Polski sukces w Berlinie

Autor tekstu: , Data publikacji:

Połączenie tradycji i najnowszych trendów światowego wzornictwa, nowatorskie animacje i podróż przez Polskę w 3D – tak promowała Polska turystykę oraz Euro 2012 na targach ITB w Berlinie.

Move Your Imagination – takie było hasło przewodnie wizerunkowej kampanii, którą Polska Organizacja Turystyczna przeprowadziła podczas największych międzynarodowych targów turystycznych ITB w Berlinie. W istocie, zgodnie z hasłem, kampania poruszyła wyobraźnię odbiorców. Jej celem było zaintrygowanie naszym krajem i uwypuklenie zmian jakie zaszły w nim na przestrzeni ostatnich lat. Zarówno hasło jak i nowy branding, zastosowany na polskim stoisku, służyć miały przełamywaniu stereotypów na temat Polski.

Główny nacisk położono na kwestie wizerunkowe podkreślając, że Polska jest krajem nowoczesnym a Polacy mają poczucie humoru i dystans do siebie. Zderzenie różnych elementów: osiągnięć nowoczesnego designu z tradycyjnymi polskimi motywami, nowatorskiej animacji i najnowszych technologii 3D, miało na celu pokazanie, że Polska odważnie sięga po nowoczesne i niestandardowe rozwiązania promocyjne, marketingowe i artystyczne.

Do współpracy zostali zaproszeni młodzi artyści ze studia Platige Image, którzy opracowali oryginalną koncepcję. Główną rolę odegrały kolorowe stworki wzorowane na popularnych na świecie „vinyl toys”. Twórcą koncepcji filmów w 3D był Tomasz Bagiński, artysta nominowany do Oskara za animowany film „Katedra”.

Kluczowym elementem kampanii w Berlinie była ceremonia otwarcia targów ITB z udziałem ponad 4 tysięcy przedstawicieli branży turystycznej z całego świata. Gościem specjalnym był Lech Wałęsa. Głównym punktem gali był multimedialny pokaz, opowieść o Polsce w technologii 3D (stereoskopii), a puentą widowiska spektakularny pokaz tańca w choreografii Agustina Egurroli.

Polska była Oficjalnym Krajem Partnerskim targów, co wiązało się między innymi z udostępnieniem nam przestrzeni publicznej na kampanię reklamową.

– Nasze reklamy pojawiły się na największym dworcu Hauptbahnhof a kilkumetrowe „stworki” wzbudzały zainteresowanie na głównej ulicy Berlina, Kurfuerstendamm. Na targach pojawiło się także wiele gadżetów związanych z piłką nożną. Dzięki temu mogliśmy pokazać wielotysięcznej publiczności Polskę jako gospodarza Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej – podsumował imprezę, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Rafał Szmytke.

Znaczącym sukcesem było zdobycie pierwszego miejsca przez polski film promocyjny „Move Your Imagination” podczas prestiżowego festiwalu filmowego „The Golden City Gate”. Nasz film okazał się, zdaniem jury festiwalu, najlepszym spośród zgłoszonych przez ponad 20 konkurentów. Film powstał w 2010 roku, składa się z 7 etiud, które przybliżają Polskę przez pryzmat emocji przeżywanych przez obcokrajowców odwiedzanych Polskę. Akcja filmu łączy emocje z poszczególnymi miejscami: młodość – Warszawa, miłość – Kraków, kreatywność – Poznań, wolność – Gdańsk, pasja – Łódź, przyjaźń – Mazury, muzyka – Wrocław.

Wymiernym efektem polskiego partnerstwa na targach ITB są publikacje dotyczące Polski w niemieckich mediach. Szacuje się, że wartość publikacji dotyczących targów ITB 2011 i aktualnego kraju partnerskiego (Polski) w okresie od marca 2010 do marca 2011 (mierzona cennikami reklam) wyniosła 55 mln EURO.

Targi ITB cieszą się co roku ogromnym zainteresowaniem Niemców, a także mieszkańców innych krajów oraz branży turystycznej z całego świata. W bieżącym roku, w związku z oficjalnym partnerstwem Polski, targi odwiedziło również wielu prezydentów polskich miast (m.in. Hanna Gronkiewicz–Waltz) oraz marszałków i wicemarszałków województw. W Komitecie Honorowym Polskiego Partnerstwa na ITB Berlin 2011 znaleźli się Lech Wałęsa, Jerzy Buzek oraz Władysław Bartoszewski.

Rozpoczęta w trakcie ITB promocja polskiej turystyki jest częścią kampanii realizowanej przez Polską Organizację Turystyczną, wchodzącej w skład projektu „Promujmy Polskę Razem”. Jej hasło „Move Your Imagination” towarzyszyło ubiegłorocznym działaniom wykorzystującym pomysł marketingowy związany z rejsem żaglowca Fryderyk Chopin do kilkunastu portów europejskich. W najbliższych latach kampania kontynuowana będzie pod tym hasłem w Niemczech i kolejno we Francji oraz Wielkiej Brytanii.