John F. Kennedy International, JFK
Największe nowojorskie lotnisko przechodzi właśnie gruntowną modernizację, której całkowity koszt wyniesie 19 miliardów dolarów. W ramach tego projektu powstaną cztery główne terminale wchodzące w skład dwóch hubów – północnego i południowego. Pierwsze zmiany nastąpiły już w zeszłym roku, kiedy to linie British Airways przeniosły się do odnowionego Terminalu 8, który dzielą z liniami American Airlines. Wspólnie z amerykańskim przewoźnikiem prowadzą tu także salonik lotniskowy Greenwich Lounge oraz Bridge Bar. Terminal 8 będzie docelowo gościć ośmiu przewoźników należących do sojuszu oneworld. Już w sierpniu przeniesie się tam linia Japan Airlines.
W tym roku ma zakończyć się warta 1,5 miliarda dolarów rozbudowa Terminalu 4, który stał się stałą bazą operacyjną linii Delta. Wkrótce zostanie otwarty mieszczący się w hali A nowy salonik Sky Club o powierzchni 1300 mkw., natomiast w 2024 roku powstanie tu ekskluzywny Delta One Club dla pasażerów klasy biznes.
W lutym rozpoczęły się prace budowlane przy nowym Terminalu 6, który będzie zintegrowany z już istniejącym i obecnie modernizowanym Terminalem 5. Pasażerowie będą mieli tu do dyspozycji jasne i przestronne wnętrza hali przylotów, a także szeroki wybór sklepów i lokali gastronomicznych –a wszystko to na powierzchni ponad 9000 mkw. W punktach kontaktuz pasażerami, czyli m.in. na stanowiskach kontroli bezpieczeństwa, pojawi się nowoczesna technologia biometryczna, co znacznie przyspieszy cały proces odprawy. Po modernizacji na Terminalu 5 oprócz linii JetBlue zagoszczą także linie należące do grupy Lufthansa.
Największą inwestycją na JFK będzie jednak nowy Terminal 1 (New Terminal One), który kosztem 9,5 mld dolarów powstanie na miejscu obecnych T1 i T2 (zostaną one wyburzone jeszcze w tym roku) oraz nieistniejącego już T3. Znajdą się w nim między innymi liczne lokale gastronomiczne i sklepy prowadzone m.in. przez miejscowych przedsiębiorców. W planach jest także stworzenie kilkunastu saloników lotniskowych, krytych ogrodów, centrów rozrywki, galerii sztuki oraz udogodnień dla rodzin. Według planów hala przylotów i odlotów oraz 14 nowych bramek mają zostać otwarte w 2026 roku, a ostatnie dziewięć bramek cztery lata później.
Chicago O’Hare International, ORD
Pod nazwą O’Hare 21 kryje się wielomiliardowa modernizacja czwartego najbardziej ruchliwego lotniska na świecie, w ramach której zwiększono przepustowość pasów startowych,
a w 2021 roku ukończono budowę nowego zautomatyzowanego systemu transportu pasażerów. Inwestycja ta obejmuje również rozbudowę i renowację Terminalu 5 o wartości 1 mld dolarów, która ma zakończyć się w tym roku. W rezultacie tej modernizacji terminal zyska dziesięć nowych bramek, nowe saloniki lotniskowe oraz ulepszone stanowiska kontroli bezpieczeństwa i nowy system obsługi bagażu. Przy T5 powstanie także nowy, sześciopoziomowy parking z powiększoną strefą szybkiego odbioru podróżnych. Oprócz tego na terenie terminalu pojawią się zmodernizowane punkty handlowe
i gastronomiczne, w tym restauracja sieci Butcher and Burger, a także Bar Siena, z możliwością zamawiania jedzenia przez komórkę i z dostawą pod bramkę.
Rozpoczęły się również prace nad nowym terminalem O’Hare Global Terminal o wartości 2,2 mld dolarów, który ma być dwukrotnie większy od obecnego Terminalu 2. Ułatwieniem dla podróżnych będą tu wspólne bramki odlotów dla połączeń krajowych i międzynarodowych, jak również usprawniony proces obsługi pasażerów linii należących do tego samego sojuszu lotniczego. Pojawi się też więcej udogodnień dla podróżnych, nowoczesny system obsługi bagażu, a także nowe stanowiska obsługi imigracyjnej i celnej. W czasie budowy nowego terminalu, pasażerów obsługiwać będą dwie hale satelitarne, które również zostaną otwarte w tym roku.
