Trzymaj fason

Autor tekstu: , Data publikacji:

Christina Kautzky rozmawia z ekspertami ze światowych stolic mody o tym, jak bardzo liczy się pierwsze wrażenie.

Myśl o osobistym styliście lub osobie pomagającej w zakupach, to dla większości ludzi odległe marzenie lub niepotrzebny wydatek. Zwłaszcza w momencie finansowej niepewności, jaka panuje na świecie. Jednak odpowiednia stylizacja jest kluczowa, by zrobić na kimś dobre wrażenie – osobiste i zawodowe.

Wbrew temu co myślisz, zatrudnienie osobistego stylisty nie uczyni z ciebie bankruta. Konsultacje są zazwyczaj bezpłatne, a cena za, cało- lub kilkudniowe wspólne zakupy jest symboliczna, jeśli wziąć pod uwagę zysk, jakim jest konsultacja profesjonalisty, który odświeży twoją garderobę. Doradcy zakupowi i styliści w domach handlowych otrzymują prowizję od sklepów, więc klient nie musi czuć się zobowiązany, by kupić coś, co mu się nie podoba.

Jeśli, jak mówi paryska stylistka Heather Price: „chce ci się płakać na widok własnej garderoby”, jeżeli twój styl nie zmienił się od lat, a kupowanie tych samych ubrań w tych samych sklepach stało się nawykiem, być może warto skonsultować się z doradcą zakupowym, który weźmie pod uwagę twoje potrzeby, prośby i warunki fizyczne.

 

Wskazówka 1

Kupuj ze znawcami mody

Każdy ma znajomego, który jest oryginalny, ma styl i wyczucie. Czemu więc nie wybrać się z tą osobą na zakupy, zamiast zatrudniać osobistego doradcę?

„Znajomy może postrzegać cię w określony sposób, ale niekoniecznie potrafi poszerzyć twoje horyzonty. Moim zadaniem jest poszerzenie twojego punktu widzenia, abyś mógł zdecydować się na rzeczy, których zwykle byś dla siebie nie wybrał. Jednocześnie pozostaniesz wierny sobie i temu, kim chcesz być” – wyjaśnia Susan Dresner, doradca zakupowy i założycielka firmy Ways & Means w Nowym Jorku.

Jeśli chcesz zrobić zakupy w centrum handlowym, takim jak Harvey Nichols w Londynie, twój doradca będzie miał do dyspozycji cały asortyment firmy Knightsbridge. Dział Osobistego Doradztwa został jakiś czas temu odnowiony, więc teraz klientów czeka doskonała obsługa w eleganckim wnętrzu.

„Osobisty doradca oferuje profesjonalne porady, zna asortyment sklepu i może pomóc w sprawie ewentualnych przeróbek. Może umówić nas u fryzjera, kosmetyczki bądź na konsultację, a także zająć się dostawą lub wysyłką” – mówi Rebecca Haynes, menedżerka i osobisty doradca w Harvey Nichols.

Osobisty doradca sprawia, że życie staje się łatwiejsze i zdejmuje klientom z barków wszelkie kłopoty związane z dopasowaniem odpowiednich ubrań. W domach handlowych, takich jak Lane Crawford w Hong Kongu i Pekinie, pomaga także dobrać odpowiedni rozmiar, znajduje nowości i dba, by klienci byli zorientowani w aktualnych trendach.

 

Wskazówka 2

Orientuj się

W kwestii wizerunku i odpowiedniej prezencji, dobrze poinformowana osoba, dzięki doświadczeniu, może sprawić, by każdy klient wyglądał modnie. Przy okazji ułatwi i usprawni same zakupy.

Dla tych, którzy chcą robić zakupy za granicą, ale brak im czasu by spędzać całe tygodnie na poszukiwaniu odpowiednich ubrań, osobisty doradca może przygotować trasę i plan zakupów, nim klient wybierze się w podróż. Może on okazać się jedyną szansą, by znaleźć oryginalne sklepy i miejscowe butiki sławnych projektantów. Może umówić się z właścicielami, by otworzyli sklepy akurat wtedy, kiedy będziesz miał czas.

Była modelka, a obecnie stylistka, Heather Price, doskonale orientuje się w kwestii różnego typu sklepów i butików, co czyni ją niezastąpionym doradcą. Heather jest nie tylko w stanie zabrać klientów do wielkich domów handlowych w Paryżu, Mediolanie czy Londynie: „Jeśli wolisz mniejsze i dyskretniejsze sklepy i szukasz «tajnych» adresów, mogę zagwarantować ekskluzywną trasę. Znam kilka sekretnych butików, a ich właściciele w większości znają i mnie, możesz więc liczyć na wyjątkowe traktowanie”.

