Lotnisko Chopina wybiera usługi doradcze koncernu Airbus

Autor tekstu: , Data publikacji:

Nowatorska technologia usprawni operacje lotnicze i zwiększy przepustowość portu lotniczego

Zarząd Lotniska Chopina w Warszawie podpisał kontrakt na usługę doradczą koncernu Airbus, która usprawni operacje lotnicze w obrębie portu.

Program ELISE (Exact Landing Interference Simulation Environmernt), będący przedmiotem umowy, jest rozwiązaniem opracowanym przez Airbusa, które w ramach podpisanego kontraktu będzie stosowane we współpracy z firmami partnerskimi – firmą ARUP i Airsight. Lotnisko Chopina w Warszawie jest pierwszym klientem w Środkowej i Wschodniej Europie, który zdecydował się na tego rodzaju usługę doradczą oferowaną przez firmę Airbus.

Technologia została opracowana przez Airbusa we współpracy z ośrodkiem ds. badań i rozwoju spółki macierzystej EADS oraz francuską akademią lotnictwa cywilnego – Ecole Nationale de l’Aviation Civile, a następnie wprowadzona do użytku komercyjnego. Pozwala ona przewidzieć zakłócenia w odbiorze sygnału ILS (Instrument Landing System), radiowego systemu nawigacyjnego wspomagającego lądowanie samolotu i odbieranego przez naziemne instalacje lotniska. Sygnał umożliwia precyzyjne prowadzenie zbliżającego się i podchodzącego do lądowania samolotu zwłaszcza w warunkach ograniczonej widoczności i jest czuły na zakłócenia wywołane obiektami znajdującymi się blisko pasa startowego takimi jak inne samoloty czy zabudowania.

Oprogramowanie ELISE, przewidujące w precyzyjny sposób takie zakłócenia, ma na celu umożliwienie samolotom wysoce precyzyjną zdolność lądowania w każdych warunkach pogodowych, zwiększenie potencjału pasa startowego i zredukowanie nieudanych podejść do lądowania i nawrotów związanych z pogodą przy jednoczesnej optymalizacji wykorzystania terenu wokół lotniska niezakłóconym funkcjonowaniu systemu ILS lotniska.

– Cieszymy się, że Lotnisko Chopina w Warszawie wybrało technologię ELISE w celu udoskonalenia operacji lądowania samolotów i zwiększenia potencjału pasa startowego, powiedział Christian Scherer, szef Strategicznych Programów Airbusa i Programów Przyszłości. Nasze doświadczenie w wykorzystaniu tej technologii na lotnisku Blagnac w Tuluzie pokazuje, że warszawskie lotnisko także odniesie korzyści z zastosowania tego rozwiązania.

Umowa jest wyrazem zaangażowania Airbusa w doskonalenie operacji lotniczych i udostępnianie pionierskich technologii i kompetencji, co z kolei przyczynia się do lepszej efektywności operacyjnej i/lub redukcji wpływu transportu lotniczego na środowisko. Umożliwiając najlepsze wykorzystanie możliwości samolotów Airbus we współpracy z władzami portów lotniczych i organami zarządzania transportem lotniczym w istotny sposób przyczynia się do poprawy efektywności operacyjnej i przynosi korzyści udziałowcom, począwszy od operatorów przez porty lotnicze aż po lokalne społeczności.