Business Traveller Poland: Lotnisko Belgradu im. Nikoli Tesli jest jednym z niewielu portów lotniczych w Europie kontynentalnej – z wyjątkiem Rosji i Turcji – wykazujących silne wyniki wzrostu (zarówno liczby pasażerów, jak i liczby lotów) – pomimo pandemii. Co kryje się za tak dobrymi wynikami?
Miodrag Mirković: Należymy do VINCI Airports, z pewnością jest to jeden z naszych największych atutów. Zapewnia nie tylko środki bezpieczeństwa, które są doceniane zarówno przez pasażerów, jak i linie lotnicze, ale co więcej, obsługa ponad 45 lotnisk na całym świecie pozwala nam na stałą i dogłębną komunikację z potencjalnymi operatorami, abyśmy mogli otwierać nowe trasy i wzmacniać istniejące. Oczywiście tej strategii towarzyszy również plan strategiczny opracowany przez władze lokalne. Ponadto Serbia osiągnęła równowagę między bezpieczeństwem zdrowotnym, wzrostem gospodarczym i uniknięciem utraty łączności, czego prawdopodobnie nie udało się innym krajom. Wyniki świadczą same za siebie: w II kwartale 2021 r. ruch lotniczy w Serbii stanowił 59,5% natężenia ruchu z II kwartału 2019 r., prognozy na III kwartał są jeszcze bardziej obiecujące.
Kampania „Chronimy się nawzajem” prowadzona przez VINCI Airport wraz z otwarciem centrum testowego COVID-19 w BEG umożliwiła naszemu lotnisku otrzymanie akredytacji Airports Council International (ACI) Airport Health Accreditation. Co więcej, nasze ciągłe wysiłki na rzecz poprawy jakości usług zostały również docenione przez naszych klientów i ACI, co zaowocowało dwoma prestiżowymi nagrodami Airport Service Quality Awards – Best Airport by Size and Region (5 do 15 milionów pasażerów rocznie w Europie) oraz Best Higienives by Region. (Europa).
Oczywiście, nie wolno zapominać, że jeden lub dwa programy nie wystarczą, aby osiągnąć sukces na miarę tego, jak osiągnęliśmy w Belgradzie. Najważniejsza jest stałość i rytm pracy; zwłaszcza kiedy mamy do czynienia z tak wielkim kryzysem, jak obecnie. Utrzymanie aktywnych usług dla naszych klientów i utrzymanie nieskazitelnej jakości usług dla naszych pasażerów to jest to właśnie to, co VINCI Airport robi najlepiej.
Nasza pozytywne nastawienie ma wpływ na rzeczywiste, codzienne czynności; Lotnisko w Belgradzie ma duży potencjał ze względu na swoje geostrategiczne położenie, umożliwiające nam połączenie Wschodu i Zachodu, Północy i Południa, a z drugiej strony bezpośrednie połączenie z różnymi regionami (Europa Południowo-Wschodnia, UE, Rosja, Bliski Wschód, Wschód i USA), co z kolei stwarza szansę na umocnienie naszej pozycji.
Business Traveller Poland: Jak w najbliższej perspektywie postrzegacie współpracę z narodowym przewoźnikiem i swoje pozycję hubu przesiadkowego?
Miodrag Mirković: Znalezienie nowych rynków i ulepszanie istniejących ma ogromne znaczenie, jeśli chcemy, aby lotnisko w Belgradzie stało się punktem odniesienia w naszym regionie. Musimy zapewnić Air Serbia narzędzia do oferowania nowych tras – przede wszystkim długo i średniodystansowych – w ramach strategii hubu. Doskonała regionalna sieć Air Serbia, która łączy Belgrad ze wszystkimi krajami regionu, jest podstawą, która pozwala nam budować dalszy wzrost. Air Serbia aktywnie rozwija także rynki wschodnie, gdzie nawet w warunkach pandemii inaugurowane są nowe trasy (np. Rostów na Donie).
VINCI Airports realizuje swoją proaktywną politykę w celu zwiększenia ruchu z i do Serbii, i spełnienia oczekiwań pasażerów poprzez przyspieszenie dalszych usprawnień na lotnisku im. Nikoli Tesli. Jesteśmy również przekonani, że znaczący rozwój lotniska wesprze wzrost ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w ruchu przesiadkowym. Nasz program rozbudowy zwiększy przepustowość lotniska, dodatkowy pas startowy o długości 3,5 km, nowe molo, 15 nowych bramek, nowe stanowiska dla samolotów, a także zmodernizuje (26 000 m²) i powiększy (40 000 m²) terminal pasażerski. Wszystko to pozwoli na większą liczbę lotów w godzinach szczytu. Nie mamy wątpliwości, że przyczyni się to do sukcesu Belgradu jako hubu przesiadkowego.
Business Traveller Poland: Jak oceniacie perspektywę uruchomienia lotów długodystansowych z Belgradu?
Miodrag Mirković: Prace związane z rozbudową pozwolą nam na przekształcenie lotniska w nowy hub regionalny i dadzą nowe możliwości uruchamiania połączeń długodystansowych, jak np. do Nowy Jorku.
Business Traveller Poland: Przed pandemią Polskie Linie Lotnicze LOT należały do najsilniejszych przewoźników z Europy środkowo-Wschodniej działających w Belgradzie Czy sądzicie, że Polska i inne rynki środkowoeuropejskie są istotne w ramach obecnej strategii rozwoju połączeń?
Miodrag Mirković: Polska i rynki Europy Środkowej odgrywają ważną rolę w naszej obecnej strategii rozwoju lotów. Przed pandemią Polskie Linie Lotnicze LOT wykonywały dwa loty dziennie z Belgradu do Warszawy, która jest rzeczywiście ważnym destynacją dla naszych pasażerów. Widzimy duży potencjał uruchomienia nowej trasy do Krakowa w krótkim okresie. W 2019 r. z Polski było blisko 56 tys. turystów, a od 2015 r. średni wzrost liczby turystów z Polski wyniósł ok. 7,9% rocznie. Belgrad jest rozpoznawany jako miasto oferujące bogatą ofertę wydarzeń kulturalnych, zabytków, również odbierane jako destynacja o charakterze rekreacyjnym.