Klasa biznes na lotach z Europy. NASZ RAPORT

Autor tekstu: , Data publikacji:

W pierwszej części serii przygotowaliśmy zestawienie business class oferowanych przez linie lotnicze operujących na trasach długodystansowych poza Europę.

W poprzednim wydaniu przyjrzeliśmy się bliżej klasie premium economy, a ten artykuł jest pierwszym z serii, w której będziemy przedstawiać fotele klasy biznes dostępne u przewoźników na poszczególnych kontynentach. Po Europie przyjdzie więc czas na linie azjatyckie, bliskowschodnie oraz amerykańskie. Będziemy skupiać się głównie na fotelach oferowanych w tej klasie, a mniej na innych elementach, takich jak catering, rozrywka pokładowa, udogodnienia czy też dostępność Wi-Fi w samolocie. Częściowo wynika to z faktu, że elementy te często się zmieniają i nierzadko zależą od długości podróży. Jeśli jednak pragniecie uzyskać informacje na temat wyżej wymienionych elementów biznes klasy, to zapraszamy do zapoznania się z licznymi recenzjami linii lotniczych dostępnymi na stronie businesstraveller.pl.

Jak wiadomo, większość linii lotniczych oferujących loty długodystansowe, posiada w klasie biznes fotele rozkładające się na płasko. Przewoźnicy najczęściej wybierają jeden z dostępnych na rynku modeli, a następnie w mniejszym lub większym stopniu dostosowują go do swoich potrzeb. Czasami proces ten oznacza jedynie dopasowanie kolorystyki do barw linii, a innym razem np. zainstalowanie drzwi, dzięki czemu tak odizolowany fotel można nieco na wyrost nazwać „apartamentem”. Strategia jest dość czytelna: przewoźnicy starają się wyróżnić swój produkt na tle rywali, pozostając jednocześnie konkurencyjnymi cenowo.

Aer Lingus

Na długodystansową flotę linii Aer Lingus składają się głównie wąskokadłubowe Airbusy A321 neo oraz szerokokadłubowce A330-200 i A330-300. Każdy z ośmiu Airbusów A321 mieści na swoim pokładzie 16 foteli biznes klasy Thompson Aero Vantage rozstawionych w konfiguracji 2-2, 1-1. Biznes klasa obejmuje rzędy 2-6. W rzędach 3 i 5 znajdują się pojedyncze fotele zwane także „tronowymi”. Wszystkie fotele rozkładają się na płasko i mają szerokość 56 cm oraz długość 196 cm.

Fotele te znajdziemy również w 13 na 15 szerokokadłubowych Airbusach A330. W modelach A330-200 klasa biznes składa się z 23 miejsc, natomiast Airubusy A330-300 mieszczą 30 foteli tego typu. Każdy z dwóch pozostałych Airbusów A330 wyposażono w 30 foteli Diamond Series firmy Collins Aerospace i skonfigurowano je w układzie 2-2-2. Fotele te również rozkładają się na płasko, ale miejsca przy oknie nie mają bezpośredniego dostępu do przejścia.

Air Astana

Air Astana posiada w swojej flocie trzy szerokokadłubowe maszyny Boeing B767. Każdy mieści na swoim pokładzie 30 foteli Thompson Aero Vantage, które rozkładają się całkowicie na płasko i rozmieszczone są w kabinie w sposób naprzemienny (na tzw. schodek).

W ostatnim czasie przewoźnik zakupił także nowe wąskokadłubowe samoloty A321 LR (do tej pory Airbus dostarczył 10 egzemplarzy tego modelu), które również wyposażono w fotele Thompson Aero Vantage.

Air France

Francuski przewoźnik narodowy dysponuje sporą flotą szerokokadłubowców, takich jak Airbusy A330, A350 oraz Boeingi B777 i B787. Na ich pokładach znajdziemy kilka różnych rodzajów foteli biznes klasy.

W maszynach B777-300ER i B777-200 do dyspozycji pasażerów biznes klasy oddano fotele Safran Cirrus, które zostały dostosowane do potrzeb Air France przez firmy Design Investment i SGK Brand Image. Rozmieszczono je w kabinie na tzw. jodełkę, a każdy posiada m.in. 16-calowy ekran systemu rozrywki pokładowej.

Airbusy A350-900 wyposażono natomiast w fotele Safran Optima, które rozkładają się na płasko. Razem na pokładzie mieszczą się 34 fotele biznes klasy w 9 rzędach (od 1 do 9) i konfiguracji 1-2-1.  Fotele mają 195 cm wysokości i szerokość 53,5 cm.