Los Angeles International, LAX
Międzynarodowe lotnisko w Los Angeles przechodzi właśnie gruntowną modernizację, której koszt oszacowano na 14 mld dolarów i która obejmuje wszystkie dziewięć terminali.
Przebudowane w 2019 roku terminale 7 i 8 stały się nowym domem linii United Airlines, które posiadają tu także swój własny salonik Club i zautomatyzowane stanowiska kontroli bezpieczeństwa. Rok wcześniej zakończyła się renowacja Terminalu 1, natomiast w 2021 roku swoje podwoje otworzył nowy Terminal 1.5. W przyszłym roku pierwszych pasażerów przewiozą pociągi bezzałogowej kolejki lotniskowej Automated People Mover. System ten powstał kosztem 5,5 mld USD i według władz lotniska znacznie ułatwi podróżnym poruszanie się między terminalami. Będzie on także skomunikowany z miejską siecią komunikacji publicznej i nową wypożyczalnią samochodów.
Terminale 2 i 3 również przechodzą modernizację o wartości 2,3 mld USD, w ramach której w hali T3 pojawią się nowe bramki, więcej miejsc siedzących z możliwością ładowania sprzętu elektronicznego, a także nowe sklepy i lokale gastronomiczne. W zeszłym roku w Terminalu 3 został oddany do użytku salonik lotniskowy Delta Sky Club z barem, tarasem oraz wyremontowanymi łazienkami. Z kolei linie American Airlines przebudowują Terminal 4, a całkowity koszt tej inwestycji wyniesie 1,5 mld dolarów.
King Salman International
Władze Arabii Saudyjskiej nie szczędzą środków, by wejść w nową erę turystyki międzynarodowej. Jedną z najważniejszych inwestycji jest budowa nowego mega lotniska w Rijadzie. Międzynarodowe lotnisko im. Króla Salmana ma ambicję stać się jednym z największych portów lotniczych na świecie. Powstanie ono na obszarze 57 kilometrów kwadratowych i w miejscu istniejącego lotniska im. Króla Khalida. Arabia Saudyjska już teraz może pochwalić się największym lotniskiem na świecie pod względem całkowitej powierzchni. Tytuł ten dzierży bowiem port im. Króla Fahda w Dammamie (400 km na wschód od Rijadu), który rozciąga się na terenie 776 kilometrów kwadratowych.
Nowe lotnisko będzie miało sześć pasów startowych i do 2050 roku będzie w stanie obsłużyć do 185 milionów pasażerów. Firma architektoniczna Foster + Partners, która kieruje projektem, nadała planowanemu portowi miano „aerotropolis”. Uruchomienie obiektu planowane jest na rok 2030, a jego przepustowość w pierwszej fazie wyniesie 120 milionów pasażerów i 3,5 miliona ton ładunku.
Hamad International, DOH
W listopadzie ubiegłego roku na międzynarodowym lotnisku Hamad w Dosze zakończyła się pierwsza faza projektu renowacji i rozbudowy tego portu lotniczego. Odnowione lotnisko może teraz pomieścić 58 milionów pasażerów rocznie i dysponuje dodatkowymi poczekalniami, sklepami i restauracjami, nową halą transferową i krytym ogrodem o powierzchni 6000 mkw., który przypomina nieco ten w terminalu Jewel w singapurskim porcie Changi. W północnej części obiektu oddano do użytku hotel Oryx Garden ze 100 pokojami oraz czterema nowymi salonikami: Al Mourjan Business Lounge – The Garden, Gold and Platinum Lounge, Oryx Lounge oraz Al Maha Lounge. Druga faza rozbudowy portu rozpocznie się jeszcze w tym roku, co pozwoli na zwiększenie rocznej przepustowości do ponad 70 milionów pasażerów. Inwestycja ta obejmie również budowę dwóch nowych hal przylotów i odlotów.
Centralny Port Komunikacyjny, CPK
Polski Centralny Port Komunikacyjny to jeden z największych projektów infrastrukturalnych realizowanych obecniew Europie. Całkowita wartość tej inwestycji w jej części lotniskowej ma wynieść około 8 mld euro, z czego znacząca część zostanie pozyskana od inwestorów prywatnych, którzy są już zainteresowani projektem. Gotowy jest projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK, który przygotowało brytyjskie konsorcjum Foster+Partners (ten sam wykonawca zaprojektował lotniska m.in. w Hongkongu, Pekinie i Dosze). Polski hub lotniczo-kolejowo-drogowy będzie znajdował się 37 km na zachód od centrum Warszawy, a jego pierwszy etap ma zostać oddany do użytku w 2028 roku. Początkowo nowe lotnisko ma obsługiwać do 40 milionów pasażerów rocznie, a potem będzie rozbudowywane w zależności od potrzeb. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) w 2060 r., lotnisko CPK może obsługiwać ok. 65 mln pasażerów. Port lotniczy będzie skomunikowany z Warszawą oraz większymi miastami w Polsce i w regionie za sprawą sieci Kolei Dużych Prędkości, które są na etapie zaawansowanego projektowania.
