Polskie autostrady przed Euro 2012. Nasz raport

Autor tekstu: , , , Data publikacji:

Przy okazji oddania kolejnego odcinka autostrady A2 "Business Traveller" przyjrzał się postępom w pracach na innych odcinkach w Polsce. Czy rzeczywiście jest tak źle, jak twierdzi opozycja? A może jest tak dobrze, jak przekonuje minister infrastruktury Sławomir Nowak?

Jest szansa, że na Euro 2012 autostrada A2 na odcinku Stryków – Warszawa będzie przejezdna, choć niewykluczone, że kluczowy i najbardziej zagrożony odcinek między Żyrardowem a Grodziskiem Mazowieckim, tzw. C, który był budowany przez chińskie konsorcjum Covec, zostanie oddany do użytku nawet kilka dni po starcie mistrzostw. Na większości z ponad 90-kilometrowego odcinka autostrady będą obowiązywać ograniczenia prędkości do 70 kilometrów na godzinę. Zła wiadomość jest taka, że tuz po mistrzostwach droga zostanie zamknięta, a finalnie oddana do użytku dopiero 15 października.

Oddany w niedzielę do użytku drugi, 18 kilometrowy odcinek autostrady A2, łączy Pruszków i Grodzisk Mazowiecki.

Wbrew wcześniejszym obietnicom kibice, którzy będą chcieli się przedostać z Krakowa na Ukrainę, nie będą mogli skorzystać z autostrady z Tarnowa w kierunku granicy z Ukrainą. Najdłuższa polska autostrada A4 jest przejezdna tylko na odcinku ponad 400 km – od Zgorzelca do Niepołomic za Krakowem. Z Szarowa do Tarnowa, a potem dalej do Korczowej na granicy z Ukrainą wciąż jest jednym wielkim placem budowy.

Nie udało się też ukończyć innej ważne inwestycji, czyli autostrady A1, która ma połączyć Gdańsk ze Śląskiem i Czechami. W budowie są wciąż odcinki Toruń – Stryków, Stryków – Pyrzowice i Pyrzowice – Gorzyczki na granicy z Czechami. Z kolei droga ekspresowa S5, która miała połączyć Gdańsk z Poznaniem tylko na odcinku Poznań – Gniezno jest przejezdna. Na autostradę A1 kierowcy mogą wjechać dopiero w Toruniu.

Autostradą A1 mknie się tylko z Gdańska do Torunia. Potem zaczynają się utrudnienia. Do Warszawy mogą dojechać albo S10 albo drogą krajową nr 1 do Strykowa gdzie będzie trwała budowa A2. Jest jeszcze możliwość przejechania S7, ale droga jest rozkopana w kilku miejscach, a ponadto może się skończyć potężnym korkiem w Łomiankach.

Udało się za to wybudować i oddać mniejsze kawałki dróg: to np. 21-kilometrowy odcinek A6, łączący przejście graniczne z Niemcami w Kołbaskowie ze Szczecinem oraz 30-kilometrowy odcinek A8, który pełni rolę autostradowej obwodnicy Wrocławia.