Przygotowanie obszaru komunikacyjnego wspierającego realizację celów biznesowych przedsiębiorstwa, który będzie jednocześnie odpowiadał na potrzeby informacyjne pracowników, wymaga przeprowadzenia wcześniejszej diagnostyki rozpoznawczej zarówno pod kątem sfer komunikacyjnych, które funkcjonują prawidłowo, jak i tych, które wymagają poprawy. Pomaga w tym audyt komunikacji wewnętrznej.
Audyt wewnętrznych – korzyści dla firmy
Audyt Komunikacji Wewnętrznej skupia się na zbadaniu bieżącego poziomu zadowolenia pracowników z przepływu informacji w firmie, jakości komunikacji z przełożonymi i współpracownikami oraz sygnalizuje potrzeby i oczekiwania w tych obszarach. Dla zarządu firmy stanowi on kluczowy element umożliwiający skuteczną realizację celów biznesowych organizacji.
Audyt wewnętrzny zapewnia firmie:
- kompletny obraz aktualnej komunikacji wewnętrznej (formalnej i nieformalnej),
- pomoc w tworzeniu struktury organizacyjnej opartej na danych,
- wyszczególnienie tego, co buduje komunikację wewnętrzną, a co ją ogranicza,
- rzetelną ocenę potrzeb pracowników niezbędną do wzmacniania pozytywnego employee experience,
- możliwość podjęcie skutecznego dialogu z pracownikami, co zapewnia im poczucie realnego wpływu na procesy firmowe.
Cel badań
Samo nakreślenie i przekazanie głównych celów biznesowych firmy nie jest równoznaczne z tym, że pracownicy je od razu zrozumieją i w pełni zaangażują w ich realizację. Podstawowym zadaniem audytu komunikacji wewnętrznej jest poznanie wyobrażeń kierownictwa o opiniach pracowników na temat firmy, ich zrozumienia jej misji, wizji i celów biznesowych, a także stopnia utożsamiania się z nimi pracowników i zaangażowania w ich realizację.
Audyt daje możliwość poznania i zweryfikowania rozbieżności pojawiających się pomiędzy perspektywą kierownictwa a oczekiwaniami pracowników. Zidentyfikowanie tych dysproporcji, poznanie mocnych i słabych stron w obopólnej komunikacji, a także szans i zagrożeń z tym związanych pozwala na zaplanowanie zarówno krótko-, jak i długoterminowych działań mających na celu usprawnienie komunikacji wewnętrznej organizacji.
Cel badań audytu komunikacji wewnętrznej to przede wszystkim:
- poznanie systemu obiegu informacji w firmie,
- dostrzeżenie rzeczywistych potrzeb w zakresie komunikacji wewnętrznej,
- sprawdzenie dostępnych narzędzi komunikacji pod kątem zaobserwowanych problemów, potrzeb i oczekiwań,
- zbadanie aktualnego systemu intranet wraz z weryfikacją potrzeb pracowników i usprawnień w zakresie tego narzędzia,
- poznanie dotychczasowych sposobów informowania i angażowania pracowników,
- analiza obecnych form komunikacji i ich użyteczności,
- zbadanie komunikacji pionowej (góra-dół, dół-góra) oraz poziomej,
- rozpoznanie kanałów komunikacji formalnej i nieformalnej,
- sprawdzenie ilości oraz rodzajów informacji przekazywanych kanałami formalnymi i nieformalnymi,
- analiza stosowanych narzędzi komunikacji wraz z oceną możliwości ich rozwoju,
- poznanie oczekiwań i potrzeb pracowników pod kątem komunikacji firmowej,
- identyfikacja liderów opinii,
- zdiagnozowanie podstawowych barier komunikacyjnych,
- weryfikacja kompetencji i deficytów pracowników w zakresie komunikacji,
- kontrola praktyk dzielenia się wiedzą w firmie.
Audytu komunikacji wewnętrznej https://www.exacto.pl/strategie-komunikacji-wewnetrznej/ umożliwia lepsze poznanie i zrozumienie kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, która jest kluczowa dla efektywnego realizowania celów biznesowych. Należy pamiętać, że nawet najlepsza strategia, która nie jest wsparta odpowiednimi postawami i kulturą organizacyjną, nie będzie w pełni efektywnie realizowana.