Kilka lat temu fotele Safran Cirrus przeszły modernizację. Najpierw pojawił się model przejściowy o nazwie Safran Cirrus NG, a następnie jego nowa generacja o nazwie Versa, którą do potrzeb Air France dostosowały firmy Design Investment i SGK Brand Image. Fotele Versa montowane są obecnie na pokładach 12 samolotów B777-300 francuskiego przewoźnika. Fotele te konfiguruje się na pokładach w systemie 1-2-1 w układzie tzw. odwróconej jodełki, dzięki czemu wszystkie (jest ich razem 48 na pokładzie) oferują pasażerom dostęp do przejścia. Fotele skrajne posiadają przesuwne drzwi, natomiast te mieszczące się w środkowym rzędzie wyposażono w specjalną podnoszoną przesłonę, która zapewnia pasażerom maksimum prywatności. Wszystkie fotele rozkładają się na płasko, mają niemal dwa metry długości, a na ich wyposażeniu znajdziemy m.in. 17,3-calowy ekran systemu IFE o rozdzielczości 4K i łącznością Bluetooth, jak również kilka gniazdek elektrycznych. Jak przystało na francuskiego przewoźnika, oprócz funkcjonalności fotela pomyślano także o jego gustownym wyglądzie. Mamy tu zatem wstawki ze szczotkowanego aluminium, francuską skórę licową, a także historyczny emblemat Air France przedstawiający skrzydlatego konika morskiego.

Na pokładach 10 Boeingów B787-9 na pasażerów biznes klasy czekają fotele Safran Cirrus II, które oczywiście rozkładają się na płasko. W kabinie tej klasy mieści się 30 foteli z niemal metrowym odstępem między oparciami i w konfiguracji 1-2-1.

Flota Airbusów A330 francuskiego przewoźnika posiada od niedawna nowe fotele autorstwa firmy Stelia Aerospace. Rozmieszczono je w sześciu rzędach w konfiguracji 2-2-2. Oznacza to, że fotele przy oknie, niestety, nie mają bezpośredniego dostępu do przejścia.

Austrian Airlines

Linie Austrian Airlines dysponują dziewięcioma maszynami długodystansowymi: sześcioma Boeingami B777-200ER i trzema B767-300ER. W biznes klasie pasażerowie mają do dyspozycji wygodne fotele Thompson Aero Vantage w naprzemiennym układzie 1-2-1 oraz 2-2-1. Na pokładzie B777-200ER układ foteli jest nieco inny. Warto dodać, że Thompson Aero Vantage rozkłada się do pozycji płaskiego łóżka, a odległość między kolejnymi rzędami wynosi ponad 100 cm.

British Airways

Największy brytyjski przewoźnik w swojej kabinie klasy biznes zwanej Club World oferuje dwa rodzaje foteli rozkładanych na płasko. Pierwszy z nich, rozmieszczony w układzie 2-4-2 przodem albo tyłem do kierunku lotu, znajdziemy w niemal połowie floty samolotów długodystansowych BA, czyli na pokładach Boeingów B777 i B787 oraz Airbusów A350 i A380. Układ taki sprawia, że większość miejsc znajdujących się przy oknie nie ma bezpośredniego dostępu do przejścia, kiedy fotele są rozłożone na płasko.

Problem ten nie występuje w przypadku nowych foteli Club Suite wyprodukowanych przez firmę Collins Aerospace. Gwarantują one bezproblemowy dostęp do przejścia, również rozkładają się na płasko i są wyposażone w wygodny 17-calowy ekran systemu rozrywki pokładowej.

Docelowo cała flota British Airways zostanie wyposażona w wygodniejsze i nowsze fotele Club Suite, jednak obecnie można na nie trafić jedynie na kilku głównych trasach, m.in. z Londynu do Nowego Jorku.

Club Suite zamontowano już na pokładach wszystkich dwunastu Airbusów A350, natomiast w przypadku Boeingów B787, dostępne są one jedynie w modelu B787-10. Ósemka i dziewiątka nadal czekają na swoją kolej. Nowe fotele znajdziemy także w większości Boeingów B777-200 brytyjskiego przewoźnika (jest ich razem 28) i na pokładach mniej więcej połowy B777-300ER (których jest razem 16).

