Zrozumienie norweskiej kultury biznesowej: Jak efektywnie negocjować i budować relacje?

, Data publikacji:

Norweska kultura biznesowa odznacza się bezpośrednią komunikacją, a także jednoznacznym zorientowaniem na wyniki. Przedsiębiorcy muszą dbać o nienaganną reputację i przejrzystość swoich działań, co przekłada się na odpowiednią szczerość z klientami i partnerami oraz bezwzględną uczciwość względem nich. W Norwegii kultura biznesowa jest mocno zakorzeniona w skandynawskich wartościach, takich jak równość i zaufanie. Wszystko to sprawia, że Polacy zakładający w tym kraju działalność gospodarczą muszą bardzo ostrożnie podchodzić do zawierania transakcji, budowania relacji i negocjowania

Uwarunkowania biznesowe w Norwegii

Norwegia to postępowy i egalitarny kraj, w którym jednak wciąż występują pewne niezmienne tradycje i standardy. Dotyczą one również życia biznesowego. Norwegowie przedkładają współpracę nad konkurencję, a jako sukces traktują dobrobyt i wysoką jakość życia wszystkich obywateli. W stosunkach służbowych nacisk położony jest na prawa pracownika, zarządzanie wspierające i umowną hierarchię. Decyzje podejmuje się grupowo, a stosunek do przełożonych często jest nieformalny. Norwegowie są jednocześnie mocno zorientowani na efekt i konsensus, co usprawnia komunikację. Przedsiębiorcy z tego kraju cenią profesjonalizm, punktualność, wiarygodność i dobre przygotowanie. Stosunkowo ostrożnie nawiązują relacje biznesowe z obcokrajowcami, którzy nie zawsze hołdują takim samym zasadom.

Kontakty biznesowe i wizerunek

W Norwegii relacje biznesowe buduje się bardzo powoli. Istotne znaczenie ma już pierwszy kontakt, który wymaga sporo czasu na wypracowanie zaufania. Bardzo pomocne okazują się rekomendacje i referencje innych skandynawskich partnerów i kontrahentów. Na sukces często wpływa dotrzymywanie ustalonych terminów, a także kompetentne i profesjonalne podejście. Każdego potencjalnego partnera biznesowego trzeba odpowiednio przeanalizować, aby dobrze dostosować się do jego potrzeb i wymagań. W ten sposób można zbudować z Norwegami długotrwałe relacje, które będą oparte na sprawiedliwej współpracy. Aby zrobić dobre wrażenie, należy zaprezentować swoją działalność w sposób prosty, konkretny oraz podparty solidnymi danymi i analizami. Warto unikać wszelkich dygresji i odchodzenia od tematu, a także ujmowania zbyt długich wstępów, niemających związku z tematyką spotkania biznesowego. Wyznaczone ramy czasowe są bardzo ważne dla Norwegów.

Zachowania negocjacyjne i rozmowy

Norwegowie nie poświęcają zbyt wiele czasu na small talk, dlatego błyskawicznie przechodzą do meritum. Przedsiębiorcy z tego kraju doceniają otwartość i jasne intencje, a także dążą do dobrego zrozumienia wszystkich aspektów współpracy biznesowej przez obie strony. Niechętnie się targują, ponieważ preferują solidne, realistyczne i przemyślane oferty. Nie należy też stosować wobec Norwegów metod nacisku, perswazji i innych inwazyjnych metod biznesowych. Dużo lepiej sprawdza się bezpośrednie, szczere i neutralne podejście, dzięki któremu realizacja kontraktów w Norwegii przebiega znacznie sprawniej oraz efektywniej. Aby dobrze poznać norweski rynek biznesowy, warto skorzystać z usług doświadczonych konsultantów w tej dziedzinie. Taką ofertę posiada firma Polish Connection.

Spotkania biznesowe w Norwegii

Polska firma w Norwegii może umawiać się na spotkania biznesowe zarówno telefonicznie, jak i mailowo. Dobrym rozwiązaniem jest działanie z dużym wyprzedzeniem, a także wcześniejsze przesłanie agendy. Wszelkie spóźnienia są traktowane jako brak profesjonalizmu, natomiast punktualność świadczy o wiarygodności. Norweska kultura biznesowa jest protransakcyjna, dlatego w dużej mierze bazuje na realizacji zamierzonych zadań i celów. W trakcie spotkań omawiane są jedynie tematy służbowe, dlatego przejście do kwestii interesów następuje szybko. Norwegowie mocno oddzielają czas pracy od czasu prywatnego, dlatego spotkań nie powinno się planować w dni wolne. Korespondencję można prowadzić w języku angielskim.