Jak wyglądać będą miasta przyszłości?

Autor tekstu: , Data publikacji:

MASDAR CITY, Zjednoczone Emiraty Arabskie

LUDNOŚĆ  40 tysięcy mieszkańców, 300 tysięcy pracowników (po zakończeniu prac)

POWIERZCHNIA 6 km2

Jeśli uważacie, że Songdo i Meixi Lake są imponujące, to tym bardziej zachwyci was Masdar City w Abu Dhabi – miasto zaprojektowane przez brytyjskie biur projektowe Foster and Partners i znajdujące się nieopodal lotniska. Masdar City będzie pierwszym na świecie miastem  o zerowej produkcji dwutlenku węgla, ponieważ będzie korzystać ono jedynie z energii słonecznej i nie będzie w nim samochodów.

Koszt budowy miasta wyniesie około 20 mld USD, a zakończenie prac zaplanowano na rok 2016. Nowa aglomeracja będzie posiadać niską zabudowę i największą farmę słoneczną na Bliskim Wschodzie, a 80 procent jej wody będzie poddawane recyclingowi.  Znajdziemy tu także klimatyzowane domy i biura, ekologiczne bezzałogowe pojazdy słoneczne, wąskie zacienione uliczki i uniwersytet. Miasto chce przyciągnąć przedsiębiorców, firmy specjalizujące się w czystych technologiach, oraz finansach, badaniach i innowacjach.

Wybudowano już pierwsze sześć budynków na kampusie Instytutu Masdar, natomiast centrum zarządzania miastem, które będzie produkować więcej energii niż zużywać, a także pierwszy budynek komercyjny – hotel Courtyard o powierzchni 10,000 m2, zostaną otwarte w 2013 roku. Chęć wynajęcia powierzchni biurowych wyraziło już kilkadziesiąt firm, które będą mogły czerpać dodatkowe korzyści dzięki temu, że Masdar City zostanie Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Wejdź na masdarcity.ae

 

LUANDA, Angola

LUDNOŚĆ 5 milionów

POWIERZCHNIA 2 257 km2

Luanda, będąca stolicą Angoli, a także jej głównym portem, zdążyła się już otrząsnąć z dramatu wojny domowej. Od czasu zakończenia walk w 2002 roku, powróciła stabilność i nastał czas dynamicznej odbudowy. Powstało miasto-satelita (Luanda Sul), pojawiają się osiedla będące alternatywą dla slumsów i buduje się nowe drogi. Choć ponad 50 procent mieszkańców Luandy żyje w ubóstwie, to w ankiecie przeprowadzonej przez firmę konsultingową Mercer (mercer.com), miasto to uznano za najdroższe do życia dla obcokrajowców.

Luanda ma jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek. W ciągu ostatnich pięciu lat, odnotowano tu ponad 60-procentowy wzrost dochodu narodowego brutto na głowę mieszkańca. Przyczynił się do tego m.in. przemysł budowlany, tytoniowy, odzieżowy, przetwórczy i włókienniczy, a także eksport kawy, diamentów, cukru, żelaza, soli i bawełny. Wydobycie ropy naftowej i produkcja paliw również generują spory dochód.

Wkrótce zostanie oddanie do użytku nowe, największe w Afryce międzynarodowe lotnisko, a na lotnisku Quatro de Fevereiro International otwarto w zeszłym roku nowy terminal.  Dzięki temu wiele linii lotniczych, w tym Iberia i Lufthansa, uruchomiło już nowe połączenia do Luandy. Henri Hourcade, dyrektor generalny KLM na Wielką Brytanie i Irlandię, przekonuje:  – Angola przeżywa okres silnego wzrostu gospodarczego i jest kluczowym eksporterem ropy, nie dziwi więc fakt, że kraj ten przyciąga coraz więcej inwestorów z zagranicy. Dlatego sądzimy, że nasze nowe połączenie do Luandy ma spory potencjał.

 

GUADALAJARA, Meksyk

LUDNOŚĆ 1,5 miliona

POWIERZCHNIA 151 km2

Guadalajara jest drugim największym pod względem ludności miastem Meksyku po Mexico City. To także ośrodek kultury, który jest kolebką muzyki Mariachi, gospodarzem corocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego, oraz zeszłorocznych Igrzysk Panamerykańskich. Wiele międzynarodowych firm buduje tu swoje fabryki, korzystając z taniej i wykwalifikowanej siły roboczej, zatrudnianej głównie w branży tekstylnej, obuwniczej, oraz przy produkcji żywności, stali i leków. Guadalajara jest również znana jako „Meksykańska Dolina Krzemowa” dzięki postawieniu na branżę IT. Nie dziwi zatem fakt, że pojawili się tutaj tacy giganci jak Siemens, Hewlett-Packard, oraz General Electric.

Około 40 procent towarów wyprodukowanych w Guadalajarze jest eksportowanych do USA. – Dzięki swojemu położeniu, Meksyk ma dostęp do bardzo atrakcyjnych rynków zbytu. Na północy znajdują się przecież Stany Zjednoczone, a na południu kraje Ameryki Południowej – przekonuje Martin Raymond z firmy Future Laboratory.

Guadalajara jest również wysoko oceniania ze względu na stosunkowo wysoki odsetek młodych ludzi, niski wskaźnik bezrobocia oraz analfabetyzmu, dobrą bazę biurowo-konferencyjną, dobrze zorganizowany transport publiczny i sporą liczbę zagranicznych inwestorów.

 

CURITIBA, Brazylia

LUDNOŚĆ 1,8 miliona

POWIERZCHNIA 430 km2

Choć Międzynarodowy Fundusz Walutowy przewiduje, że pod względem wzrostu Brazylia będzie w najbliższych latach za pozostałymi krajami grupy BRIC, to Rio de Janeiro i Sao Paolo robią, co mogą, aby stać się częścią globalnego biznesu. Istnieje także spora szansa na to, że w ciągu najbliższych dwóch dekad, wiele innych brazylijskich miast stanie się łakomym kąskiem dla zagranicznych inwestorów.

Curitiba, będąca stolicą południowego stanu Paraná, słynie z wysokich standardów życia, głównie dzięki zrównoważonej urbanistyce, budownictwu socjalnemu, wspaniałej sieci autobusowej, niskiemu zanieczyszczeniu powietrza, wszechobecnej zieleni (52 m2 na osobę), ścieżkom rowerowym i nowatorskiemu systemowi gospodarki odpadami. Tutejsze władze chwali się za budowie 50 centrów edukacyjnych, zwanych „Latarniami wiedzy”, w których znajdują się biblioteki i darmowy Internet, co pozwala kształcić się mniej zamożnym obywatelom.

UNESCO uznało Curitibę za model do odbudowy afgańskich miast, zniszczonych podczas inwazji USA w 2001 roku.  Przemysł motoryzacyjny reprezentują tu takie firmy jak Nissan, Volvo i Audi. Znajdują się tu także oddziały takich gigantów jak Kraft Foods czy Exxon Mobil. W Curitibie łatwo o siłę roboczą znającą biegle język angielski, a ponieważ pensje są tu niższe niż w innych brazylijskich metropoliach, to wiele firm, w szczególności z branży IT, decyduje się na outsourcing do tego miasta. HSBC Global Technologies, Accenture i Wipro są tego przykładem. Lotnisko im. Alfonso Peny znajduje się 17 km od centrum i jest jednym z najlepszych w kraju.