Brussels Airlines

Flotę długodystansową belgijskiego przewoźnika stanowi osiem Airbusów A330-300. Na ich pokładach w wydzielonej kabinie biznes klasy mieści się 30 foteli Thompson Aero Vantage, z czego 24 dysponują bezpośrednim dostępem do przejścia.

Finnair

Fiński przewoźnik instaluje nowe fotele biznes klasy w całej swojej flocie samolotów długodystansowych, na którą składa się osiem Airbusów A330 oraz 17 Airbusów A350. Do tej pory nowy produkt pojawił się na pokładach dziewięciu maszyn (cztery A330 i pięć A350), ale według zapewnień Finnair proces wymiany foteli w całej flocie zakończy się jeszcze w tym roku.

Fotel nosi nazwę Airlounge i został zaprojektowany przez londyńskie studio Priestman Goode, a wyprodukowano go w zakładach firmy Collins Aerospace. Za dostosowanie go do potrzeb Finnair odpowiadała natomiast firma projektowa Tangerine. Jednym z wyróżników Airlounge jest to, że choć można go rozłożyć do pozycji płaskiego łóżka, to robi się to bez opuszczania oparcia. Jak to możliwe? Otóż w pozycji do spania głowa spoczywa na siedzisku, natomiast resztę ciała układamy na specjalnie rozkładanym i wygodnym podnóżku i podpórce pod uda. Rozwiązanie w stylu Inspektora Gadżeta, ale spełnia swoją rolę w 100 procentach.

Na pokładach Airbusów A330 znajdziemy jedną kabinę biznes klasy rozciągającą się od rzędów 1 do 7 (razem 32 fotele) w konfiguracji A-DH-L. Odległość między oparciami wynosi solidne 121 centymetrów w kabinie A330, natomiast w A350 jest to 114 cm. W pozycji łóżka długość fotela wynosi 198 cm. W A350 szerokość foteli to 100 cm, natomiast w A330 są one o kilka centymetrów większe.

Na pokładach Airbusów A350 Finnair oferuje dwie różne konfiguracje foteli. Pierwsza z nich to 32 fotele umieszczone w jednej kabinie w układzie 1-2-1, natomiast w drugiej, od strony kuchni pokładowej, wygospodarowano 14 dodatkowych foteli również w układzie 1-2-1.

Zanim proces wymiany foteli zostanie zakończony, podróżując samolotami linii Finnair możemy wciąż trafić na starszy model fotela o nazwie Zodiac, który również rozkłada się na płasko. Kabiny z tymi fotelami skonfigurowane są w układzie odwróconej jodełki 1-2-1.

Iberia

Flota długodystansowa linii Iberia składa się z samolotów Airbus A330-200, A330-300 i A350-900. Wszystkie fotele w biznes klasie na pokładach tych maszyn rozkładają się na płasko, choć istnieją między nimi drobne różnice.

W Airbusach A330-200 i A330-300 ekrany systemu rozrywki pokładowej mają przekątną 15,4 cala, natomiast w A350-900 są one znacznie większe, bo aż 18,5-calowe. Dodatkowo w A350-900 znajdziemy drugi 4,2-calowy ekran dotykowy, regulowany zagłówek, a także regulowane poduszki tylną i barkową z funkcją masażu.

Fotele na pokładach A350-900 mają szerokość 58 cm (w A330 są one nieco węższe – 53 cm) i rozkładają się całkowicie na płasko do dużego, 196-centymetrowego łóżka. Już wkrótce będą wyposażone w szerszy podnóżek z bocznymi podpórkami, przybędzie również miejsca do przechowywania drobiazgów. Nowe Airbusy A350-900, które trafią do hiszpańskiego przewoźnika będą wyposażone w nowe fotel Recaro CL6720 z przesuwnymi drzwiami.

ITA Airways

Na trasach długodystansowych linia lotnicza ITA oferuje pasażerom klasy biznes dwa rodzaje foteli i każdy z nich rozkłada się do poziomu płaskiego łóżka. Na pokładach Airbusów A330 znajdziemy fotele Thompson Aero Vantage skonfigurowane w układzie naprzemiennym, natomiast w Airbusach A350 oferowane są fotele Super Diamond wyprodukowane przez koncern Collins Aerospace.

W A350 pasażerowie biznes klasy mają do dyspozycji 17-calowe ekrany systemu rozrywki pokładowej (w A330 15,4-calowe), a niebawem będą mogli także połączyć się z Internetem poprzez wifi.

KLM

Flota długodystansowa KLM liczy 60 samolotów takich jak Boeing B777-200ER, B777-300ER, B787-9, B787-10, oraz Airbus A330-200.

