Przykładem może być Nest – termostat, który wykorzystuje inteligentne algorytmy, aby nauczyć się nawyków użytkownika. Dzięki temu zapewni gościom taką temperaturę pomieszczenia, jaką lubią. Priestman sądzi, że rozwiązania bazujące na podobnej technologii będą coraz częstsze.
Indywidualizm i ekologia
Jak będzie wyglądała hotelowa łazienka za 5, 10, 20 lat? Tim Mutton, szef biura projektowego Black Sheep mówi, że niebawem łazienki będą dostosowywać się do potrzeb użytkowników w kwestii natężenia światła, temperatury czy zapachu.
Projektanci nie zapominają także o ekologii. Zwykle ustawienie temperatury wody w prysznicu wiąże się z marnotrawstwem wody. Aby temu zaradzić, Priestmangoode zaprojektowało cyfrowy kontroler, na którym ustawia się żądaną temperaturę. – Jeśli chcemy, aby ludzie oszczędzali energię, proponowane rozwiązania muszą być ekologiczne ale i funkcjonalne – twierdzi Priestman. Mutton dodaje: – Hotele przyszłości być może będą kontrolować ilość zużywanej wody, a ceny pokoi będą zależne od tego, ile energii zużyliśmy podczas pobytu.
Pościel bez prania
Ian Pearson, futurolog z firmy doradztwa strategicznego Futurizon przewiduje, iż wkrótce do wystroju pokoi będą stosowane zupełnie inne materiały niż obecnie.
– Produkcja oraz pranie produktów z bawełny, których często używa się w pokojach hotelowych, wiąże się z zanieczyszczeniem środowiska. Tymczasem już niebawem w szerszym użyciu pojawią się materiały wyprodukowane za pomocą nanotechnologii – z wyjątkowo gładką powierzchnią odpychającą wodę, tłuszcz i bakterie. Malkontenci stwierdzą, że nic nie zastąpi zapachu świeżo wypranej pościeli, jednakże Priestman jest odmiennego zdania: – Istnieją już samoczyszczące się płytki ceramiczne i materiały, które odpychają brud, więc może wkrótce pojawi się pościel, którą wyczyścimy jednym strzepnięciem. Pearson dodaje, że ta „inteligentna technologia” oznacza także materiały zmieniające kolor w zależności od naszego nastroju lub pościel wchłaniającą wilgoć i zmieniającą temperaturę na żądanie.
Multifunkcjonalność
Agnieszka Róg-Skrzyniarz, dyrektor do spraw PR i komunikacji w hotelach Starwood w Polsce podkreśla, że poszczególne marki sieci Starwood już dziś wprowadzają trendy przyszłości w hotelarstwie: – Za kilka lat gość hotelowy będzie zwracał ogromną uwagę na design w pokoju, dlatego Starwood kładzie nacisk na markowe akcesoria oraz meble, ale także na intrygujące połączenia kolorów i tekstur – mówi.