Budowa 140-kilometrowego odcinka szybkiej kolei – między Warszawą CPK i Łodzią – ruszy w tym roku. Na terenie inwestycji lotniskowej zakończyły się szeroko zakrojone badania przyrodnicze, a od miesięcy trwają już prace, np. rozbiórki, przeprowadzki i odwierty geologiczne. W rejonie lotniska CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty biurowe, targowo-kongresowe i komercyjne, a docelowo zostanie wybudowane małe miasto.
Port Lotniczy Helsinki, HEL
Zakrojona na szeroką skalę modernizacja lotniska w Helsinkach, która rozpoczęła się w 2014 roku i pochłonęła ponad miliard dolarów, jest już na ukończeniu. Terminal portu jest teraz o 45 procent większy, a wszystkie jego elementy przeprojektowano tak, by podróżni mieli do nich jak najłatwiejszy dostęp. Hala odlotów posiada teraz nowy, typowo fiński wystrój z drewnianym sufitem i dużymi oknami, a dzięki zastosowaniu najnowszej technologii na stanowiskach kontroli bezpieczeństwa podróżni nie muszą wyciągać z walizek urządzeń elektronicznych ani płynów. Na lotnisku pojawiły się także nowe sklepy popularnych fińskich marek, między innymi Moomins i Marimekko, a także nowe strefy gastronomiczne – jedna w hali przylotów, a druga nieopodal bramek. Tego lata do użytku oddana zostanie również nowa hala bagażowa z większą liczbą karuzel.
Singapore Changi, SIN
Singapurskie lotnisko Changi, które niezmiennie od lat uznawane jest za jeden z najlepszych portów lotniczych na świecie, wkrótce niemal podwoi swój rozmiar dzięki budowie Terminalu 5. Nowy terminal, którego budowa ma zostać ukończona w połowie przyszłej dekady, będzie mógł obsłużyć do 50 milionów pasażerów rocznie (obecne cztery terminale mają łączną przepustowość około 80 milionów podróżnych). Władze lotniska zamierzają także zainwestować w technologię zbliżeniową i usprawnienie wentylacji wewnątrz obiektów. W planach jest także wydzielenie obszarów terminali, na których testowane będą nowe rozwiązania, a także wprowadzenie rozwiązań umożliwiających segregację pasażerów wysokiego ryzyka.
Changi będzie również coraz mocniej stawiać na rozwiązania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, takie jak panele słoneczne, zaawansowane systemy chłodzenia oraz magazynowania energii cieplnej. W nieodległej przyszłości w porcie pojawią się autonomiczne pojazdy służące do transportu bagażu i ładunków, roboty w strefie obsługi bagażowej oraz inne usługi bazujące na sztucznej inteligencji. Singapurski port systematycznie wprowadza także usprawnienia w istniejącym Terminalu 2, takie jak odświeżony wystrój wnętrz
i nowe lokale gastronomiczne.
Hong Kong International, HKG
Co prawda gruntowna modernizacja międzynarodowego portu lotniczego w Hongkongu o wartości 18,5 mld dolarów zakończy się w przyszłym roku, ale wiele z elementów tej ogromnej inwestycji oddano do użytku już wcześniej. Wśród nich wymienić należy otwarcie trzeciego pasa startowego oraz nowego łącznika Sky Bridge o długości 200 metrów, który umożliwia pasażerom przemieszczanie się pomiędzy Terminalem 1 a halą Satellite Concourse (T1S). Jest to najdłuższy na świecie most przylotniskowy, liczący 28 metrów wysokości, dzięki czemu nawet tak wielkie maszyny jak Airbus A380 mogą swobodnie się pod nim przemieszczać.
Równolegle z rozbudową lotniska, toczy się budowa obiektu SkyCity, dzięki któremu port przekształci się „z miejskiego lotniska w miasto lotniskowe”. Kluczowym elementem jest tu kompleks 11 SKIES, największy w Hongkongu obiekt handlowo-rozrywkowo-gastronomiczny z 800 sklepami i 120 lokalami gastronomicznymi, który ma zostać otwarty w 2025 roku. Jednak już w tym roku na terenie tego kompleksu zostanie otwarty hotel Regala Skycity z 1208 pokojami.
