Trybunał Sprawiedliwości UE wydawał korzystne dla pasażerów wyroki. Tym razem chodziło o lot łączony – z przesiadką, w sytuacji, gdy pierwszy z lotów był opóźniony o mniej niż trzy godziny.
Limit trzech godzin opóźnienia wynika z unijnego rozporządzenia nr 261/2004. Zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerowi pomoc, jeżeli lot jest opóźniony o trzy godziny lub więcej. Dotyczy to wszystkich lotów wewnątrz Unii, dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km.
Pasażer opóźnionego lotu ma prawo do odszkodowania na takich samych zasadach, jak w sytuacji, gdyby jego lot odwołano. Odszkodowanie to wynosi, w zależności od dystansu: 250 euro, 400 euro lub 600 euro.
Wczoraj Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie liczy się opóźnienie pierwszego z lotów łączonych. Ważne jest tylko to, kiedy pasażer wylądował w miejscu docelowym.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości przypomniał również, że odszkodowania może być zmniejszone o połowę, jeżeli opóźnienie w lotach na dystansie powyżej 3500 km wyniesie mniej niż cztery godziny.
Trybunał sprawiedliwości dodał jeszcze, że odszkodowanie w ogóle nie będzie respektowane, jeżeli przewoźnik udowodni, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu było spowodowane okolicznościami nadzwyczajnymi, których nie można było uniknąć.