Stworzenie sprawnego łańcucha dostaw SAF jest niezbędnym warunkiem rozpowszechnienia paliw alternatywnych na francuskich lotniskach. Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję z lotu o 20 ton CO2. Lot zrealizowany przez Air France kilka dni temu, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko – w przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem.
Biopaliwo użyte do tego lotu zostało wyprodukowane z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako surowiec wykorzystano zużyty olej spożywczy, który został poddany obróbce w biorafinerii La Mède w południowej Francji oraz w fabryce TOTAL w Oudalle niedaleko Le Havre. W produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego nie wykorzystano żadnego nowo wyprodukowanego oleju roślinnego, jedynie olej już zużyty.
Aby branża lotnicza mogła wykorzystywać biopaliwa, nie ma potrzeby modyfikacji infrastruktury do magazynowania i dystrybucji paliwa na lotniskach, ani zmian w samolotach i ich silnikach. Stopniowe wprowadzanie tych paliw na całym świecie może pomóc znacznie zmniejszyć emisję CO2 generowaną przez sektor lotniczy, co jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ.
Pierwsze w stu procentach wyprodukowane we Francji zrównoważone paliwo lotnicze otrzymało certyfikat ISCC-EU przyznawany przez Międzynarodowy System Certyfikacji Łańcucha Produkcji Biomasy, Biokomponentów i Biopaliw – niezależnej organizacji, która gwarantuje, że łańcuch produkcji biomasy, biokomponentów i biopaliw jest zrównoważony i odpowiednio nadzorowany. Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję CO2 z lotu o 20 ton.
Opracowując i wspierając pierwszą we Francji produkcję SAF na skalę przemysłową, Grupa Air France-KLM, Total, Grupa ADP i Airbus torują Francji drogę w wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań w procesie transformacji energetycznej i w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie z francuskim prawem do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 procent SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 procent do 2025 roku, a następnie do 5 procent do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.
Aby sprostać wspomnianym wymogom, koncern Total będzie produkował SAF również w swojej rafinerii Grandpuits, niedaleko Paryża, która od 2024 roku, zgodnie z wymaganiami Zielonego Europejskiego Ładu, ma zrezygnować z surowców kopalnych takich jak ropa i przestawić produkcję ma paliwa ekologiczne.
Lot na alternatywnym paliwie, zrealizowany przez Air France, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko. W przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem. Lot wykonał Airbus A350, który zużywa o 25 procent mniej paliwa niż jego poprzednik. Co więcej, samolot był tankowany z wykorzystaniem pierwszej w stu procentach elektrycznej cysterny, a cały sprzęt naziemny używany przez Air France był również w pełni zasilany elektrycznie.
Aktualnie producent samolotów Airbus przeprowadza kilka serii testów, aby w nadchodzących dekadach certyfikować maszyny do realizowania lotów ze 100-procentowym udziałem SAF. Koncern zainstalował również stacje tankujące SAF w swoich obiektach przemysłowych, dzięki czemu alternatywne paliwo może być wykorzystywane podczas produkcji, a także przy dostawach samolotów do linii. Dzięki wspomnianym instalacjom, Airbus próbuje realizować swoje ambicje związane z dekarbonizacją wszystkich operacji przemysłowych.