NASZ PRZEWODNIK po zmianach w programach lojalnościowych linii lotniczych

Autor tekstu: , Data publikacji:

W ciągu ostatnich trzech lat linie lotnicze dokonały bezprecedensowej modyfikacji swoich programów lojalnościowych, przedłużając przywileje ich członków tak, aby pomimo ograniczeń w podróżowaniu nie byli oni na tym stratni. Teraz jednak, wraz ze stopniowym powrotem do normalności, tymczasowe rozwiązania straciły swoją ważność. Jednocześnie niektóre linie wprowadziły w programach zmiany, które wcześniej – ze względu na pandemię – musiały zostać odroczone. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych zmian w programach lojalnościowych przewoźników, jakie pojawiły się dotychczas lub pojawią się w najbliższych 12 miesiącach.

British Airways i Iberia

W listopadzie ubiegłego roku linia Iberia ogłosiła, że w jej programie lojalnościowym Iberia Plus zmienią się zasady przyznawania punktów Avios.Obecnie członkowie Iberia Plus zdobywają punkty w zależności od kwot euro wydawanych na zakup biletów, a nie jak dotychczas – za przebyty dystans. Członkowie o najniższym statusie Clasica otrzymują pięć punktów za każde wydane euro, natomiast pasażerowie o wyższym statusie członkowskim mogą liczyć na osiem punktów.
Jeszcze w tym roku podobnych zmian w systemie naliczania punktów mogą spodziewać się członkowie programu Executive Club należącego do linii British Airways. Szczegóły mają zostać podane w najbliższym czasie.

Delta

W grudniu 2022 roku linia lotnicza Delta ogłosiła kilka zmian w zasadach dostępu do saloników Sky Club. Miało to na celu rozwiązanie problemu z ich przepustowością. Przewoźnik przyznał bowiem, iż „efektem ubocznym niezwykłej popularności saloników Sky Club był wzrost liczby pasażerów z nich korzystających, co przekładało się na kolejki do wejścia i problemy ze znalezieniem w środku miejsc siedzących”.

Zmiany, które weszły w życie w styczniu tego roku, objęły wzrost opłat za roczne członkostwo w programie i ograniczenia w dostępie do saloników dla członków podróżujących z tanimi biletami.

Jetblue

Pod koniec ubiegłego roku linia Jetblue zaprezentowała nową wersję swojego programu lojalnościowego True Blue. Tym samym, obecnie zdobycie statusu Mosaic nie zależy jedynie od ilości pokonanych mil, ale także od sum wydanych na bilety lotnicze.
Wiosną tego roku punkty Mosaic Qualifying Points zostaną zastąpione nowym systemem tzw. „kafelków” (Tiles) i czterema poziomami elitarnego statusu Mosaic.

Jeden kafelek będzie przysługiwał za każde 100 dolarów wydane na loty (w tym również te obsługiwane przez American Airlines), pakiety wakacyjne i dodatkowe usługi. Członkowie otrzymają również jeden kafelek za każde 1000 dolarów wydane za pomocą karty kredytowej Jetblue.
Przed osiągnięciem statusu Mosaic 1 i po zebraniu 10 kafelków, członkom będą przysługiwały określone przywileje, takie jak wcześniejsze wejście na pokład, pierwszeństwo przy kontroli bezpieczeństwa, napój alkoholowy na pokładzie albo 5000 punktów True Blue.

American Airlines

W grudniu ubiegłego roku linia American Airlines przedstawiła listę zmian w swoim programie AAdvantage. Jedną z ciekawszych jest możliwość zdobywania przywilejów przed uzyskaniem statusu Gold.

Najnowsze zmiany są kontynuacją tych, które przewoźnik wprowadził rok wcześniej i które obejmowały m.in. uproszczenie wymogów kwalifikacyjnych do uzyskania elitarnych statusów w programie.

W marcu AA wprowadziła nowy program nagród Loyalty Point Rewards, który zastąpił dotychczasowy program o nazwie Loyalty Choice Rewards. W nowym systemie członkowie mogą liczyć na przywileje już po zgromadzeniu 15 tysięcy punktów, lub – w przypadku członków o niższym statusie od Gold – 25 tysięcy punktów. Jednocześnie członkowie programu podróżujący z najtańszymi biletami w taryfie Basic Economy, zamiast dotychczasowych pięciu mil przyznawanych za każdego wydanego dolara, będą teraz otrzymywać jedynie dwie mile.

Star Aliance i Grupa Lufthansa

Star Aliance i Grupa Lufthansa w końcu oficjalnie potwierdziły wprowadzenie zmian w swoim programie lojalnościowym, choć nastąpią one dopiero w styczniu 2024 roku. Co prawda grupa nosiła się z tym zamiarem już w 2019 roku, ale ze względu na epidemię koronawirusa, plany trzeba było odroczyć.

Chcąc premiować pasażerów podróżujących liniami należącymi do grupy, stworzono nowy system przyznawania punktów składający się z tzw. Points, Qualifying Points i Hon Circle Points. Członkowie programu będą zdobywać punkty Points za przebyte rejsy na pokładzie samolotów Grupy Lufthansa oraz linii partnerskich programu Miles and More (Croatia Airlines, LOT, Luxair), a także wszystkich innych przewoźników należących do sojuszu Star Alliance.

Punkty Qualifying Points będzie można zdobyć za rejsy obsługiwane przez Lufthansę, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Eurowings Discover, Air Dolomiti, Croatia Airlines, LOT i Luxair. Punkty Hon Circle Points będą przyznawane u tych samych przewoźników, lecz jedynie za loty w kabinach biznes klasy i pierwszej.

Aby osiągnąć elitarny status członkowie będą musieli zdobywać zarówno punkty Points, jak i Qualifying Points, natomiast status HON Circle będzie można osiągnąć jedynie zdobywając punkty HON Circle Points.