Dokąd zmierza luksus? Nowe trendy w podróży

Autor tekstu: , , Data publikacji:

Większy wybór i ciekawsze wrażenia z podróży czekają także na klientów, którzy sami wcześniej informują hotel lub przewoźnika o swoich upodobaniach. Pasażerowie klas pierwszej i biznes często mogą decydować o tym, kiedy chcą zjeść dany posiłek, a niektórzy przewoźnicy umożliwiają im zamawianie dań online do 24 godzin przed odlotem. Najlepsze hotele pięciogwiazdkowe proszą gości o wypełnienie przed przyjazdem szczegółowych ankiet, w których dopytują się o ich zainteresowania, alergie, ulubione produkty kąpielowe, rodzaje poduszek oraz przekąski i napoje.

2. Rozpieszczanie mózgu

Jeden z nowych trendów w dziedzinie luksusowych podróży opiera się na założeniu, że nasz intelekt również powinien być rozpieszczany. Magazyn Forbes zauważył, że przemysł zajmujący się ulepszaniem stanu naszego mózgu, już teraz odnotowuje miliardowe przychody, a według ubiegłorocznego raportu dotyczącego trendów rynkowych przygotowanego przez grupę Intercontinental Hotels Group, do 2015 roku

rynek towarów i usług z zakresu stymulacji mentalnej ma osiągnąć przychody rzędu 5 mld dolarów. IHG przewiduje, iż już wkrótce na rynku pojawią się tzw. „intelektualne spa”, będące swego rodzaju centrami nauki, w których będzie można wziąć udział w ciekawym wykładzie lub dyskusji, a także odbyć kurs w stylowej, nieformalnej atmosferze. Zapewne wiele z nich mieścić się będzie w luksusowych hotelach.

Grupa hotelowa Morgans, przy współpracy z londyńską School of Life, oferuje od niedawna swoim gościom tzw. „minibar dla umysłu”. W sporych rozmiarów pudełku znajduje się m.in. 250 tematów do rozmowy oraz książka ze złotymi myślami. Kurort Banyan Tree Vabbinfaru na Malediwach oferuje turystom kursy z zakresu biologii morskiej, a Sangri-La Villingli organizuje wycieczki na pobliskie wyspy w celu poznania tamtejszych kultur. Prowansalska winnica La Verrière zaprasza gości na sześciodniowe kursy degustacji wina, a hotel Library na wyspie Koh Samui w Tajlandii szczyci się kolekcją ponad 1300 książek.

luksus 3

Coraz więcej hoteli i kurortów korzysta z usług firm tworzących księgozbiory na indywidualne zamówienie. Największą z nich jest należąca do Philipa Blackwella Ultimate Library, która od ponad pięciu lat zaopatruje w ciekawą literaturę takie luksusowe marki, jak Six Senses, Dorchester Collection czy Fairmont. – Badania pokazują, że zapracowane osoby traktują czytanie dla przyjemności jako prawdziwy luksus, którym mogą nacieszyć się w pełni jedynie podczas wakacyjnego wyjazdu – twierdzi Blackwell. – Dlatego, dokładamy wszelkich starań, by nasze zbiory ich nie zawiodły.

Gdy podróżujemy w interesach, zwykle nie mamy czasu i ochoty na zagłębianie się w trudniejsze lektury, ale Blackwell twierdzi, że samo przebywanie w otoczeniu książek ma dobroczynne właściwości. – Dzięki książkom każde pomieszczenie zyskuje specyficzną, ciepłą atmosferę – przekonuje.

3. Wabi sabi

Zapomnijcie o takich słowach jak „ekologia” czy „zrównoważony rozwój” – przyszłość należy do „wabi sabi”. Ta japońska filozofia estetyczna cieszy się uznaniem wśród osób, które cenią przedmioty posiadające autentyczność i świeżość, są wykonane ręcznie lub powstały w sposób naturalny. Upodobanie to nazwano „luksusowym wstydem”, ponieważ filozofia ta zakłada nieobnoszenie się z przepychem.

Według wabi sabi, piękno można znaleźć w niedoskonałości, przemijaniu, niekompletności, bezpretensjonalności, prostocie i skromności. Przedmioty i miejsca zaprojektowane w zgodzie z tą filozofią, mogą wyglądać niepozornie i wiekowo, posiadając zarazem pewną dyskretną elegancję.

Hotele butikowe często zanurzają się w tej estetyce, decydując się na staranne odtworzenie lub zaadaptowanie budynków w taki sposób, aby zachować ich oryginalne cechy i niedoskonałości. Wiele z nich mieści się w zabytkowych górskich chatkach, byłych magazynach przemysłowych lub śródziemnomorskich willach. W nowych budynkach, zaprojektowanych w zgodzie z filozofią wabi sabi, często wykorzystuje się naturalne, surowe materiały lub te pochodzące z recyclingu. We wnętrzach znajdują się nierzadko proste skandynawskie meble, dzieła sztuki ludowej lub ręcznie tkane dywany, a hotelowe restauracje serwują warzywa z własnego ogrodu na talerzach wykonanych przez lokalnych ceramików.