Na pokładach B777-200ER i B777-300ER fotele biznes klasy to modele Safran Cirrus w układzie 2-2-2 (AC-DG-HK), co oznacza, że nie wszyscy pasażerowie mają bezpośredni dostęp do przejścia.

W B777-200ER fotele rozmieszczone są w czterech rzędach po sześć (razem 24), natomiast w 300ER znajduje się druga sekcja biznesowa z 10 dodatkowymi fotelami. Rzędy są lekko przesunięte, a zatem w przedniej, głównej kabinie biznes klasy znajdują się cztery rzędy foteli HK i pięć rzędów AC i DG. Wspomniane wyżej 10 dodatkowych miejsc wygospodarowano po drugiej stronie kuchni pokładowej oraz w postaci pojedynczego rzędu przed klasą economy comfort. Na pokładach Boeingów B787-9 na kabinę biznes klasy składa się 30 foteli Safran Cirrus, natomiast w B787-10 jest to 38 foteli Jamco Venture skonfigurowanych w układzie odwróconej jodełki 1-2-1.

Airbusy A330-200 holenderskiego przewoźnika wyposażono w fotele Diamond firmy B/E Aerospace (obecnie Collins Aerospace) w układzie 2-2-2 (razem jest ich 18). Jak wiemy, oznacza to, że niektóre fotele nie mają bezpośredniego dostępu do przejścia. Wnętrza kabin biznes klasy w A330-200 zostały zaprojektowane przez holenderską projektantkę Hellę Jongerius. W modelu A330-300 kabina biznes klasy liczy znacznie więcej, bo aż 30 miejsc.

La Compagnie

Ten francuski przewoźnik oferujący podróżnym miejsca jedynie w biznes klasie posiada w swojej flocie dwa Airbusy A321 neo obsługujące trasy z lotnisk w Paryżu (Orly), Mediolanie (Malpensa) i Nicei do Nowego Jorku (do portu lotniczego Newark). Na pokładzie każdej z tych maszyn znajduje się 76 foteli Diamond firmy Collins Aerospace w układzie 2-2, które rozkładają się do płaskiego łóżka o długości 195 cm i posiadają 15,6-calowe ekrany rozrywki pokładowej wraz z darmowym wifi.

Lufthansa

Niemiecki przewoźnik szczyci się dużą (liczącą ponad sto maszyn) flotą długodystansową, na którą składają się Airbusy A340-300, A340-600, A330-300, A380, A350-90, oraz Boeingi B747-800, B747-400 oraz B787-9.

W większości tych maszyn znajdziemy jeden typ fotela wyprodukowany przez koncern Collins Aerospace i dostosowany do potrzeb przewoźnika przez studio Pearson Lloyd. Wszystkie rozkładają się całkowicie płasko, ale ze względu na układ 2-2-2 fotele znajdujące się przy oknie nie mają bezpośredniego dostępu do przejścia.

W niektórych Airbusach A350-900, które pierwotnie miały trafić do Philippine Airlines, znajdziemy fotele Thompson Vantage XL (skierowane przodem do kierunku lotu i ustawione naprzemiennie).

We flocie Lufthansy latają także niektóre Boeingi 787 przeznaczone pierwotnie dla Hainan Airways. Układ siedzeń w klasie biznes na ich pokładach to 1-2-1, a same fotele to model Super Diamond wyprodukowany przez firmę Collins Aerospace. Nie sposób nie wspomnieć tu także o nowym modelu fotela, który pierwotnie był przeznaczony dla znacznie opóźnionego Boeinga B777-9. Fotele te będą rozmieszczone naprzemiennie w układzie 1-2-1 oraz 1-1-1 i pojawią się najpierw w Airbusach A350.

SAS

Linia lotnicza SAS instaluje na pokładach swoich samolotów (w tym nowego Airbusa A321 LR) fotele Thompson Aero Vantage. Po rozłożeniu mają one niemal dwa metry długości, a odległość między kolejnymi oparciami wynosi aż 111 cm.

Na pokładach Airbusów A350 znajdziemy natomiast fotele Vantage XL (o tych samych parametrach, co Vantage, ale z większą ilością schowków) w układzie 1-2-1 oraz 1-2-2. Za przystosowanie foteli do wizerunku przewoźnika odpowiadało studio Factory Design. Fotel Vantage jest bardzo wdzięcznym produktem do modyfikacji, dzięki czemu na pokładach maszyn SAS pasażerowie znajdą w nich dodatkowo schowek na buty, podnóżek, uchwyt na butelkę, stolik koktajlowy oraz podparcie lędźwiowe.