Shanghai Pudong International, PVG
Jedno z największych chińskich lotnisk niedawno zaczęło swoją rozbudowę, której całkowity koszty ma wynieść niemal 50 miliardów dolarów. Inwestycja będzie obejmowała budowę nowego terminalu pasażerskiego, centrum transportowego i zaplecza gastronomicznego dla samolotów. W czwartym etapie rozbudowy lotnisko zyska nowy Terminal 3, który obsłuży dodatkowe 50 milionów pasażerów rocznie, zwiększając całkowitą przepustowość portu do 130 milionów. Terminal będzie posiadał prawie 100 stanowisk dla samolotów obsługujących loty międzynarodowe i krajowe oraz nowe centrum transportowe połączone z lotniskową linią ekspresową, metrem i wschodnim dworcem kolejowym w Szanghaju. Prace już się zaczęły, a planowany termin oddania całości to koniec 2030 roku.
Long Thank International
Aby odciążyć istniejący międzynarodowy port lotniczy Tan Son That w wietnamskim Ho Chi Minh, władze kraju wyszły z inicjatywą budowy całkowicie nowego lotniska. Obecny port został zaprojektowany pod przepustowość do 15 milionów pasażerów rocznie, ale przed pandemią obsługiwał nawet 26 milionów podróżnych, co prowadziło do dużych zatorów i opóźnień.
Zastąpić ma go więc międzynarodowy port lotniczy Long Thanh, którego budowa pochłonie ponad 16 mld dolarów. Lotnisko powstanie w trzech etapach i po jego całkowitym ukończeniu w 2050 roku stanie się najdroższym projektem infrastrukturalnym w historii Wietnamu. Pierwszy etap inwestycji obejmujący budowę pasa startowego o długości 4000 metrów i przepustowości 25 milionów pasażerów, ma zostać ukończony do 2025 roku. Liczba ta wzrośnie następnie dwukrotnie do 50 mln pasażerów po ukończeniu drugiego pasa startowego, a w końcowej fazie budowy do 100 milionów. Nowe lotnisko będzie oddalone o godzinę jazdy na wschód od obecnego portu.
W międzyczasie rozbudowywane jest także międzynarodowe lotnisko Tan Son Nhat, gdzie powstanie nowy terminal, który pomieści 40 milionów pasażerów. Znajdzie się w nim 90 stanowisk, 20 automatycznych stanowisk zrzutu bagażu, 42 kioski do odprawy pasażerów i 25 stanowisk kontroli bezpieczeństwa.
Manchester, MAN
Program transformacji lotniska w Manchesterze o wartości 1,3 miliarda funtów, który został ogłoszony w 2015 roku, obejmuje rozbudowę Terminalu 2, w którym mieszczą się m.in. stanowiska Singapore Airlines, Etihad Airways i Qatar Airways. Ostatnia faza modernizacji o wartości 440 milionów funtów rozpocznie się jeszcze w tym roku. Jej celem jest znaczna rozbudowa hali odlotów i stworzenie większej ilości miejsc dla sklepów i lokali gastronomicznych. Powstanie również nowa strefa kontroli bezpieczeństwa ze skanerami 3D, przestronnymi bramkami wejściowymi i ulepszonym systemem bagażowym zdolnym do odprawy 5000 bagaży na godzinę. Po zakończeniu projektu w 2025 roku Terminal 1 zostanie wyłączony z użytku.
London City, LCY
Od 2017 roku na lotnisku London City trwają prace modernizacyjne o wartości 500 milionów funtów, w ramach których powstało dotychczas osiem nowych stanowisk dla samolotów, równoległa droga kołowania, nowe bramki elektroniczne w punkcie imigracyjnym i nowe centrum bagażowe. Inne niedawne ulepszenia obejmują dodanie nowych skanerów tomograficznych, dzięki czemu zniesiony został limit 100 ml dla płynów przewożonych w bagażu podręcznym, a podróżni nie muszą już wyciągać do kontroli swoich laptopów. W październiku ubiegłego roku władze lotniska zapowiedziały modernizację istniejących obiektów w hali odlotów. W ramach tego projektu o 30 procent zwiększy się liczba miejsc siedzących, odnowione zostaną lotniskowe łazienki i powstanie nowa strefa gastronomiczna, w której znajdzie się m.in.. restauracja Juniper i bar szampański.