Piękno niezależności

Autor tekstu: , Data publikacji:

Mercedes-Benz po raz kolejny daje przykład kreatywnego projektowania. Nowy CLS Shooting Brake wyraźnie nawiązuje kształtem do coupé, ale jego pięciodrzwiowe nadwozie z dachem biegnącym aż do tylnej klapy, to wyjątkowo innowacyjne połączenie stylu i funkcjonalności.

Idea czterodrzwiowego coupé narodziła się w 2004 roku wraz z prezentacją pierwszej generacji modelu CLS, i znalazła wielu naśladowców. Dziś wkracza w kolejny, innowacyjny wymiar. Pierwotnie terminem „break” (albo „brake”) określano powozy używane do okiełznania dzikich koni. Te same powozy służyły później do wypraw na polowania i przewozu broni, stąd przydomek „Shooting Brake”. Samochody z nadwoziami typu „shooting brake” – połączenie dwudrzwiowego, luksusowego coupé z funkcjonalnym kombi – popularne były w latach 60. i 70. w Wielkiej Brytanii.

Dynamiczny charakter

Proporcje CLS Shooting Brake wyraźnie nawiązują do coupé. Długa maska, niewielka powierzchnia pozbawionych obramowania bocznych szyb i dynamiczna linia dachu – ten model jeszcze na postoju wygląda, jakby był w ruchu. Po raz kolejny Mercedes-Benz prezentuje wzorzec dla nowego segmentu luksusowych aut. – CLS Shooting Brake korzysta z naszych najlepszych tradycji i wytycza nowe granice, gdy idzie o sportowy styl i charyzmę Mercedes-Benz – wyjaśnia Gorden Wagener, szef designu Mercedes-Benz. Ta estetyczna awangarda ma odbicie w modelach, które stały się początkiem nowych klas. Pierwszy był roadster ze składanym, stalowym dachem (SLK, 1996 r.), SUV premium (ML, 1998 r.) 4-drzwiowy coupé (CLS, 2004r.).

Ekskluzywna innowacja

Ekskluzywna natura modelu nie kończy się za tylnymi fotelami. Przestrzeń bagażową pokrywa wysokiej jakości ręcznie szyta wykładzina. Opcjonalne, aluminiowe szyny podkreślają wytworny styl CLS Shooting Brake, podobnie jak drewniana podłoga przypominająca wnętrza luksusowych jachtów. Cienkie płaty z drewna amerykańskiej wiśni są ręcznie klejone, szlifowane i zabezpieczane przed wilgocią. Naturane piekno drewna podkreślają intarsje z laserowo przyciętych pasów wędzonego dębu. Szyny chronią podłogę i zabezpieczają bagaż przed przemieszczaniem.

Podobnie jak CLS coupé, Shooting Brake oferuje niedoścignione możliwości indywidualizacji kabiny: pięć tonacji tapicerki, pięć wersji wykończenia oraz trzy typy skórzanej tapicerki. Klienci mają do wyboru trzy ekskluzywne gatunki drewna: lśniący brązowy orzech, lśniący czarny jesion oraz satynową, jasnobrązową topolę, a także lakier fortepianowy lub łączone z nim w pakiecie AMG włókno węglowe. Zupełnie nowy, luksusowy wyraz nadają wnętrzu elementy porcelanowe.

Styl i praktyczność

Nowy CLS Shooting Brake mierzy 4956 mm długości, 1881 mm szerokości i 1413 mm wysokości, a przestrzeń ładunkowa – mimo sportowej linii nadwozia – mieści od 590 do 1550 l bagażu. Korzystanie z bagażnika ułatwiają składane tylne fotele oraz automatycznie otwierana tylna klapa. Standardowo montowane jest również tylne zawieszenie pneumatyczne, zapewniające optymalną przyczepność bez względu na obciążenie. W tylnym rzędzie może podróżować do trzech pasażerów: dwaj skrajni mają do dyspozycji indywidualne fotele. Trzy zagłówki w nieznacznym stopniu wpływają na widoczność do tyłu, a ich pozycja może zostać obniżona przez kierowcę naciśnięciem przycisku. W opcji jest hak holowniczy.

Lekkość i aerodynamika

Inteligentna, lekka konstrukcja odegrała decydującą rolę w osiągnięciu niewielkiej masy własnej i wysokiej wytrzymałości CLS Shooting Brake. Model ma wykonane z aluminium, pozbawione ram okiennych drzwi – o 24 kg lżejsze od konwencjonalnych, stalowych. Tylną klapę, maskę, przednie błotniki, liczne wzmocnienia oraz elementy zawieszenia również wykonano z aluminium. Istotny wpływ na wydajność modelu ma znakomita aerodynamika. Współczynnik oporu powietrza wersji Shooting Brake wynosi 0,29 (powierzchnia czołowa – 2,30 m2).

Moc i wydajność

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake dostępny jest z jednym z czterech silników (po dwa benzynowe i dwa wysokoprężne). Każdy współpracuje z funkcją ECO start/stop i automatyczną przekładnią 7G-TRONIC PLUS. Dwie jednostki oferowane są z napędem na 4 koła: CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY oraz CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY.

Podstawowy wariant CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY z czterocylindrowym turbodieslem generuje moc 150 kW (204 KM) i zużywa średnio 5,3 l/100 km. Mocniejsze wersje zasilane są jednostkami sześciocylindrowymi. Wysokoprężna pod maską CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY osiąga 195 kW (265 KM), a benzynowa w CLS 350 BlueEFFICIENCY – 225 kW (306 KM). Topowa odmiana CLS 500 BlueEFFICIENCY z podwójnie doładowanym silnikiem V8 dysponuje mocą 300 kW (408 KM).

5,5-litrowy silnik V8

Widlasta „ósemka” AMG wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, podwójne turbodoładowanie, chłodzenie wodno-powietrzne, system zarządzania alternatorem i funkcję start/stop. Z pojemności 5,5 litra generuje moc 386 kW (525 KM) i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. W limitowanej wersji „Edition 1” wartości te szybują do 410 kW (557 KM) oraz 800 Nm.

Przyspieszenie do 100 km/h trwa 4,4 s (4,3 s dla „Edition 1”), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Te osiągi nie przeszkodziły inżynierom AMG w ograniczeniu zużycia paliwa. CLS 63 AMG potrzebuje średnio 10,1 l/100 km (NEDC), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 235 g/km. Za ścieżkę dźwiękową silnika AMG odpowiada sportowy układ wydechowy z dwiema podwójnymi, chromowanymi końcówkami.

Instynkt bezpieczeństwa

CLS Shooting Brake uzbrojony jest w liczne systemy aktywnego bezpieczeństwa: Active Blind Spot Assist i Active Lane Keeping Assist, DISTRONIC PLUS, BAS PLUS oraz PRE SAFE®. Wykrywają one niezamierzoną zmianę pasa czy pojazdy w „martwym polu”, ale mogą też skorygować tor jazdy przez subtelną interwencję układu hamulcowego lub ostrzec o niebezpieczeństwie komunikatem wizualnym i dźwiękowym.