Swiss

Długodystansowa flota szwajcarskiego przewoźnika składa się z 14 Airbusów A330-300, i czterech nowo zmodernizowanych Airbusów A340-300. Swiss dysponuje także 12 egzemplarzami Boeinga B777-300ER. Na pokładach wszystkich znajdują się fotele Thompson Aero Vantage.

Biznes klasa podzielona jest na dwie kabiny. W jednej zajmuje ona dwa rzędy, natomiast w drugiej jest to większa sekcja biegnąca od rzędu 6 do 17 z wyjątkiem 13.

Fotele ustawione są w układzie po pięć w rzędzie i naprzemiennie, więc albo znajdują się przy przejściu, albo są od niego odsunięte na szerokość bocznego stoliczka. Dzięki takiemu układowi fotele mogą bezproblemowo rozkładać się na płasko do pozycji leżącej. Stopy pasażera w pozycji leżącej lądują wtedy w specjalnej wnęce stoliczka należącego do podróżnego siedzącego przed nami. Zatem układ foteli to 1-2-2 albo 2-2-1. Od rzędu 7 są to fotele A, D-G, J-K, a następnie A-B, D-G i K.

TAP Air Portugal

Flota długodystansowa linii TAP to jeden Airbus A330-200 neo, 19 A330-900 neo oraz 10 A321-200 LR. Na pokładach tych samolotów znajdziemy dwa rodzaje foteli biznes klasy.

W A330-200 natrafimy na fotele Thompson Aero Vantage rozkładające się na płasko i skonfigurowane naprzemiennie w układzie 1-2-1 i 1-2-2. Odległość między kolejnymi rzędami wynosi 111 cm, a szerokość foteli to 69 cm.

Na pokładzie Airbusów A321-200 LR również zainstalowano fotele Vantage, natomiast w A330-900 neo znajdziemy nieco mniej znane fotele Recaro CL6710 w naprzemiennym układzie 1-2-1. Fotele zewnętrzne są albo skierowane w stronę okna, albo nieco od niego odwrócone. Fotele środkowe są dość blisko siebie, ale skierowane o kilka stopni w przeciwnych kierunkach. Odległość między kolejnymi rzędami wynosi 105 cm, a szerokość foteli to 56 cm.

Turkish Airlines

Turecki przewoźnik dysponuje sporą flotą szerokokadłubowców, takich jak Airbusy Boeingi B777 i B787 oraz Airbusy A350 i A330. Na ich pokładach znajdziemy kilka różnych rodzajów foteli biznes klasy. Wszystkie rozkładają się na płasko, ale w niektórych B777-300ER ich układ to 2-3-2, więc nie wszystkie posiadają bezpośredni dostęp do przejścia.

Na pokładzie Airbusów A330 układ to 2-2-2, a fotele rozkładają się niemal na płasko, bo do poziomu 177 stopni.

W Airbusach A350 i innych nowych samolotach przewoźnika znajdziemy natomiast najnowszy model fotela o nazwie Aurora wyprodukowany przez koncern Stelia Aerospace. Fotele te skonfigurowane są w układzie 1-2-1, posiadają 105 cm miejsca na nogi, rozkładają się w płaskie łóżko o długości 196 cm i posiadają 18-calowy ekran systemu rozrywki.

Virgin Atlantic

We flocie długodystansowej Virgin Atlantic znajdziemy kilka typów foteli biznes klasy, którą przewoźnik nazywa Upper Class. W większości przypadków są one ustawione w układzie jodełkowym i skonfigurowane 1-2-1 albo 1-1-1.

Jednym z częściej spotykanych foteli u tego przewoźnika jest model Safran Cirrus (można na niego trafić głównie w Airbusach A350) ze specjalnym parawanem gwarantującym prywatność.

Na pokładach A330-900 neo znajduje się natomiast najnowszy dostępny na rynku model, czyli Thompson Aero Vantage, który przypomina nieco produkt oferowany przez linię Delta. Fotele skierowane są przodem do kierunku lotu i razem mieści się ich na pokładzie 30. Każdy rozkłada się na płasko (195 cm długości, 56 cm szerokości), posiada drzwi przesuwne, nastrojowe oświetlenie oraz 17,3-calowy ekran systemu rozrywki pokładowej.