Skandynawski luksus, czyli nowe Volvo V40

Autor tekstu: , Data publikacji:

Volvo V40, które zadebiutowało podczas 82. targów motoryzacyjnych w Genewie to pięciodrzwiowy i pięcioosobowy prestiżowy hatchback, który łączy w sobie cechy samochodu kompaktowego z zaletami i wyposażeniem dużego auta. Swoją linią stylistyczną nowy model nawiązuję do kultowego Volvo P1800ES.

Głównym wyróżnikiem auta jest klasyczna maska w kształcie litery V oraz błyszczący, niski i szeroki przedni grill. Powiększono również dolny wlot powietrza. Światła do jazdy dziennej zostały umieszczone w dolnych narożnikach, a ich linia zakrzywia się ku górze. Te zabiegi nadały samochodowi bardziej dynamiczny charakter oraz polepszyły jego właściwości aerodynamiczne.

Sportowy cechy auta widać, także pozostałych elementach stylistycznych nowego Volvo. Boczne przetoczenia nawiązują stylem do legendarnego modelu P1800.Samochód wyróżnia również stały panoramiczny szklanych dach. Szyba jest przyciemniana, a pod sufitem znajduje się sterowana elektrycznie materiałowa żaluzja.

Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o  wszystkich pasażerach  – szczególny nacisk położono na ergonomię i komfort. Wrażenie luksusu podkreśla także dobor kolorów i materiałów.Ergonomia i wygoda to kluczowe słowa opisujące proces projektowania foteli przez Volvo Car Corporation. Podobnie jak fotele przednie, skrajne siedzenia z tyłu są wygodnie ukształtowane. Elektryczne ogrzewanie foteli jest dostępne w obu siedzeniach przednich i w bocznych z tyłu.

Pełna personalizacja auta

Samochód wyróżnia również nowy design cyfrowych zegarów. Wszystkie komunikaty wyświetlane na nich, właściciel samochodu może w pełni modyfikować. Personalizacji może ulec również zewnętrzna stylistyka auta. Dzięki zestawowi stylizacyjnemu obejmującemu owiewki, dwukolorowy dyfuzor tylny, prostokątne chromowane podwójne rury wydechowe, 18-calowe alufelgi oraz spojler dachowy, czynią nowe Volvo V40 jeszcze bardziej sportowym.

Volvo V40 zostało również wyposażone w elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS). Dzięki temu kierowca może wybrać jeden z trzech trybów wspomagania – niski (ułatwiający parkowanie), średni (szybsza reakcja przy większych prędkościach) oraz wysoki (komfortowe i szybkie prowadzenie).

Klient będzie mógł też wybrać jedną z 8 wersji silnika – od ekonomicznego diesla z emisją CO2 na poziomie 94 g/km, po silnik benzynowy T5 z turbodoładowaniem o mocy 254 KM i przyspieszeniu do 100 km/h w 6,5 sekundy. Wszystkie silniki zostały wyposażone w ekologiczną funkcję start-stop oraz odzyskiwanie energii z hamowania, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów. Pozwoliło to zredukować średnie zużycie paliwa – na przykład dla T5 wynosi ono 7,9 l, a dla D2 3,6 l na 100 km.

Aktywne Bezpieczeństwo

Auto zostało też wyposażone w szereg funkcji wspierających kierowcę oraz poprawiających bezpieczeństwo jazdy, m.in.:

– Udoskonalony system dynamicznej kontroli trakcji i stabilności (DSTC) – układ został też wyposażony w czujnik kąta odchylenia, który zwiększa stabilność pojazdu.

– Zmodyfikowaną kontrolę trakcji w zakrętach – dzięki któremu, samochód zdecydowanie lepiej trzyma się w zakrętach.

– Nowy system utrzymania pasa ruchu – kamera monitoruje linie wyznaczające pasy ruchu z obu stron. System rejestruje ruch samochodu pomiędzy liniami i podejmuje działanie, jeżeli kierowca zjeżdża z wyznaczonego toru jazdy. System działa przy prędkościach od 65 km/h do 200 km/h.

– Zmodernizowany system informowania o martwym polu.

– System monitorowania znaków drogowych – kamera wykrywa znaki ograniczenia prędkości oraz znaki zakazu wyprzedzania.

– Adaptacyjny tempomat – po wykryciu przez radar wolniejszego auta prędkość jest dostosowywana do pojazdu przed nim.

– System unikania kolizji z pieszymi (Pedestrian Detection) – układ wykrywa pieszych i zahamuje, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Żaden inny samochód w tej klasie nie oferuje podobnej technologii.

– Zmodernizowany system City Safety (aktywny przy prędkościach do 50 km/h). Układ monitoruje ruch przed samochodem i automatycznie hamuje, jeżeli kierowca nie zareaguje na czas na zwolnienie lub zatrzymanie samochodu przed nim.

Pierwsze takie poduszki

Nowe Volvo V40 jako pierwsze na świecie zostało wyposażone w poduszkę powietrzną dla pieszych. Czujniki w zderzaku przednim rejestrują kontakt fizyczny pomiędzy samochodem, a pieszym. Tylny koniec maski jest zwalniany i podnoszony przez napełniającą się poduszkę. Napełniona poduszka okrywa obszar pod uniesioną maską plus około jedną trzecią powierzchni szyby i dolną część słupków A. Pozwala to zmniejszyć rozmiar obrażeń pieszego.

Samochód został również wyposażony w nową poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy. Jest ona zamontowana w pulpicie nad pedałami i napełniana razem z pozostałymi poduszkami w przypadku zderzenia czołowego.

Auto będzie dostępne z dwoma typami zawieszenia: standardowym dynamicznym lub sportowym, które jest o 11 mm niższe od dynamicznego, co pozwala na szybszą jazdę w zakrętach.