Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości ma pozwolić kursantom efektywniej wykorzystać czas na naukę i wnikliwie zdobywać umiejętności w bezpiecznym, wirtualnym środowisku. KLM oczekuje, że kurs w tej formie pozwoli też na oszczędności finansowe, dzięki ograniczeniu liczby zewnętrznych dostawców, a ponadto umożliwi elastyczność w organizowaniu czasu pracy pilotów.
Od 5 listopada b.r. wirtualne szkolenia będą odbywać piloci samolotów Embraer 175 i 190 w KLM Cityhopper – należącej do KLM linii-córce, która jest dedykowana do lotów europejskich i obsługuje między innymi rejsy z Amsterdamu do Warszawy, Krakowa, czy Poznania. KLM Cityhopper to pierwsza linia lotnicza, która włączyła nową technologię, jaką jest wirtualna rzeczywistość do szkolenia pilotów Embraerów. Tutaj można obejrzeć film, prezentujący jak będzie wyglądało wirtualne szkolenie.
KLM Cityhopper, spółka zależna KLM, posiada flotę składającą się wyłącznie z Embraerów, z wykorzystaniem których obsługuje europejskie kierunki w siatce KLM. Linia postanowiła zbadać możliwości zastosowania wirtualnej rzeczywistości, aby bardziej elastycznie reagować na różne potrzeby szkoleniowe pilotów.
– Wirtualna rzeczywistość (VR) sprawia, że szkolenie jest bardziej dostępne. Piloci nie muszą stawiać się na zajęcia w sali szkoleniowej czy symulatorze o określonej godzinie, ale część szkolenia mogą odbyć w każdym momencie i niezależnie od miejsca gdzie są, ponieważ moduł treningowy jest dostępne na żądanie. Dzięki wirtualnej rzeczywistości kursanci mogą wcześniej zapoznać się z kokpitem, a następnie z tym przygotowaniem, mogą później efektywniej wykorzystać czas będąc w rzeczywistym symulatorze. Co więcej, ta forma szkolenia zachęca do wnikliwego odkrywania nowej wiedzy i zdobywania umiejętności, bez obawy i ryzyka, bo można to robić bezpiecznie w wirtualnym środowisku – mówi Sebastian Gerkens, starszy instruktor szkoleniowy na Embraer w KLM Cityhopper.
KLM oczekuje, że to nowatorskie podejście do szkolenia pozwoli też na oszczędności kosztów między innymi dzięki temu, że będzie można ograniczyć liczbę zewnętrznych dostawców, a ponadto umożliwi elastyczność w organizowaniu czasu pracy pilotów.
Nowe kursy szkoleniowe z wykorzystaniem VR dotyczą obsługi samolotów Embraer 175 i 190 i zostały opracowane przez własnych ekspertów działu IT KLM we współpracy z KLM Cityhopper. Trzy moduły VR wchodzą w skład obszernego kursu, który daje uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu (Type Rating Course), w tym przypadku Embraer 175 i 190. Podczas kursu piloci uczą się specyficznych cech typu samolotu, którym będą latać.
Moduł 1 – Wirtualny kokpit – pilot znajduje się w kokpicie i może obsługiwać interaktywny, generowany komputerowo obraz paneli sterujących.
Moduł 2 – Film instruktażowy – pilot „siedząc” w kokpicie, podczas lotu, ogląda widok na zewnątrz kabiny w ujęciu 360 stopni.
Moduł 3 – Wirtualny spacer – podczas wirtualnego spaceru po wnętrzu samolotu i wokół zaparkowanej maszyny, pilot może dokładnie obejrzeć każdy jego element. Wirtualny spacer został skomponowany z wielu statycznych zdjęć 360 stopni.
Werner Soeteman, kierownik Centrum Doskonalenia VR w dziale IT KLM odsłania kulisy pracy nad projektem – „Interaktywny wirtualny kokpit został stworzony komputerowo w całości przez nasz własny zespół programistów VR i projektantów w 3D. Aby powstało wideo i zdjęcia 360 stopni, pracowaliśmy w kabinie i wokół samolotu posługując się specjalistyczną kamerą do filmów 360 stopni. Natomiast wykonanie filmu 360 stopni z kokpitu, wymagało ścisłej współpracy naszego inżyniera, specjalisty od wirtualnej rzeczywistości z pilotami KLM Cityhopper, podczas pobytu w kokpicie, w trakcie wykonywania prawdziwego lotu. Nasi programiści i specjaliści od IT nie znają szczegółów działania Embraera, choć przy tym projekcie, współpracując z pilotami, z pewnością wiele się nauczyli .”
KLM już od pewnego czasu eksploruje możliwości jakie daje wirtualna rzeczywistość w programach szkoleniowych personelu. Ta technologia została już wykorzystana w opracowaniu kursów dla inżynierów obsługi technicznej samolotów oraz dla personelu pokładowego KLM Cityhopper. Teraz wirtualna rzeczywistość znalazła zastosowanie w szkoleniach dla pilotów Embraerów. Najnowsze kursy w VR stanowią uzupełnienie istniejącego programu szkoleniowego dla pilotów KLM. KLM Cityhopper aktualnie bada, czy może uzyskać dla nich certyfikat EASA. W przypadku uzyskania takiej certyfikacji, kurs VR mogłyby zastąpić niektóre z elementów tradycyjnego szkolenia, takie jak instruktaż w sali wykładowej, pracę z plakatem kokpitu i część drukowanych podręczników.