Grupa Hotelowa Orbis rozpoczęła wprowadzanie Programu Ochrony Środowiska „Goście Ziemi” w 2006 roku. Zainicjowany przez grupę Accor, partnera strategicznego Orbisu, program ma na celu zmniejszenie oddziaływania hoteli na środowisko naturalne oraz zwiększenie wiedzy i świadomości proekologicznej pracowników, gości i dostawców.
Przyjęta pięć lat temu Karta Ochrony Środowiska wyznacza proekologiczne standardy w hotelach. Wyszczególniono w niej 65 działań takich jak: informowanie i uświadamianie, energia, woda, ścieki, odpady, warstwa ozonowa, bioróżnorodność i ekologiczne zakupy. Hotele, które zrealizują 20 z nich, mogą pochwalić się gościom wywieszając specjalny plakat.
Praktyczna strona medalu
Do 2010 roku już 64% hoteli wdrożyło Program Ochrony Środowiska. Co to oznacza w praktyce? Hotele należące do Grupy Orbis monitorują zużycie wody i energii, montują w kranach regulatory przepływu wody, a w toaletach dwustopniowe zbiorniki do spłukiwania, wymieniają sukcesywnie oświetlenie na energooszczędne, segregują śmiecie i przekazują do utylizacji szkodliwe odpady i substancje (baterie, oleje). Dbając jednocześnie o zdrowie gości stosują ekoprzyjazne środki czystości i kosmetyki. Podnoszą również świadomość proekologiczną pracowników i dostawców, kształtując odpowiednie nawyki (szkolenia, akcje ekologiczne, propagowanie dobrych praktyk).
Marka z certyfikatem
O ekologię szególnie dbają hotele ibis. W 2006 roku marka otrzymała certyfikat jakościowy ISO 9001 jako pierwsza międzynarodowa sieć hoteli ekonomicznych w Polsce, teraz przygotowuje się do uzyskania certyfikatu środowiskowego ISO 14001. Przyznaje się go firmom i instytucjom prowadzącym działania służące ochronie środowiska.
Hotele ibis montują w pokojach regulatory przepływu wody, termostaty kontrolujące wysokość temperatury oraz klimatyzację, a w restauracjach stosuje się nowoczesne techniki zmywania naczyń, także przyczyniające się do oszczędności wody i energii. W recepcji nieużywane urządzenia przełączane są w stan oczekiwania. Standardem są także energooszczędne żarówki i segregacja odpadów.
Ekologia i przyjemność
Grupa Hotelowa Orbis dba również o ochronę środowiska oferując gościom ekologiczne kosmetyki. Np. sieć Mercure wprowadziła linię „Mercure&me”. To produkty niezawierające barwników, przyjazne dla środowiska. Również goście hoteli marki Novotel korzystają z ekologicznych kosmetyków serii „N”. Stworzone specjalnie dla tej sieci posiadają certyfikaty Ecocert i Ecolabel, powstają na bazie składników naturalnych. W pokojach „Executive” można cieszyć się rozszerzoną gamą tych produktów: oprócz mydełka i szamponu jest także mleczko do ciała, peeling czy sól do kąpieli.
Dzień Gościa Ziemi
Pracownicy hoteli dbają o środowisko nie tylko w pracy, ale także biorąc udział w akcjach ekologicznych. Od kilku lat, każdej wiosny pracownicy hoteli Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, Etap i Orbis uczestniczą w obchodach Dnia Gościa Ziemi organizowanych z okazji Światowego Dnia Ziemi. Tak było również i w tym roku.
W kwietniu pracownicy GH Orbis razem z rodzinami sprzątali lasy, nadmorskie plaże, parki, sadzili drzewa i kwiaty. Zorganizowano wycieczki i pikniki oraz spotkania dla dzieci z ekologami i leśnikami. W akcję włączono również gości – ibis Poznań Centrum kupił specjalne pojemniki, by zachęcić klientów do selektywnej zbiórki odpadów, natomiast w hotelu ibis Warszawa Centrum wprowadzono „zielone” menu w barze i restauracji.
W tym roku hotele Grupy Orbis wzięły także udział w akcji zainicjowanej przez organizację ekologiczną WWF – „Godzina dla Ziemi”. Dokładnie o godzinie 20.30 w sobotę 26 marca, tak jak w milionach domów i instytucji na całym świecie, również w 59 hotelach zostało zgaszone oświetlenie zewnętrzne. Pracownicy hoteli namawiali gości, by dla dobra naszej planety zgasili na godzinę światło w pokojach.