie zupełnie nowy model tego flagowego modelu niemieckiego koncernu.
Do praskiego Forum Karlin zawitała silna reprezentacja kierownictwa koncernu Volksvagena, projektantów i konstruktorów Skody oraz ponad 600 dziennikarzy z całego świata. Widoczna była grupa przedstawicieli chińskich mediów, był też ambasador Chin w Republice Czeskiej. To ostatnie akurat nie dziwi – wszystkie koncerny z wielka nadzieją wpatrują się w nienasycony samochodami rynek Państwa Środka. Skoda sprzedała już ponad 700 tysięcy modeli Superb, co sprawiło, że jest to najpopularniejszy samochód w klasie średniej.
Szef zarządu Skody, Winfried Vahland, mówił w trakcie prowadzonej w amerykańskim stylu a la Steve Jobs prezentacji, że nowe dziecko Skody to dowód na to, że to najbardziej aspirujący samochód w całej gamie modeli klasy średniej. – Chcemy przyciągnąć do Skody nowych klientów prywatnych i biznesowych – mówił.
Główny stylista Skody, Jozef Kabaň (na zdjęciu drugi od lewej), tak komplementował swoje nowe dzieło: „Jej wygląd jest pełen siły, suwerenny i emocjonalny. Rozstaw osi zwiększył się o 80 mm, zaś przedni zwis zmniejszył się o 61 mm. Te nowe proporcje nadają samochodowi elegancję i dynamikę”.
Jak wygląda nowe dziecko koncernu Volksvagena pod marką Skody Superb? Choć nie mieliśmy jeszcze okazji jej testować, a wystarczyć musiała prezentacja z krótką wizytą wewnątrz, kilka szczegółów zasługuje na odnotowanie, klika na prawdziwe pochwały.
Nowa linia Skody Superb wydaje się o wiele nowocześniejsza od drugiej, a tym bardziej pierwszej generacji tych aut. Większe, mocniej zarysowane reflektory, szersza maskownica chłodnicy i wyraźnie zarysowane linie brzegowe pokrywy silnika sprawiają, że auto wygląda na długie i masywne. Patrząc na nową Skodę z boku zauważymy pełny, opadający w kierunku tyłu auta łuk, płynnie przechodzący w tylną klapę z długim i szerokim oknem. Konstruktorzy nowej Skody twierdzą, że dzięki temu może ona kojarzyć nam się z samochodami coupe i mają w tym nieco racji. Masywnie wygląda nowy Superb od tyłu.
Wnętrze jest – tak jak w poprzednich modelach – przestronne. Stało się tak dzięki zastosowaniu modułowej koncepcji samochodu z poprzecznie zabudowanym silnikiem (MQB), która umożliwia zastosowanie większego rozstawu osi i większego rozstawu kół. Dzięki temu więcej jest miejsca na wysokości łokci oraz nad głową. Także pasażerowie podróżujący na tylnych fotelach mają wyraźnie więcej miejsca na nogi – kolana od przedniego fotela dzieli 16 centymetrów. Bardzo obszerny bagażnik powiększył się w stosunku do poprzedniej generacji o 30 litrów, i ma teraz ich aż 625.
Auto jest wyposażone we wszystkie nowinki techniczne z aut wysokiej klasy – adaptacyjną regulację zawieszenia – Dynamic Chassis Control (DCC), w połączeniu z wyborem profilu jazdy, Driving Mode Select, trzystrefową klimatyzację, ogrzewanie postojowe, czujnik deszczu i światła, elektryczne i sterowane otwieranie pokrywy bagażnika, asystent parkowania Park Assist, kamerę cofania i elektryczny – zamiast ręcznego – hamulec postojowy. Najwyższy model nowego Superba – Columbus – będzie miał możliwość zintegrowania z bezprzewodowego internetu w technologii LTE. Superba będzie można też połączyć ze smartfonem i dzięki funkcji SmartLink wybrane aplikacje mobilne smartfona obsługiwać na ekranie urządzenia multimedialno-informacyjnego MIB. SmartLink zawiera standardy: MirrorLink™, Apple CarPlay i Android Auto.
Jakie jednostki napędowe będą oferowane w nowym Superbie? To nowoczesne, turbodoładowane silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa na bazie techniki MQB (pięć silników benzynowych TSI, trzy wysokoprężne TDI common-rail). Wszystkie spełniają normę czystości spalin EU6 i seryjnie są wyposażone w funkcję Start-Stop oraz odzysk energii hamowania. Silniki benzynowe rozwijają moc od 125 do 280 KM. Dieslowskie – od 120 do 190. Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego do wszystkich jednostek napędowych będzie można wybrać nowoczesną automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Do czterech silników (1,4 TSI/110 kW, 2,0 TSI/206 kW, 2,0 TDI/110 kW i 2,0 TDI/140 kW) w ofercie znajduje się najnowocześniejszy napęd na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex-5.
Nowe Skody Superb trafią na rynek w ciągu kilkunastu tygodni. Jej managerowie zapowiadają, że będą kosztować na poziomie modelu drugiej generacji. Najtańsze modele będzie można kupić za kwotę około 80 tysięcy złotych.
Przypomnijmy, że poprzedni model Skody Superb jest zwycięzcą zeszłorocznej edycji Business Traveller Poland Awards, w którym głosami naszych czytelników został zwycięzcą w kategorii Najlepszy samochód dla kadry kierowniczej.