W czasie rzeczywistym
– Nasz system IFS (System Natychmiastowego Reagowania) umożliwia odbieranie w czasie rzeczywistym informacji zwrotnych od klientów znajdujących się w toaletach, strefie odpraw, punktach informacyjnych, stanowiskach imigracyjnych oraz przy automatach z napojami i przekąskami – mówi Tan Lye Teck z Changi Airport Group. – Pasażerowie mogą oceniać czystość łazienek wyposażonych w system IFS. Jeśli ocena jest niezadowalająca, system prosi o uściślenie problemu poprzez naciśnięcie odpowiedniej ikony na ekranie. Informacja ta zostaje przesłana na smartfona pracownika odpowiedzialnego za utrzymanie łazienki w czystości, który bezzwłocznie zajmie się wskazanym problemem.
To jednak nie koniec nowości. Już wkrótce czekają nas bliskie spotkania z holograficznym personelem lotniska, który będzie przekazywał pasażerom instrukcje podczas kontroli bezpieczeństwa i boardingu. Technologię tę testuje się już w Paryżu, Manchesterze, Luton i Birmingham. Powstają także specjalne smartfonowe aplikacje wykorzystujące tzw. rozszerzoną rzeczywistość w celu tłumaczenia w czasie rzeczywistym znaków znajdujących się na lotnisku. Porty lotnicze Schiphol w Amsterdamie i CDG w Paryżu oferują już taką aplikację chińskim pasażerom.
Luksus dla każdego
Porty lotnicze coraz częściej dbają nie tylko o wygodę pasażerów przed lub w czasie podróży. W ubiegłym roku na Gatwick testowano wirtualną lodówkę, dzięki której podróżni mogą za pomocą telefonu zeskanować produkty, które sieć Tesco dostarczy im domu po ich powrocie. Można także spodziewać się, że takie wygody jak prysznic, bezpłatne wi-fi, komfortowe fotele czy strefy relaksu, które dotąd można było spotkać jedynie w salonikach biznesowych, niebawem będą dostępne dla wszystkich pasażerów. A pojawienie się kapsułowych hoteli Yotel na lotniskach Heathrow, Gatwick i Schiphol jest dowodem na to, że i na drzemce można zarobić. Pokoje mają powierzchnię 7–10 m2 i można je wynająć na okres od 4 do 24 godzin. Moskiewskie lotnisko Szeremietiewo poszło o krok dalej, oferując pasażerom tzw. Sleep Boxy. Mają one wymiary 2 x 1,4 x 2,3 m i są wyposażone w piętrowe łóżka, które można wynająć na okres od 30 minut do kilku godzin.
Dzięki takim innowacjom porty lotnicze przyszłości będą znacznie bardziej atrakcyjne niż dotychczas. Zakupy w sklepach lotniskowych zapewne nadal będą istotnym źródłem dochodów, ale w przyszłości lotniska będą także bardziej dbać o zapewnienie pasażerom relaksu i rozrywki.
Jak zwykle, Changi już teraz znajduje się o krok przed innymi. Lotnisko w Singapurze jest fantastycznym miejscem, w którym nie brakuje punktów usługowych, obiektów gastronomicznych, ogrodów, kin i placów zabaw. Nawet z kolejki do stanowiska imigracyjnego można podziwiać śliczne, małe wodospady. Jest jednak jeden problem. Jeśli wszystkie porty lotnicze pójdą w ślady Changi, być może nikt już nie będzie miał ochoty wsiadać na pokład samolotu.
A czego możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości?
Oto 10 najbardziej awangardowych projektów lotniskowych
1. INCHEON TERMINAL 2 W SEULU
Budowa nowego terminala rozpoczęła się w zeszłym roku, a jej zakończenie planuje się na rok 2017. To trzeci z czterech etapów rozbudowy lotniska – całość ma być gotowa do 2020 roku. Docelowo lotnisko ma obsługiwać 100 milionów pasażerów rocznie. Terminal 2, o powierzchni 650 tys. m2 będzie także centrum handlowym, na wzór Terminalu 1, gdzie sklep Louis Vuitton generuje aż 400 tys. dolarów przychodu dziennie. Znajdą się tam także kryte ogrody, ptaszarnie, strumyki, spa, hotel oraz sale konferencyjne. Półprzezroczysty dach będzie przepuszczał przefiltrowane światło słoneczne, dzięki czemu terminal ma nadzieję otrzymać platynowy certyfikat LEED (Lidera Projektowania Energii i Środowiska).
2. NOWY PORT LOTNICZY W DOHA
Ten trzypiętrowy terminal, w 60% zbudowany na gruntach poddanych rekultywacji, będzie w stanie obsłużyć do 50 mln pasażerów rocznie. Na powierzchni ponad 40 tys. m2 znajdzie się miejsce dla wielu punktów usługowych oraz sklepów. Nie zapomniano także o dwóch luksusowych hotelach, spa oraz o meczecie i terminalu dla VIP-ów. To jedno z pierwszych lotnisk projektowanych specjalnie z myślą o przyjęciu samolotów Airbus A380 superjumbo, dla których przeznaczono aż sześć bramek.