Tried and Tested. Airbusem A350-900 do Singapuru

Autor tekstu: , Data publikacji:

Podróż z Warszawy do Singapuru na pokładzie samolotu Finnair jest od niedawna wyjątkowo ciekawym doświadczeniem, ponieważ trasę HEL-SIN obsługuje nowoczesny i komfortowy model A350-900.

Godziny połączeń są bardzo dogodne. Maszyna z Warszawy do Helsinek startuje z Lotniska im. Chopina o 19:05. Lot do stolicy Finlandii, obsługi- wany przez model Embraer 190, trwa niespełna półtorej godziny. Krótki postój na jednym z najbardziej przyjaznych dla podróżnych lotnisku w Eu- ropie, jakim jest Vantaa w Helsinkach, można wykorzystać na zjedzenie serwowanej tam pysznej zupy homarowej.

Helsinki – Singapur

Samolot wystartował punktualnie o 23:55. Zajęłam miejsce 12 L: pojedyncze, przy oknie w ka- binie Klasy Biznes, w której fotele są ustawione w konfiguracji 1x2x1. Wybrałam to miejsce, licząc na komfort intymności, jaki zapewnia osobny fotel skierowany w stronę okna. Od razu zwróciłam uwagę na kilka bardzo przydatnych schowków podczas długiej, bo trwającej 10 godzin i 40 minut, podróży, a także wyjątkowo wygodne oparcie na łokieć. Pasażerowie Klasy Biznes otrzymują kosmetyczki pokładowe wypełnione kosmetykami Clarinsa. Wkrótce po osiągnięciu wysokości przelotowej rozpoczął się serwis pokładowy.

Autorskie menu, oferowane na pokładzie A350 Finnaira, to powrót do tradycji serwowania wykwintnych posiłków podczas lotu. Kari Aihinen, szef kuchni i menedżer w słynnej helsińskiej restauracji Savoy, stworzył takie przysmaki, jak mus z ikry siei, wędzony pstrąg alpejski na ciepło czy smażone mięso dzikiego reni- fera. Do tego cała oprawa, którą tak lubię w Finnairze: wspaniała zastawa i tkaniny zaprojektowane przez legendarną fińską firmę Marimekko. Do potraw serwowano specjalnie dobrane alkohole: szampan Nicolas Feuillatte Brut Grande Reserve, niemiecki Hattenheim Wis- selbrunnen Riesling Kabinett 2014, Fairview Darling Sauvi- gnon Blanc 2015 z Południowej Afryki, włoski La Roncaia Mer- lot 2012, a także Meinklang Tra- miner Icewain 2012 i doskonałe porto.

fin1

Kabina A350, wyróżniona za najwyższej jakości wzornictwo oraz komfort, została stworzona przez fińskich projektantów dSign Vertti Kivi & Co. Jej przestronne i jasne wnętrze utrzymane jest w białej, niebieskiej i srebrnoszarej kolorystyce, która kojarzy się ze stylem skandynawskim. Dynamiczne, nastrojowe oświetlenie LED stopniowo dostosowuje się do pory dnia, miejsca, dokąd odbywa się podróż, i pory roku. Oświetlenie pokładowe, z 16 milionami dostępnych odcieni, może naśladować 24 różne zjawiska na niebie, w tym zorzę polarną, a panoramiczne okna wpuszczają do kabiny więcej naturalnego światła.

 

Szerokokadłubowy A350 zapewnia pasażerom większy komfort dzięki dodatkowej przestrzeni na pokładzie i szerszym fotelom. Całkowita liczba miejsc w A350 XWB Finnaira wynosi 297, z czego 46 miejsc znajduje się w Klasie Biznes, 43 w sekcji Economy Comfort i 208 w Klasie Ekonomicz- nej. Fotele w Klasie Biznes rozkładają się do pozycji leżącego łóżka i są naprawdę wygodne.
Pasażerowie Klasy Biznes, posiadacze kart Finnair Gold i Platinum oraz programu   lojalnościowego sojuszu Oneworld o statusie Sapphire i Emerald mogą korzystać bezpłatnie z nieograniczonego dostępu do Internetu.

W Klasie Ekonomicznej dostęp do Internetu kosztuje 5 euro za godzinę i 15 euro za cały lot. Najnowszy pokładowy system multimedialny Nordic Sky jest bardzo przyjazny – intuicyjny i łatwy w obsłudze. Udostępnia bogaty wybór hollywoodzkich hitów filmowych, klasyki kina, kanałów tematycznych BBC oraz muzycznych. Przede wszystkim jednak pozwala na obserwację lotu, a dzięki specjalnym kamerom możemy obserwować każdy manewr maszyny, co w przypadku A350 było fascynujące. Airbus Finnaira wylądował z dużą gracją na lotnisku Changi o 16:40.

Singapur – Helsinki

Trwającą 12 godzin podróż do Europy odbyłam w Klasie Ekonomicznej. Przydzielono mi miejsce 55L – w przedostatnim rzędzie samolotu, przy oknie. Samolot wystartował z Chan- gi o 23:55. Na kolację serwowano – do wyboru – danie z kurczaka lub ryby oraz soki, wina, herbatę i kawę. Każdy pasażer ma do dyspozycji koc, poduszkę, butelkę wody.

W Klasie Ekonomicznej zainstalowano fotele typu slimline w odstępach 31-32 cali (około 80 centymetrów) – odchylane do tyłu, a w jej przedniej części fotele Economy Comfort z dodatkową przestrzenią na nogi. Fotele zainstalowano w konfiguracji 3x3x3.

fin3

Podróżując w Klasie Ekonomicznej, doceniłam zaawansowany system wentylacji, wymieniający powietrze w kabinie co 2-3 minuty. Wprowadzenie urządzeń eliminujących przeciągi i stref z regulowaną temperaturą powietrza oraz zbliżenie wysokości ciśnienia kabinowego do poziomu ciśnienia na ziemi dodatkowo poprawia komfort i samopoczucie pasażerów. W Helsinkach wylądowaliśmy o 5:55. Na połączenie do Warszawy musiałam poczekać zaledwie 2,5 godziny.

Ocena

W porównaniu z samolotami poprzednich generacji Airbus 350 jest dużo bardziej cichy. Nowe silniki wyprodukowane przez Rolls-Royce’a specjalnie dla Airbusa zmniejszają hałas na zewnątrz i wewnątrz samolotu, dzięki czemu wysiadłam z samolotu wręcz wypoczęta. Serwis na pokładzie może uchodzić za jeden z najlepszych. Co ciekawe, panie podróżujące w Klasie Biznes mogą skorzystać z osobnych damskich toalet, wyposażonych w kosmetyki i niezbędne produkty higieniczne. Polecam!