Liczba kierunków obsługiwanych zimą jest zawsze nieco mniejsza niż latem ze względu na sezonowe wahania popytu. W najnowszym rozkładzie Grupy pojawi się kilka nowości. Od tego sezonu liniami Air France można polecieć z Paryża (CDG) do Raleigh-Durham (Stany Zjednoczone) i Abu Dhabi (ZEA), a uruchomione wcześniej tego roku nowe połączenia do Ottawy (Kanada) i Dar-es-Salaam (Tanzania), będą kontynuowane również zimą. Nową propozycją od KLM będzie Marsylia, dokąd linia zaoferuje bezpośrednie loty z Amsterdamu. Przewoźnicy wzmocnią swoją obecność zwłaszcza w Azji (60 procent więcej miejsc na lotach Air France) oraz w Kanadzie (wzrost oferowania KLM o 20 procent).
Nowy rozkład lotów przynosi kilka korzystnych zmian w ofercie Air France i KLM w Polsce. KLM znacznie zwiększy liczbę połączeń ze wszystkich miast w Polsce, realizując do 103 lotów tygodniowo z 5 miast. Ponadto linia uruchamia drugi rejs dziennie z Wrocławia do Amsterdamu. Natomiast Air France będzie realizował loty na trasie Kraków-Paryż nie tylko latem, ale również w sezonie jesień-zima (3 razy w tygodniu). Łącznie, w rozpoczynającym się sezonie, Grupa zaoferuje do 127 lotów tygodniowo z/do Polski.
Najważniejsze zmiany w zimowym rozkładzie lotów Air France – KLM:
Ameryka Północna
Grupa kontynuuje inwestycje w siatkę północnoamerykańską. Od dziś (30 października 2023 r). zaczyna działać nowa trasa Air France z Paryża (CDG) do Raleigh-Durham (Stany Zjednoczone), miasto stało się 14. kierunkiem tej linii w USA. Ponadto, zainaugurowane w czerwcu tego roku połączenie do Ottawy (Kanada) pozostanie w rozkładzie Air France również w sezonie zimowym. Natomiast trasy z Paryża do Dallas, Vancouver, Bostonu i Montrealu otrzymają dodatkowe rotacje lub będą obsługiwane większym samolotem. W efekcie, w rozkładzie zimowym 2023–2024 liczba lotów Air France do Ameryki Północnej wzrośnie o 20 procent w porównaniu z rokiem 2019 i będzie obejmować 212 połączeń tygodniowo do 20 miast w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Meksyku.
Ciekawostką jest fakt, że francuska linia, która w tym roku kończy 90 lat, postanowiła zmienić oznaczenie dwóch swoich rejsów między Paryżem (CDG) a Nowym Jorkiem (JFK). Loty AF015 i AF022 przyjmą odpowiednio numery AF001 i AF002 – te same, którymi były oznakowane nowojorskie rejsy wykonywane legendarnym Concordem.
KLM wzmocni swoją obecność zwłaszcza w Kanadzie oddając do dyspozycji klientów ponad 20 procent więcej miejsc w porównaniu do ubiegłego roku. Tygodniowo będzie realizowanych średnio 11 lotów do Toronto, 4 do Montrealu, 3 do Edmonton, 7 do Calgary i 4 do Vancouver. Przybędzie też połączeń do Waszyngtonu, które teraz będą realizowane codziennie. Na większości tras do USA jest już dostępna najnowsza kabina KLM – Premium Comfort, która wyróżnia się wygodniejszymi fotelami z większą przestrzenią na nogi i odrębną koncepcją serwisu pokładowego.
W sumie w tegorocznym zimowym rozkładzie KLM znajdzie się 19 kierunków na kontynencie północnoamerykańskim, obejmując połączenia do Kanady, Stanów Zjednoczonych i Meksyku.
Ameryka Południowa i Karaiby
Grupa Air France KLM planuje wzbogacić swoją ofertę lotów do Ameryki Środkowej i Południowej, wprowadzając codzienne połączenie Air France z Paryża (CDG) do San José w Kostaryce, które będzie obsługiwane samolotem Airbus A350-900. KLM zaś, poleci do Kostaryki 4 razy w tygodniu. Rejsy Air France do Bogoty (Kolumbia) będą wykonywane większą maszyną – Airbusem A350-900, co zwiększy oferowanie na tej trasie. Loty KLM do Argentyny, Brazylii, Chile, Kolumbii i Panamy będą realizowane codziennie. Podobnie jak w zeszłym roku, Buenos Aires i Santiago de Chile będą oferowane w ramach jednego rejsu łączonego. Ponadto w południowoamerykańskiej ofercie KLM znajdzie się po 6 lotów tygodniowo do Limy (Peru) oraz dwóch miast w Ekwadorze – Quito i Guayaquil.
