Współpraca obu znanych fińskich firm została ogłoszona na specjalnym spotkaniu z dziennikarzami w Szanghaju. Zarówno Finnair jak Marimekko są już obecne na rynku azjatyckim (Finnair lata z Helsinek m.in. do Szanghaju, Pekinu i Chong Ching, Marimekko ma swoje salony w Hong Kongu).
Pomysł na współpracę jest oryginalny: Marimekko przygotowało specjalny design dla samolotów, obsługujących dalekowschodnie połączenia. Charakterystyczne, kwieciste wzory ozdobiły już kadłuby Airbusów A340. Kolejne samoloty otrzymają nowy design już na wiosnę.
Nowy wygląd to jednak nie wszystko. Jak mówi Mika Vehvilainen, szef Finnaira, chodzi o nowy poziom satysfakcji dla pasażerów, szczególnie tych podróżujących w klasie biznes. – Chcemy stać się linią „designerską”. Samoloty Finnaira staną się wizytówką fińskiej wyobraźni i kreatywności – mówi szef linii. Zdaniem Mika Ihamuotila, szefa Marimekko, obecność tej marki w przestworzach sprawi, że zwykle szare wspomnienia z podniebnych podróży nabiora wreszcie prawdziwych kolorów.
Próbkę nowych doznań zobaczyć mogli pasażerowie jednego z rejsów na linii Helsinki-Szanghaj:
Mika Ihamuotila wie, co mówi, bo design Marimekko jest rzeczywiście unikalny, w mocno skandynawskim stylu. Żywe ostre kolory, doskonała jakość oraz fakt, że ponad 50 procent asortymentu produkowanego jest w Finlandii przy zachowaniu najwyźszej staranności sprawia, że ubrania Marimekko przyciągają uwagę już od lat 50-tych poprzedniego wieku, kiedy firma powstałą. Do dziś jest w Finlandii uważana za jeden z niemal narodowych symboli.
Jak twierdzą szefowie obu firm, pomysł na wspólne działanie narodził się trzy lata temu. Obaj poszukiwali fińskich firm, zainteresowanych ekspansją na dynamicznie rozwijający się chiński rynek. W tej chwili Finnair obsługuje 11 połączeń dalekowschodnich, w tym do Państwa Środka. Z kolei Marimekko planuje otworzyć kilkanaście salonów w kilku chińskich miastach.
Design samolotów to nie wszystko. Na wiosnę na pokłady ma trafić specjalna zastawa, zaprojektowana przez Marimekko, w której podawane będą posiłki. Pasażerowie dostaną też specjalną pościel. Zmieni się też zasadniczo menu w klasie biznes – przygotowywane w Helsinkach posiłki zostaną zastąpione nowym zestawem dań, z których część będzie przyrządzana wprost na pokładach samolotów.