Całkowita długość wydrążonej na głębokości 56 metrów trasy z Azji do Europy wynosi 13,6km z czego odcinek o długości 1,4km przebiega pod Cieśniną Bosfor. Przewodnią ideą zrealizowanej w ostatnich miesiącach inwestycji było odciążenie dwóch mostów stanowiących dotychczas jedyne łączniki pomiędzy obydwiema częściami kraju, a także pobudzenie tureckiej gospodarki. Zgodnie z założeniami przyjętymi w projekcie „podwodna” kolejka ma obsługiwać półtora miliona pasażerów dziennie. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane we współpracy inwestorów z Turcji i Japonii. Szacuje się, że inwestycja pochłonęła łącznie około czterech miliardów dolarów – poinformował portal wiadomości.gazeta.pl
Podróż pociągiem zajmuje odpowiednio cztery minuty w przypadku trasy z Azji do Europy oraz sto pięć minut przy podróżach przez cały Stambuł. Choć pierwszy projekt budowy tunelu opracowany został już w 1891r. to budowa rozpoczęła się dopiero w roku 2005. W gwoli przypomnienia wspomnieć należy, że faktycznie budowa tunelu została ukończona już w sierpniu br. jednak na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy przeprowadzane były niezbędne testy bezpieczeństwa. W sierpniową dziewiczą przeprawę pociągiem pod cieśniną pojechał premier Turcji Recep Tayyip Erdogan będący jednym z głównych pomysłodawców i inicjatorów programu „Marmaray”.
Pomimo niekwestionowanej innowacyjności projektu jego wykonanie nie obyło się bez głosów sprzeciwu i kontrowersji wśród tureckich obywateli. Turcy zarzucili władzom kraju nie przeprowadzenie w sprawie projektu „Marmaray” konsultacji społecznych. Wątpliwości co do słuszności budowy tunelu pod cieśniną zgłaszali również eksperci. Zdaniem badaczy zagrożeniem dla kolei mogą być występujące w konsekwencji ruchów płyt tektonicznych wstrząsy zagrażające konstrukcji tunelu. Turecki minister transportu Binali Yildirim uspokaja jednak, że tunel wytrzyma wstrząsy o sile nawet 9 stopni w skali Richtera. – To najbezpieczniejsze miejsce w Stambule – dodaje Yildirim.
Oficjalne oddanie do użytku inwestycji do użytku nastąpiło w dzień 90. rocznicy powstania republiki Turcji. W uroczystości otwarcia poza tureckimi politykami udział wzięli przedstawiciele władz Japonii, Hiszpanii czy Niemiec. W ramach projektu „Marmaray” przewidziana jest także budowa nowego lotniska, trzeciego mostu nad cieśniną, a także kolejnego tunelu pod Bosforem dedykowanego samochodom.