Niepokojące, wytracające widza z codzienności, przestawiające myśli z utartych torów na manowce wyobraźni. Wyobraźcie sobie nieskrępowany spacer po Galerii Władysława Hasiora. Możliwość analizowania jego prac o każdej porze dnia i nocy. Taką możliwość daje wydany właśnie przez Muzeum Tatrzańskie album pt. Hasior. Kolekcja rzeźb i asamblaży Władysława Hasiora w zbiorach Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem.
„Drażni mnie mit szlachetnych materiałów”
Na prawie 400 ilustracjach wykonanych przez performera, artystę wizualnego i fotografika Daniela Rumiancewa, przedstawiono całość zgromadzonej kolekcji prac przestrzennych zakopiańskiego artysty: zarówno przekazanych przez Hasiora zapisem testamentowym, jak i sukcesywnie pozyskiwanych przez Muzeum Tatrzańskie.
Galeria Władysława Hasiora, mieszcząca się w dawnej leżakowni pensjonatu Warszawianka była domem i pracownią artysty. Dziś jest jedną z 12 filii Muzeum Tatrzańskiego. Zdjęcia do albumu zostały wykonane w szczególnym momencie. Eksponaty poddane zostały konserwacji, która dodatkowo wydobyła ich kolorystyczne walory. Album zaprojektował Jakub de Barbaro, który wspólnie z Mikołajem Hałabudą odpowiada też za skład publikacji. Wzbogacają je myśli artysty w dwujęzycznej wersji: po polsku i angielsku.
Hasior. Kolekcja rzeźb i asamblaży Władysława Hasiora w zbiorach Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, red. Julita Dembowska, Muzeum Tatrzańskie im. Dr Tytusa Chałubińskiego, Zakopane 2021; 24,7 x 33,6 cm ; 264 strony , 396 ilustracji ISBN 978-83-60982-06-8
Not.Fot. Notatnik Fotograficzny Władysława Hasiora
Idealne uzupełnienie albumu z jego pracami pochodzącymi ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego.
Not. Fot. To kolejna odsłona projektu badawczego, który rozpoczął się w 2017 roku i został nagrodzony Sybillą – muzealnym Oskarem.
Władysław Hasior jeździł po całej Polsce. Robił zdjęcia i slajdy: kapliczkom, wyblakłym muralom głoszącym hasła komunistyczne. Zapomnianym pegeerom i ich mieszkańcom. Upolowane trofea pokazywał na specjalnych wieczorkach w swoim mieszkaniu pracowni. Na te spotkania w Świetlicy Powiatowej, jak je nazywał. przychodzili przyjaciela, artyści, studenci , ale i złaknieni dziwności działacze partyjni czy „z musu” rządowi oficjele.
Not.Fot. Notatnik Fotograficzny Władysława Hasiora. Kapliczki i Krzyże. Vol.8-9, to kolejny zapis projektu badawczego Muzeum Tatrzańskiego. Jego celem jest opracowanie archiwum artysty. Hasior grupował swoje zdjęcia tematycznie – opatrzone krytycznym komentarzem badaczek i badaczy ukazują się od 2017 w zeszytach z cyklami slajdów.