Air France-KLM poleciał do Montrealu na nowym paliwie

, Data publikacji:

Grupa Air France-KLM oraz jej partnerzy: Total, Grupa ADP (paryskie lotniska) i Airbus połączyły siły, aby przeprowadzić pierwszy międzykontynentalny lot zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF)1, wyprodukowanym we Francji, w rafinerii firmy Total. Lot rejsowy (AF342) Air France z Paryża (CDG) do Montrealu, który odbył się 18 maja 2021 r. to namacalny rezultat dążeń do dekarbonizacji transportu lotniczego.

Stworzenie sprawnego łańcucha dostaw SAF jest niezbędnym warunkiem rozpowszechnienia paliw alternatywnych na francuskich lotniskach. Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję z lotu o 20 ton CO2. Lot zrealizowany przez Air France kilka dni temu, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko – w przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem.

Biopaliwo użyte do tego lotu zostało wyprodukowane z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako surowiec wykorzystano zużyty olej spożywczy, który został poddany obróbce w biorafinerii La Mède w południowej Francji oraz w fabryce TOTAL w Oudalle niedaleko Le Havre. W produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego nie wykorzystano żadnego nowo wyprodukowanego oleju roślinnego, jedynie olej już zużyty.

Aby branża lotnicza mogła wykorzystywać biopaliwa, nie ma potrzeby modyfikacji infrastruktury do magazynowania i dystrybucji paliwa na lotniskach, ani zmian w samolotach i ich silnikach. Stopniowe wprowadzanie tych paliw na całym świecie może pomóc znacznie zmniejszyć emisję CO2 generowaną przez sektor lotniczy, co jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ.

Pierwsze w stu procentach wyprodukowane we Francji zrównoważone paliwo lotnicze otrzymało certyfikat ISCC-EU przyznawany przez Międzynarodowy System Certyfikacji Łańcucha Produkcji Biomasy, Biokomponentów i Biopaliw – niezależnej organizacji, która gwarantuje, że łańcuch produkcji biomasy, biokomponentów i biopaliw jest zrównoważony i odpowiednio nadzorowany. Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję CO2 z lotu o 20 ton.

Opracowując i wspierając pierwszą we Francji produkcję SAF na skalę przemysłową, Grupa Air France-KLM, Total, Grupa ADP i Airbus torują Francji drogę w wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań w procesie transformacji energetycznej i w zakresie ochrony środowiska. Zgodnie z francuskim prawem do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 procent SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 procent do 2025 roku, a następnie do 5 procent do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.

Aby sprostać wspomnianym wymogom, koncern Total będzie produkował SAF również w swojej rafinerii Grandpuits, niedaleko Paryża, która od 2024 roku, zgodnie z wymaganiami Zielonego Europejskiego Ładu, ma zrezygnować z surowców kopalnych takich jak ropa i przestawić produkcję ma paliwa ekologiczne.

Lot na alternatywnym paliwie, zrealizowany przez Air France, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko. W przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem. Lot wykonał Airbus A350, który zużywa o 25 procent mniej paliwa niż jego poprzednik. Co więcej, samolot był tankowany z wykorzystaniem pierwszej w stu procentach elektrycznej cysterny, a cały sprzęt naziemny używany przez Air France był również w pełni zasilany elektrycznie.

Aktualnie producent samolotów Airbus przeprowadza kilka serii testów, aby w nadchodzących dekadach certyfikować maszyny do realizowania lotów ze 100-procentowym udziałem SAF. Koncern zainstalował również stacje tankujące SAF w swoich obiektach przemysłowych, dzięki czemu alternatywne paliwo może być wykorzystywane podczas produkcji, a także przy dostawach samolotów do linii. Dzięki wspomnianym instalacjom, Airbus próbuje realizować swoje ambicje związane z dekarbonizacją wszystkich operacji przemysłowych.