Nowe oblicze paryskiego lotniska

Autor tekstu: , Data publikacji:

Od kilku tygodni pasażerowie podróżujący przez paryskie lotnisko Charles’a de Gaulle’a mogą już oglądać pierwsze efekty modernizacji jednego z największych portów przesiadkowych w Europie.

Właściciel lotniska – Aeroports de Paris oraz linie lotnicze Air France połączyły siły, aby poprawić jakość oferowanych usług, przebudować infrastrukturę, ulepszyć oznakowania i urozmaicić ofertę handlowo-usługową. Wszystko to ma zapewnić pasażerom szybszą i łatwiejszą przesiadkę oraz większy komfort w czasie oczekiwania na lot.

 Nowy budynek i sprawna przesiadka

Pierwszą istotną zmianą jest otwarta pod koniec czerwca, nowa hala odlotów (w ramach terminala 2E), dedykowana głównie dla rejsów międzykontynentalnych Air France i linii aliansu Sky Team. Osobny budynek-satelita o powierzchni 100 tysięcy metrów kwadratowych posiada 16 stanowisk parkingowych dla samolotów, w tym 6 specjalnych podejść dla Airbusów A380 i może rocznie gościć 7,8 miliona pasażerów.

Dzięki uruchomieniu nowej hali odlotów, cały ruch tranzytowy Air France odbywa się wyłącznie z terminala 2E, który mieści się zaraz obok terminala 2F – przeznaczonego dla samolotów Air France z Warszawy (i całej strefy Schengen). Logiczne oznakowanie, przebudowa łączników i uruchomienie kolejki elektrycznej sprawia, że przejście z jednego samolotu do drugiego będzie sprawniejsze.

Docelowo, już od stycznia 2013 roku obywatele Schengen (w tym Polski), którzy udają się w podróż międzykontynentalną jedyną kontrolę bezpieczeństwa będą przechodzili w swoim porcie wylotowym (tj. w Warszawie), a w Paryżu czeka ich tylko kontrola paszportowa. To usprawnienie dodatkowo skróci czas przesiadki.

Nowoczesne wnętrze pełne zieleni

Hala odlotów to nie tylko wygodniejsza przesiadka, ale też eleganckie wnętrze i wygodna przestrzeń do oczekiwania na samolot. To nowoczesny, oryginalny design, którego motywem przewodnim jest natura – w budynku ze szklanym dachem rosną kilkumetrowe drzewa. Na ścianach znajdują się „żywe obrazy, skomponowane roślin, które rosną na pionowej ścianie. Jeden z nich przedstawia panoramę Paryża z płynącą przez miasto Sekwaną.

Inną ciekawostką jest miniaturowy Luwr – prawdziwe muzeum z oryginalnymi eksponatami wypożyczanymi z paryskiego muzeum. Podróżni mogą je zwiedzać za darmo podczas oczekiwania na kolejny lot. Minimuzeum powstało na wzór funcjonującego na amsterdamskim lotnisku Schiphol – muzeum Van Gogh’a

W ciekawy i nietypowy sposób zaprojektowano również miejsce przeznaczone dla palących pasaźerów. Jest to częściowo zadaszony szkłem taras ze ścianami porośniętymi żywą roślinnością. W przeciwieństwie do klaustrofobicznych, ciasnych palarni na większości lotnisk – ta robi miłe wrażenie – z ładnym widokiem i na świeżym powietrzu.

Budynek posiada 6 specjalnie przystosowanych stanowisk parkingowych dla samolotów Airbus A380. Wejście na pokład giganta odbywa się z miejsca, które do złudzenia przypomina elegancki hotelowy hall – z windami i ciekłokrystalicznymi monitorami informacyjnymi.

Przy poszczególnych wyjściach do samolotu (gate) znajdują się wygodne miejsca do siedzenia wyposażone gniazdka elektryczne. Dzieci mają do dyspozycji kilka stanowisk play station, a te młodsze – plac zabaw Disneya.

Budynek mieści również pasaże handlowo-usługowe ze sklepami znanych marek oraz bary, kawiarnie i wygodne, eleganckie miejsca do odpoczynku. Całość obejmuje 4500 metrów kwadratowych powierzchni i nosi nazwę „Galerie Parisienne” – z drewnianymi patio, naturalną roślinnością i ekstrawaganckimi technologiami jak np. zaprojektowane przez Taro Suzuki ekrany wodne, na których odbywa się projekcja filmów i reklam.

Nowe technologie – aby zorientować się w terenie

W lipcu użytkownikom smartfonów udostępniono nową aplikację geolokalizacyjną „My Way Aeroports de Paris”. Pozwala ona zwizualizować trasę między terminalami, którą mamy do pokonania podczas przesiadki, a także zlokalizować różne punkty usługowe na lotnisku. Pasażerowie mogą korzystać z aplikacji bezpłatnie, dzięki dostępnej na lotnisku sieci WIFI.

Innym ułatwieniem są informacyjne ekrany dotykowe, które zostaną oddane do dyspozycji pasażerów już we wrześniu br. Po odczytaniu kodu kreskowego z naszej karty pokładowej, urządzenie wyświetli dokładne informacje o naszym locie, i wskaże drogę od miejca, w którym się znajdujemy.

Nowy budynek lotniska mieści również największy na świecie business lounge Air France – ekskluzywną poczekalnię dla pasażerów klasy biznes. Ale o tym, w następnym numerze magazynu Business Traveller.

 

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji