Niezależnie od podjętych prac naprawczych prowadzone będą także wnikliwe ekspertyzy. Pierwsza część pasa gotowa zaraz po Nowym Roku.
Zgodnie z przekazanym Spółce 24 grudnia 2012 r. oświadczeniem, generalny wykonawca firma ERBUD SA zobowiązał się do przywrócenia funkcjonalności drogi startowej początku roku 2013. Następnie uruchomione zostaną procedury odbioru przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego oraz Urząd Lotnictwa Cywilnego.
– Obecnie skupiamy się na uruchomieniu drogi startowej, w stopniu pozwalającym na przyjmowanie samolotów kodu C, z których korzystają przewoźnicy operujący z naszego lotniska tj. Wizzair i Ryanair. Jeśli dalsze ekspertyzy potwierdzą, że konieczna jest naprawa na większą skalę to również jesteśmy przygotowani na kompleksową wymianę nawierzchni progów drogi startowej, mówi Marcin Danił zastępca prezesa Lotniska Warszawa/Modlin. Dodaje także, że – od początku prowadzony był stały monitoring drogi startowej. Ponadto, wskutek negocjacji prowadzonych z ERBUD SA, zawarto porozumienie, w którym ustanowiono gwarancje bankowe zabezpieczające Spółkę na wypadek takich sytuacji jak ujawnienie się wad drogi startowej.