Puntualnie i w maseczkach
W ostatnich dniach odbyłam podróż z Warszawy do Nicei, z przesiadką w Amsterdamie, na pokładzie samolotu KLM. Samolot wystartował z Warszawy punktualnie. Niemal wszystkie miejsca na pokładzie były zajęte. Warto wiedzieć, że na wszystkich lotach KLM pasażerowie i załoga mają obowiązek zakrywania twarzy podczas wejścia do samolotu i w czasie trwania całego lotu. Maski są też wymagane na lotniskach. Podróżni są zobowiązani zaopatrzyć się we własne maski ochronna na twarz i bezwzględnie używać ich w czasie całej podróży. Dopuszczalne są zwykłe jednorazowe maski chirurgiczne lub maski wielokrotnego użytku. Ponieważ standardowa maska może być używana jednorazowo przez maksymalnie 4 godziny (maska FFP – do 8 godzin), podróżni powinni posiadać odpowiednią liczbę masek w zależności od długości podróży. Zakrywanie twarzy maską nie obowiązuje dzieci do lat 10, przy czym ich noszenie jest zalecane w miarę możliwości. Maski nie obowiązują również podczas serwisu pokładowego. Pasażerom, którzy nie zastosują się do obowiązującego wymogu i zgłoszą się na lot bez maski, linia może odmówić wejścia do samolotu. Wejście i wyjście z samolotu oraz obsługa naziemna odbywa się przy zachowaniu dystansu, a pasażerowie zwykle wchodzą na pokład w kolejności strefowej.
Środki do dezynfekcji i filtry HEPA
Podróżowanie samolotem w obecnej sytuacji wymaga zastosowania dodatkowych środków ostrożności, aby możliwie w najlepszy sposób chronić pasażerów i załogi przed ewentualnym zarażeniem wirusem. Personel pokładowy KLM w trakcie całego lotu nosi maski ochronne, a w toaletach znajdują się m.in. w środki do dezynfekcji rąk. Samoloty są bardzo dokładnie czyszczone przed każdym rejsem przy użyciu odpowiednich detergentów. Kabiny samolotów są dokładnie czyszczone i wyposażone w filtry HEPA, które pozwalają na usunięcie ewentualnie występujących w powietrzu cząsteczek wirusów i zapewniają wysokiej jakości czyste powietrze o wysokim stopniu cyrkulacji. Powietrze jest wymieniane co trzy minuty, a nadmuch przebiega od góry do dołu, co dodatkowo zmniejsza ryzyko „poziomej” transmisji w kabinie. Co więcej, wszyscy pasażerowie siedzą twarzą w tym samym kierunku, więc interakcja twarzą w twarz jest niewielka. Samoloty KLM są wyposażone w specjalne zestawy ochronne przeciw COVID-19, na wypadek, gdyby w czasie lotu któryś z pasażerów wykazywał symptomy choroby. Zestawy zawierają specjalne środki ochrony osobistej dla pasażerów i personelu pokładowego, aby ograniczyć ryzyko infekcji na pokładzie.
Nowy serwis pokładowy
W czasach koronawirusa na pokładach samolotów KLM serwis pokładowy i oferta gastronomiczna zostały uproszczone tak, aby zminimalizować kontakt między załogą i pasażerami, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich podróżnych. Podczas lotów europejskich pasażerowie znajdą na siedzeniu pudełko z kanapką lub ciastkiem i wodę. W czasie trwania lotu personel proponuje również ciepłe napoje: kawę i herbatę, a także soki i wino. Podczas lotów międzykontynentalnych na fotelu czeka na podróżnych większa torba, zawierająca przekąski, owoce i napoje. Gorący posiłek jest serwowany tylko na lotach dłuższych niż 9 godzin. Posiłki specjalne są aktualnie niedostępne.
Przesiadka na Schiphol
Wprawdzie niektóre restauracje na lotnisku w Amsterdamie mogą być nieczynne, ale pasażerowie podróżujący w klasie biznes i posiadacze kart Flying Blue na poziomie Gold i Platinium mający przesiadkę na lotnisku Schiphol, mogą poczekać na kolejne połączenie w Crown Lounge. Pomieszczenia Crown Lounge są przestronne, social dystans jest zachowywany, a przy okazji można też napić się kawy, herbaty lub wina oraz przekąsić krakersa z pysznym holenderskim serem.
Bezpłatna zmiana daty podróży
W związku z pandemią wiele linii lotniczych złagodziło politykę zwrotu biletów i pozwala na elastyczną zmianę podróży bez dodatkowych opłat. Teraz wszystkie bilety na loty KLM z datą wylotu zaplanowaną do 31 marca 2021 roku włącznie podlegają na życzenie klienta bezpłatnej wymianie na kupon podróżny. Pasażerowie mogą odwołać swoją podróż przed jej rozpoczęciem bez względu na powód, a kupon, który otrzymają w zamian – w razie niewykorzystania – podlega zwrotowi. Linia daje więc klientom dwie opcje do wyboru: odroczenie podróży poprzez wymianę kuponu na inny bilet w przyszłości lub całkowitą rezygnację z wyjazdu i wymianę kuponu na gotówkę.