Popularny, zwłaszcza w sezonie noworocznym i zimowym, rejon Karaibów będzie można odwiedzić korzystając z licznych połączeń zarówno przez Paryż (Air France), jak i Amsterdam (KLM). KLM zaoferuje codzienne połączenie do Curaçao, z dodatkowymi lotami w okresie Bożego Narodzenia (do 11 lotów tygodniowo). Loty na inne wyspy Antyli Holenderskich – Arubę i Bonaire (rejs łączony), linia będzie wykonywała samolotami Airbus A330-200 lub A330-300, podobnie jak to miało miejsce latem tego roku. St Maarten i Port of Spain (Trynidad i Tobago) będą także oferowane w ramach jednego łączonego lotu, który będzie odbywał się do 4 razy w tygodniu. Ponadto, w zimowym rozkładzie KLM znajdzie się 6 lotów tygodniowo do Paramaribo (Surinam), na pokładzie Boeinga B777-300.
Air France będzie kontynuował rozbudowę swojej regionalnej siatki połączeń z portem bazowym na wyspie Gwadelupa (Pointe-à-Pitre). 1 grudnia b.r. linia zainauguruje kolejną trasę z wylotem z Pointe-à-Pitre, tym razem na pobliską wyspę Saint-Martin. Lot będzie realizowany raz w tygodniu. Tym samym, regionalna siatka Air France będzie obejmować już 7 destynacji: Belém (Brazylia), Cayenne (Gujana Francuska), Pointe-à-Pitre (Gwadelupa), Fort-de-France (Martynika), Saint-Martin, Miami i Montreal.
Azja i Bliski Wschód
Choć oferta Grupy Air France KLM do Azji nie powróciła jeszcze do stanu sprzed pandemii, przewoźnicy wzmacniają swoją obecność w tym rejonie świata. W porównaniu z ubiegłoroczną zimą, Air France planuje zwiększyć oferowanie na lotach do Azji aż o 60 procent, głównie za sprawą Chin i Japonii.
Francuski przewoźnik ma zamiar utrzymać codzienne połączenia do Pekinu, Szanghaju i Hongkongu przez cały sezon zimowy, podczas gdy KLM zaoferuje również codzienne połączenia do Pekinu i Szanghaju oraz 4 loty tygodniowo do Hongkongu, co oznacza jeden lot ekstra w porównaniu z zimą 2022-23 r. Ponadto, do rozkładu KLM powróci trasa do Tajpej, realizowana teraz w ramach lotu łączonego przez Manilę, 4 razy w tygodniu.
W rozkładzie zimowym Air France przybędzie drugi, codzienny lot do Tokio (Haneda), dzięki czemu oferta połączeń do Japonii będzie obejmować 16 lotów tygodniowo na dwa tokijskie lotniska (Narita i Haneda). Natomiast oferta KLM do Tokio (lotnisko Narita) jest większa od zeszłorocznej o 3 dodatkowe loty w tygodniu, a linia planuje realizować wszystkie swoje codzienne rejsy na tej trasie bez międzylądowania. Ponadto KLM zaoferuje Osakę, z 3 lotami w tygodniu.
Dobrą informacją dla turystów jest powrót codziennych połączeń z Tajlandią zarówno na pokładach KLM (przez Amsterdam), jak i Air France (przez Paryż). W szczycie sezonu – w styczniu i lutym 2024 r. do Bangkoku linią Air France będzie można polecieć aż 10 razy w tygodniu. Ponadto korzystając z KLM polecimy tej zimy do Seulu (Korea Płd) – 6 razy w tygodniu, na Bali – codziennie, z postojem w Singapurze, podobnie jak to wyglądało zimą ubiegłego roku oraz do Dżakarty (Indonezja) – 5 razy w tygodniu, w ramach rejsu łączonego z postojem w Kuala Lumpur (Malezja).
W Indiach, holenderska linia zaoferuje codzienne rejsy do Bombaju i Delhi oraz 5 połączeń tygodniowo do Bengaluru.
Od 29 października 2023 r. Air France zainaugurował nową trasę do Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie), która będzie eksploatowana we współpracy z Etihad Airways. Loty będą odbywać się codziennie Airbusem A350-900.
Ulegnie zmianie liczba połączeń do Dubaju, które przez KLM będzie realizowane codziennie, a przez Air France 14 razy w tygodniu. Ponadto KLM planuje zaoferować więcej miejsc na lotach Riyadu i Dammamu, który powrócił do rozkładu w zeszłym roku. Oba miasta otrzymają po 6 lotów tygodniowo, o 1 więcej w porównaniu z zimą 2022 r.
Afryka
W zimowym rozkładzie zarówno Air France, jak i KLM zaoferują codzienne loty do Nairobi (Kenia). W Tanzanii, KLM będzie latał do 3 miast w ramach lotów łączonych. Podróżni będą mogli skorzystać z 5 rejsów tygodniowo do Kilimandżaro w połączeniu z Dar es Salaam i 2 lotów na Zanzibar, także z międzylądowaniem w z Dar es Salaam. Air France również będzie realizował loty do Dar es Salaam, ponieważ połączenie, które przewoźnik zainaugurował w czerwcu tego roku, jako kontynuację rejsu na Zanzibar, zostanie przedłużone także na sezon zimowy.
