Według przeprowadzonych badań przez SW Research* na zlecenie GIVT, aż 56 proc. Polaków w ogóle nie wie, że należy im się odszkodowanie finansowe za odwołany lub opóźniony lot, którego maksymalna wysokość to aż 600 €, a 72 proc. nie wie, że ma prawo do zwrotu kosztów biletu. Poniżej podsumowujemy jakie są nasze, jako pasażerów, prawa w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu.
Odwołany lot – jakie są nasze prawa?
Przede wszystkim nakreślić trzeba, że odszkodowanie za odwołany lot może należeć się jeśli odwołanie nastąpiło:
- od dwóch tygodni do 7 dni przed terminem, jeżeli linia lotnicza zaproponowała alternatywny transport, który wystartuje nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i dotrze do miejsca docelowego później niż 4 godziny po planowanym przylocie (jeśli będą to równe 4 godziny, wówczas odszkodowanie nie przysługuje),
- oraz poniżej 7 dni, jeżeli linia lotnicza zaproponowała alternatywny transport, który wystartuje nie wcześniej niż godzinę przed planowanym wylotem i dotrze do miejsca docelowego później niż 2 godziny po planowanym przylocie.
Innymi prawami, które nam dodatkowo przysługują, są m.in. zakwaterowanie, jeżeli alternatywny lot odbędzie się co najmniej następnego dnia. Jednocześnie w takiej sytuacji także transport z i na lotnisko, posiłek oraz napój, jeśli nasz lot alternatywny planowany jest na co najmniej 2 godziny po pierwotnie planowanym czasie wylotu. Do wyboru masz także zwrot kosztu zakupu biletu (jeśli jest to lot transferowy, wówczas zwrot kosztu zakupu biletu przysługuje za część podróży już odbytą oraz część, której pasażer w wyniku odwołania jeszcze nie odbył, jeżeli oczywiście dalsza podróż nie służy żadnemu celowi), zapewnienie lotu alternatywnego w najwcześniejszym możliwym terminie lub prawo zmiany trasy i powrotu do miejsca wylotu, jeśli odwołanie dotyczy lotu przesiadkowego.
Opóźnienie a odszkodowanie – kiedy przysługuje?
Najważniejszą informacją w przypadku opóźnienia jest jeden fakt: aby móc uzyskać odszkodowanie w wysokości odpowiednio naliczonej względem długości podróży, opóźnienie samolotu powinno wynieść 3 godziny lub więcej. Jak liczony jest ten czas? Od czasu planowanego wylotu do otwarcia drzwi samolotu po wylądowaniu w miejscu docelowym. W przypadku, gdy nasze opóźnienie jest krótsze, np. trwa 2 godziny, przewoźnik ma obowiązek na bieżąco informować nas o rozwoju sytuacji oraz planowanych procedurach. Dodatkowo, ma obowiązek podczas naszego oczekiwania, zapewnić nam darmowe posiłki i napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, a także umożliwić nam wykonanie dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych i wysłania dwóch e-maili. I jeśli nasz lot alternatywny, który powinien być zapewniony przez linię lotniczą, jest zaplanowany na dzień następny, wówczas przysługuje nam zakwaterowanie oraz transport z i do miejsca tego zakwaterowania.
Możemy również spotkać się z opóźnieniem dłuższym niż 2 czy 3 godziny. Jeżeli jest to już co najmniej 5 godzin, przysługuje nam, jako pasażerom, zwrot kosztu zakupu biletu lub w przypadku lotu przesiadkowego, zwrot za część podróży przez nas odbytej oraz za część, której nie mogliśmy odbyć w wyniku opóźnienia i nie służy ona nam już żadnemu większemu celowi. Ponadto, należy nam się również powrót do miejsca pierwotnego wylotu.
Okoliczności wyłączające odpowiedzialność przewoźnika od wypłaty odszkodowania
Przewoźnik może nie wypłacić nam odszkodowania, nawet jeśli zostaną spełnione powyższe warunki, przez tzw. nadzwyczajne okoliczności. Są to m.in. złe warunku atmosferyczne, nagłe problemy techniczne, np. niesprawny samolot, destabilizacja polityczna w danym kraju, w którym lot się odbywa, zagrożenie bezpieczeństwa, czy strajki kontrolerów. Szczęśliwie dla pasażerów, legalne i nielegalne strajki pracowników linii lotniczych nie wyłączają jej odpowiedzialności i o rekompensatę można spokojnie się ubiegać, wiedząc, że przewoźnik w żaden sposób nie może się od wypłaty uchylić.
Od czego zależy wysokość odszkodowania oraz jego możliwość uzyskania
Minimalną kwotą jaką można uzyskać jest 250 € i przysługuje ona w przypadku lotów o długości do 1500 km. 400€ odszkodowania należy się natomiast dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej na dystansie dłuższym niż 1500 km oraz pozostałych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km. 600 € to maksymalna kwota odszkodowania i przysługuje w przypadku wszystkich pozostałych lotów na dystansie dłuższym niż 3500 km.
Przy ubieganiu się o odszkodowanie, powinniśmy również zwrócić uwagę na to, przez jaką linię lotniczą nasz lot był obsługiwany oraz na jakim terenie:
- odszkodowanie nie przysługuje, jeśli nasz lot odbywał się na trasie poza terytorium UE niezależnie, czy linia lotnicza była lub nie była zarejestrowana w Unii Europejskiej oraz jeśli trasa naszego lotu odbywała się z kraju poza terytorium UE do kraju UE linią niezarejestrowaną w UE,
- odszkodowanie przysługuje, jeśli nasz lot odbywał się z kraju poza terytorium UE do kraju w UE linią lotniczą zarejestrowaną w UE oraz jeśli lecieliśmy z kraju w UE do kraju poza terytorium UE, a także jeśli trasa naszego lotu odbywała się tylko wewnątrz terytorium UE niezależnie czy linia lotnicza była lub nie była zarejestrowana w UE.
Więcej o prawach pasażera znajdziesz tu: GIVT Prawa pasażera
Podstawa prawna: Rozporządzenie WE 261/2004
*Badanie zrealizowano we wrześniu 2018 r. na zlecenie GIVT.