Podobnie wypowiada się znawca butików na Manhattanie, Dresner: „Zawsze wybieram ubrania dla moich klientów z wyprzedzeniem. Znam ich styl, osobowość i gotowość do wypróbowania czegoś nowego. Mogę więc wybrać miejsca, o których nie wiedzą. Odwiedzamy lokalnych projektantów, niektóre markowe sklepy i sieci, o których wiem, że mają odpowiedni rozmiar i ubrania mieszczące się w budżecie klientów”.

 

Jeśli chce ci się płakać na widok własnej garderoby, może nadeszła właśnie chwila, by zdecydować się na rzeczy, których wcześniej byś na siebie nie włożył”

 Rebecca Haynes

 

Wskazówka 3

Zaprzyjaźnij się ze stylistą

Jak w przypadku każdej znajomości zorientowanej na świadczenie usługi, to zadaniem klienta jest nadawanie tonu. Kluczem są tutaj szczere i otwarte odpowiedzi na pytania zawarte w słownym lub pisemnym kwestionariuszu. „To nie test. Fakt, że nie masz ulubionego projektanta, nie oznacza, że twoja wyprawa na zakupy będzie nieudana. Kiedy cię poznaję, muszę najpierw cię zrozumieć i wiedzieć o tobie trochę więcej” – opowiada Susan Dresner.

W podobny sposób w jaki Dresner i Price zbudowały swój biznes, konsultanci zatrudniani w Lane Crawford „udzielają osobistych porad, dają prywatne konsultacje, pomagają w wyborze prezentów a także w stylizacji domu” – mówi concierge domu handlowego Lane Crawford.

„Oferujemy pełne konsultacje przed spotkaniem” – stwierdza Rebecca Haynes z Harvey Nichols. „W tym czasie wypełnia się formularz i omawia szczegóły. Następnie konsultant towarzyszy klientowi w przechadzce po sklepie, aby wspólnie mogli wybrać dla niego ubrania. Dzięki temu mogą porozmawiać i wzajemnie się poznać”.

Odpowiednie i uaktualnione profile są zawsze w pogotowiu, tak, aby osobisty konsultant mógł zawsze do nich zajrzeć, kiedy klient umawia się na spotkanie. Na stronie internetowej Heather Price można znaleźć taki komunikat: W polu „komentarze” napisz jakiego stylu, bądź kolorów nie lubisz. To dla nas bardzo ważne. Dla wszystkich konsultantów niezwykle istotne jest zdobycie jak najdokładniejszych informacji, by zakupy były udane.

 

Wskazówka 4

Zainwestuj w trwałą znajomość

Gdy konsultanci robią zakupy z klientami, mają przed sobą jeden podstawowy cel. Jest nim poświęcenie każdemu klientowi wystarczającej ilości czasu, energii i uwagi, tak by zaowocowało to nowym strojem, odświeżeniem garderoby lub powiększeniem jej o kilka dodatków. Wszystko po to, by poprawić wizerunek klienta.

Jeśli chodzi o jednorazowe, sezonowe zakupy, lub znalezienie czegoś na konkretną okazję, styliści doskonale znają się zarówno na najnowszych trendach, jak i modzie opierającej się próbie czasu.

„Niedawno miałam klientkę z Szanghaju, dla której zamówiłam mnóstwo rzeczy, kilka z nich w kolorach bądź stylu, na który nigdy wcześniej nie zwróciłaby uwagi. Największym komplementem było dla mnie, gdy napisała maila oznajmiając, że przymierzyła wszystkie ubrania i zdecydowała, że wszystkie zatrzyma. Kiedy klient jest zadowolony z zakupów, oznacza to, że dobrze wykonałam swoją pracę” – mówi Dresner.

Utrzymywanie kontaktu przez dłuższy czas, kiedy zmieniają się style, preferencje i potrzeby, jest bardzo ważne. W ten sposób konsultant jest zawsze „doinformowany” i potrafi sprostać indywidualnym potrzebom. „Nasi konsultanci komunikują się za pomocą telefonu, maila (czasem przesyłają też fotografie) oraz poczty. Klient może poprosić, by konsultant poszukał w danym sezonie określonych ubrań, niektórzy z robią zakupy sezonowo, a niektórzy kupują coś tylko na specjalne okazje” – mówi Haynes, wspominając także o kluczowym elemencie, który sprawia że zakupy ze stylistą to bardzo opłacalna inwestycja: „Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb klientów”.