Ponadto KLM-em polecimy do 2 miast w RPA – Johannesburga i Kapsztadu, korzystając z codziennych lotów. W rozkładzie znalazły się też rejsy do Lagos w Nigerii (6 razy w tygodniu), Kigali w Rwandzie (5 lotów), Entebbe w Ugandzie (5 lotów) oraz codzienne połączenie do Akry (Ghana).
Inwestycje w produkt na trasach międzykontynentalnych
Grupa Air France KLM kontynuuje inwestycje w produkt na trasach międzykontynentalnych. W najbliższym sezonie, już wszystkie samoloty Boeing 787-9 i 787-10 we flocie KLM będą wyposażone w kabiny nowej klasy Premium Comfort. Tej zimy zakończy się też rekonfiguracja floty Boeingów B777-300, w których linia instaluje zarówno kabiny Premium Comfort, jak i nową wersję Klasy Biznes – World Business Class, a następnie modernizacją zostaną objęte modele B777-200.
Jednocześnie trwa modernizacja wnętrz Boeingów 777 należących do Air France. Nowa wersja kabin klasy biznes, Premium Economy i ekonomicznej będzie również dostępna w nowo zamówionych Airbusach A350. Tej zimy, komfortu w nowym wydaniu będą mogli doświadczyć podróżni na trasach do Nowego Jorku (JFK), Newark, Bostonu, Rio de Janeiro, Bangkoku, Dakaru, Tokio (lotnisko Haneda), Hongkongu, Seulu, Szanghaju i Johannesburga.
Europa
Air France i KLM zaoferują tej zimy rozbudowaną siatkę połączeń średniodystansowych, która w przypadku KLM będzie o 7 procent większa niż w ubiegłym roku o tej samej porze. Rozkład KLM będzie obejmował 94 trasy, a Air France – 83 kierunki, wliczając trasy w Europie i w Afryce Północnej. Nowością w zimowej ofercie KLM jest połączenie do Marsylii (3 loty tygodniowo), zainaugurowane 29 października b.r. oraz Rennes (Francja), jako kontynuacja letniego rozkładu lotów. Podobnie jak zeszłej zimy, linie wznawiają sezonowe trasy m.in. do Skandynawii. Do Rovaniemi (Finlandia) będzie można polecieć zarówno KLM przez Amsterdam, jak i Air France przez Paryż. Ponadto w rozkładzie Air France ponownie znajdzie się Tromsø (Norwegia), Kittilä (Finlandia) oraz austriacka mekka narciarzy – Insbruck.
Tania spółka zależna Grupy Air France-KLM, Transavia France, tej zimy będzie latać do 84 miast w 26 krajach
Loty Air France KLM z Polski
Nowy rozkład lotów przynosi kilka korzystnych zmian w ofercie Air France i KLM w Polsce. KLM znacznie zwiększy częstotliwość lotów, oferując więcej połączeń ze wszystkich pięciu miast, w których jest obecny w Polsce – Warszawy, Gdańska, Krakowa, Poznania i Wrocławia. Łącznie będzie to do 103 rejsów tygodniowo. Między innymi przybędzie nowy, poranny lot z Wrocławia, co dla klientów oznacza wiele dogodnych opcji lotów przesiadkowych w Amsterdamie i dostęp do całej globalnej siatki KLM. Natomiast od Air France są loty z Krakowa do Paryża, które w tym roku linia realizuje nie tylko latem, ale również w sezonie jesień-zima (3 razy w tygodniu).
Oferta lotów KLM do/z Amsterdamu:
z/do Warszawy – do 4 lotów dziennie (28 lotów tygodniowo);
z/do Krakowa – 3-4 lotów dziennie (do 26 lotów tygodniowo);
z/do Gdańska – 4 loty dziennie (28 lotów tygodniowo);
z/do Wrocławia – 2 loty dziennie (14 lotów tygodniowo)
z/do Poznania – 6-7 lotów tygodniowo
Oferta lotów Air France do/z Paryża:
z/do Warszawy – 3 loty dziennie (21 lotów tygodniowo);
z/do Krakowa – 3 loty tygodniowo
Zawieszone trasy:
Ze względów bezpieczeństwa loty Air France z/do Niamey (Niger), Bamako (Mali) i Wagadugu (Burkina Faso) pozostają zawieszone do odwołania. Obaj przewoźnicy nie wykonują też aktualnie lotów do Tel Awiwu (Izrael). Natomiast z powodów operacyjnych KLM wycofał z oferty kilka międzykontynentalnych kierunków, które nie będą obsługiwane tej zimy. Są to: Barbados, Kuwejt, Bahrajn i Maskat. Moce przewozowe zostaną rozdysponowane między inne trasy.