Raport „Polski E-Commerce w Google. SEO 2014” przedstawia strony najlepiej widoczne w wyszukiwarce Google w ubiegłym roku. Wśród serwisów turystycznych pierwsza dziesiątka wygląda następująco:
1. eholiday.pl
2. rainbowtours.pl
3. travelplanet.pl
4. booking.com
5. tui.pl
6. wakacje.pl
7. easygo.pl
8. esky.pl
9. hrs.com
10. fru.pl
Content marketing w turystyce
O pozycji w rankingu decydowała liczba fraz, pod którą dany serwis był widoczny w Google Top 100, pomnożona przez potencjalny ruch wygenerowany na ich podstawie. Strona eholiday.pl ze średnim wynikiem 71 580 zdystansowała konkurencję. Drugi na liście rainbowtours.pl zanotował „jedyne” 48 836. Różnica między zwycięzcą a serwisem zamykającym Top 10 wyniosła ponad 68 tys.
Autorzy raportu zauważyli, że doskonały rezultat eholiday.pl był wynikiem dużego (wynoszącego ok. 40 proc.) wzrostu widoczności w Google w drugiej połowie 2014 r. Pod względem przyrostu nominalnego najlepsze wyniki zanotowały strony eholiday.pl, wakacje.pl oraz tui.pl, natomiast największy procentowy przyrost visibility osiągnęły strony eholiday.pl, fru.pl i wakacje.pl.
Zdaniem autorów raportu z firmy LeadBullet kreacja contentu na odpowiednim poziomie w dużym stopniu przyczynia się do wyników stron w wyszukiwarkach. Internetowy sukces w branży turystycznej w dużej mierze zależy od stosowanych strategii promocji. Specjaliści uważają, że jednym z najlepszych rozwiązań w tym sektorze jest content marketing. Autorzy strony thetravelcopywriter.com piszą wprost, że content marketing może znacząco poprawić wyniki biznesowe firmy turystycznej. A co szczególnie ważne – kosztuje mniej niż rozwiązania tradycyjne. Za równowartość półstronicowej reklamy w profesjonalnym magazynie podróżniczym można sfinansować roczną kampanię w blogosferze (źródło: http://www.thetravelcopywriter.com/travel-content-marketing/).
Tourism Australia wyznacza trendy
Światowym sukcesem w branży turystycznej osiągniętym dzięki stosowaniu content marketingu jest projekt Tourism Australia. Świetnie poprowadzona kampania marketingu treści spowodowała, że w 2013 r. Tourism Australia był najpopularniejszym profilem turystycznym na Facebooku (z czterema milionami fanów), Google+ oraz Instagramie (źródło: http://searchenginewatch.com/sew/how-to/2260735/9-content-marketing-lessons-from-tourism-australia).
Content Marketing Institute specjalnie dla firm turystycznych przygotował poradnik do prowadzenia kampanii z udziałem wartościowych treści. Właściciel strony powinien przede wszystkim pamiętać o tym, że produkt turystyczny znacząco różni się od innych towarów czy usług kupowanych w internecie. Ludzie podróżują najwyżej kilka razy do roku, przygotowują się do podróży przez dłuższy czas, a ponadto przygotowania i sam wyjazd wywołują u nich stres. Aby przyciągnąć i zatrzymać uwagę odbiorców na dłużej, content powinien dotyczyć takich kwestii jak optymalne wyszukiwanie noclegów i przelotów, podsuwanie pomysłów na ciekawy wyjazd czy też porad, co można zwiedzić i czym ciekawym zajmować się na miejscu.
Rynek usług turystycznych posiada ogromny potencjał w kreowaniu ciekawych i efektywnych kampanii content marketingowych. Zarówno przykłady z Polski, jak i ze świata pokazują, że także w tej branży warto korzystać z tego rozwiązania.