Nie dojedziemy koleją do lotniska w Modlinie

Autor tekstu: , Data publikacji:

Przepadło 100 mln zł dotacji unijnej na budowę bocznicy kolejowej do lotniska w Modlinie. Inwestycje mają przejąć Polskie Linie Kolejowe. Kiedy projekt zostanie zrealizowany? Nie wiadomo...

Początkowo termin uruchomienia linii kolejowej do Lotniska Modlin, wraz z tunelem przypadał na Euro 2012. Pilotował tę sprawę Marszałek Struzik. Twierdził, że po Euro mogą trwać tylko drobne prace wykończeniowe. Zdanie zmienił w lipcu 2012 r., na krótko przed otwarciem lotniska. Nazwał się realistą podając 2014 rok, jako rok kończący budowę. Jego ostatnie słowa wydają się jednak jeszcze bardziej pesymistyczne – Województwo nie może realizować tej inwestycji. Zostanie przekazana Polskim Liniom Kolejowym. Zbudują ją do 2020 r. – mówi Struzik.

Z warszawskiego Lotniska Chopina linia kolejowa kończy się na stacji PKP Modlin. Podróż z Dworca Centralnego, trwa 40 minut. Kursują tam pociągi Kolei Mazowieckich. Potem, chcąc dojechać do Lotniska Modlin, trzeba przesiąść się do autobusu. Jest to bardzo uciążliwe. Dlatego przed Euro zapadła decyzja o wybudowaniu od nowa bocznicy kolejowej.

Przed terminalem lotniska miała powstać stacja podziemna. Szacowano, że koszt inwestycji wyniesie 180 – 250 mln zł. Projekt załapał się na listę projektów z tzw. specustawy o Euro 2012. Potrzebna też była decyzja środowiskowa, którą Mazowsze za sprawą opóźnień ze strony ekologów, zdobyło dopiero pod koniec zeszłego roku. Trybunał konstytucyjny orzekł jednak, że po Euro 2012 nie można już budować z przywilejami na Euro.

– Kłopoty z bocznicą? Tak, wiem, Mazowsze ma kłopoty finansowe – mówi dla portalu gazeta.pl Edyta Mikołajczyk z portu lotniczego w Modlinie. – Oczywiście dobrze byłoby mieć stację przed terminalem, ale obecne rozwiązanie też się sprawdza. Przejście z walizkami po kładce z pociągu do autobusu nie jest takim dużym problemem. Lotnisko tanich linii ma tę specyfikę, że pasażerowie rzadko podróżują z dużymi bagażami. Zresztą chwalą obecne połączenie. Na przygotowania Mazowsze wydało prawie 3,3 mln zł. Pieniądze zostały wyrzucone w błoto.

Specustawa nie została wykorzystana. Podwładni Adama Struzika mylili się co do terminów i podjętych planów. Marszałek polecił zmienić plan zagospodarowania przestrzennego. Stwierdził też, że bocznicę wybudować mogą tylko Polskie Linie Kolejowe.

Lotnisko w Modlinie nie działa od grudnia 2012 roku. Trwa naprawa pasa startowego. Prac przy bocznicy nawet nie rozpoczęto.