PKP Intercity otrzymało od Urzędu Transportu Kolejowego certyfikat bezpieczeństwa zezwalający na wykonywanie przewozów pasażerskich z prędkością ponad 160 km/h. Pozwolenie jest szczególnie ważne dla spółki ze względu na wprowadzane wkrótce do eksploatacji elektryczne pociągi Pendolino. Konstrukcja elektrycznych składów z Włoch, które mają rozpocząć służbę w połowie grudnia br., pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 250 km/h, jednak bez otrzymanego właśnie certyfikatu maszyniści zasiadający za sterami elektrycznych jednostek nie mogliby przekraczać 160 km/h – informuje portal tvn24bis.pl.
Uprawnienia nadane PKP Intercity przez UTK pozwolą przewoźnikowi przy wykorzystaniu pociągów Pendolino na znaczne skrócenie dotychczasowych czasów przejazdu pomiędzy głównymi miastami Polski. Podróż z Warszawy do Krakowa z wykorzystaniem elektrycznych składów ma potrwać dwie i pół godziny (obecnie 3 godz. i 20 minut), z Warszawy do Wrocławia trzy godziny czterdzieści minut (obecnie około sześć godzin), a z Warszawy do Trójmiasta niecałe trzy godziny (obecnie od czterech do pięciu godzin).
W sumie PKP Intercity zakupiło od producenta dwadzieścia elektrycznych pociągów. W chwili obecnej ze względu na opóźnienia w dostawie polski przewoźnik dysponuje trzynastoma składami, które od 14 grudnia mają wozić pasażerów po polskich szlakach kolejowych. Łączna wartość kontraktu przewidującego budowę dla Pendolino zaplecza technicznego w Warszawie oraz elektromechaniczną obsługę składów wynosi 665 mln euro.